صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۸۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد):

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با انتقاد از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: مشکل ما در مرجعیت دین برای پیشرفت جامعه در بخش نخبگانی است؛ هنوز وفاق لازم برای جهت‌دهی اندیشه تحول را در نظام اسلامی اجرا نکرده‌ایم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه، (رشد) ۲۹ آبان در دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) با تأکید بر اهمیت نظریه‌پردازی براساس مرجعیت دین برای پیشرفت جامعه، گفت: مشکل ما در این موضوع، در بخش نخبگانی است؛ زیرا هنوز وفاق لازم برای جهت‌دهی اندیشه تحول را در نظام اسلامی اجرا نکرده‌ایم.

وی افزود: بسیاری از بزرگان با حلقات شهید صدر مخالف بودند و امروز هم این مخالفت با اندیشه وی وجود دارد؛ لذا در بخش نخبگانی که قرار است، برای عموم حرف داشته باشد وفاقی برای مرجعیت اندیشه دینی وجود ندارد.

پارادایم شهید صدر به وفاق تبدیل نشده

آکوچکیان با بیان اینکه هنوز پارادایم شهید صدر به وفاق تبدیل نشده است، بیان کرد: به همین دلیل می‌بینیم برداشت‌های مختلفی در بحث نظام‌سازی صورت می‌گیرد؛ رحیم‌پور ازغدی دیدگاه خود را دارد و اگر آیت‌الله اراکی هم از فقه نظام سخن می‌گوید، مرادش فقه حاکمیت است نه فقه سیستم و تغییر و نظامات اجتماعی شهید صدر؛ زیرا فقه حاکمیت جزیی از فقه نظام‌مند شهید صدر است.

آکوچکیان بیان کرد: فاجعه است که تصور کنیم منهای توجه به حقیقت دین رهسپار تحقق دین خواهیم شد. برای هر مدیریت تحول دانش مرجع لازم است و حوزه و دانشگاه باید این دانش مرجع را تولید کنند که همان معرفت‌شناسی است.

ظهارنظر استاد پناهیان

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اظهارنظر استاد پناهیان در چند روز اخیر افزود: ایشان مطلبی بیان کرد، ولی باید پرسید که آیا حکمت مدنظر او منهای بازشناسی حکمت مرجعیت دینی معنا دارد؟ آیا اصول موجود حوزه‌های دینی برای استنباط این حکمت و دانش مرجع کفایت می‌کند؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) با اشاره به تقابل فکری مرحوم آخوند خراسانی و شیخ فضل‌الله، افزود: مردم یزد نامه به آخوند نوشتند که در شهر ما یهودیان و پیروان ادیان دیگر وجود دارند و ما باید با آنان تعامل کنیم و آخوند گفت که آنان در حقوق اجتماعی با شما برابر هستند، ولی شیخ فضل‌الله نامه برای آخوند می‌فرستد و او را بی‌دین خطاب می‌کند؛ یعنی دو دین‌پژوه عالم و بزرگوار دو نظریه متفاوت دارند؛ مشروطیت از نظر فضل‌الله به مشروعیت معطوف است و آخوند خراسانی در چشم‌انداز عقلانیت دیدگاه متفاوتی دارد.

نقد بر مرکز الگوی پیشرفت

وی با اشاره به سخنان چند سال قبل رهبری در مورد پیشرفت بیان کرد: رهبری راهبردی‌ترین مسئله را الگوی پیشرفت برشمردند و در ابلاغیه اخیر هم بر نقد و اصلاح الگو تأکید فرمودند؛ ده سال است که دوستان در مرکز الگو فعال هستند، ولی متاسفانه جهت‌گیری پردازش پیشرفت در مرکز الگو قابل نقد است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، نظام برنامه دیگرگونه‌ای را مطرح کردیم و مهم‌ترین مختصات آن ابتناء بر فهم اجتهادی قرآن کریم است. برنامه‌ریزی توسعه نباید مدیریت تحول را معطل کند، ولی نظریه‌پردازی و اندیشه‌پردازی مرجع باید صورت بگیرد، زیرا علم اصیل مرجع برای تمامی نظریات، قرآن کریم است.

انتظار از دین تفاوت نسل امروز و دیروز

آکوچکیان با بیان اینکه نسل جوان امروز قابل مقایسه با نسل پیشین نیست، زیرا در نسل جدید با انتظار از دین و نه نیاز به دین تعریف می‌شود گفت: جوانان می‌پرسند آیا دین قرآنی پاسخگوی نیازهای ما هست؟ امروز هر گونه تفسیر از دین برایند نظام نیازهاست؛ اینکه آشپزخانه می‌تواند اپن باشد یا نه و اشراف ساختمان‌ها چه مقدار است؟ البته وقتی به یک دین واحد ایمان آوردیم، در اینجا بحث نیاز به دین مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه سکولاریسم گویا یک امر واقعی جهان جدید است افزود: پرسش نسل جدید در دنیای امروز این است که آیا در دنیای جدید می‌توان دیندار زیست کرد؟ آیا می‌توانیم شهر دینی داشته باشیم و آیا همین که مردم نماز خواندند و سر هم کلاه نگذاشتند، شهر، دینی خواهد شد؟ یا باید چیزی دیگری وجود داشته باشد؟  و آیا اساسا سیستم حاکمیت می تواند دینی باشد؟.

قرآن در کجای نظام آموزش و پرورش است؟

آکوچکیان با طرح این سؤال که قرآن در کجای نظام آموزش و پرورش و اداره شهر ما نشسته است؟ گفت: دین را باید سنت تفسیر و تدبیر جهان بدانیم و در ادبیات قرآن هم ادبیات ویژه‌ای برای بحث رشد و پیشرفت دین محور وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر قرآن اوصاف خدا را می‌گوید، این اوصاف نشانگر چگونگی زیست انسانی است؛ همچنین ادعیه و زیارات نظام انتظارات و نیازها را برای ما ترسیم می‌کند که کمتر در این سال‌ها به آن پرداخته شده؛ این محتوای گرانقدر نه فقط برای خوندن در پنجشنبه شب و شب‌های دیگر نیست، بلکه اصول مبانی فلسفه دین در کیفیت برگزیدن زیست دینی برای مسلمان امروزی است.

انتهای پیام