صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۰۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر حرکت کاروان قرآنی بسیج با حضور اساتید قرآن از تهران به سمت تبریز، عنوان یکی از اخبار مهم صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، ششم آذر‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر حرکت کاروان قرآنی بسیج با حضور اساتید قرآن از تهران به سمت تبریز اشاره کرد که به همت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، ششم آذرماه و تا ساعت 15، تعداد سه خبر با عناوین «نقش دعا در دفع بلا»، «ارزش امید به خدا و صبر در برابر ناملایمات» و «دولت یازدهم و فراموش‌شدگان فرهنگ/ماجرای کاهش ۱۰درصدی بودجه فرهنگ چیست؟» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «ارزش امید به خدا و صبر در برابر ناملایمات» دارد، اگرچه خبری تخصصی در حوزه قرآنی نیست، ولی برگرفته از نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «امیرالمؤمنین(ع) فرمود: شما را به پنج چیز وصیت مى‌کنم که براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شوید و تند بتازید، شایسته است؛ أُوصِیکُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکَانَتْ لِذَلِکَ أَهْلًا:
هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد؛ لَا یَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلَّا رَبَّهُ
و از چیزى جز گناه خود نترسد؛ وَ لَا یَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ
و اگر چیزى از او بپرسند که نداند، از گفتن «نمى‌دانم» شرمنده نباشد؛ وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ
و از آموختن چیزى که نمى‌داند، ننگ نداشته باشد؛ وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ
بر شما باد به صبر، زیرا صبر نسبت به ایمان چون سر است نسبت به بدن؛ در بدنى که سر نباشد، خیرى نیست. همچنین است در ایمانى که با شکیبایى توأم نباشد؛ وَ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَیْرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَیْرَ] فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ».
فارس
اولین خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، خبر تلاوت ترتیل صفحه 223 قرآن کریم از سوی مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری است. خبر تلاوت ترتیل مدت‌هاست که آغازگر اخبار هر روز این صفحه از خبرگزاری فارس است.
همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «فرهنگ بسیجی مانع حضور کَلّاش‌ها در سیاست می‌شود/ بسیجی نظامی نیست؛ متخصص است»، «حرکت کاروان قرآنی بسیج با حضور اساتید قرآن از تهران به سمت تبریز» و «وحید سیاح منتخب استان آذربایجان غربی در جشنواره تلاوت‌های مجلسی شد»‌ بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«حرکت کاروان قرآنی بسیج با حضور اساتید قرآن از تهران به سمت تبریز»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که مربوط به حرکت کاروان قرآنی به همت احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در ایام هفته بسیج بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «همزمان با هفته بسیج کاروان قرآنی متشکل از تعدادی از قاریان بین‌المللی و اساتید تراز اول قرآن کشور با همت استاد احمد ابوالقاسمی راهی اردوی جهادی شده تا در شهرها و استان‌های مختلف به اجرای برنامه و تلاوت برای عموم مردم بپردازند.
احمد ابوالقاسمی، سرپرست کاروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس راه‌اندازی این کاروان را کاری خودجوش برشمرد و گفت: این اتفاق با همت جمعی از قاریان کشور همزمان با هفته بسیج رخ داد که طی آن در مدت یک هفته از تهران تا تبریز محافل مختلف قرآنی برگزار خواهیم کرد.
ابوالقاسمی از حضور اساتید تراز اول قرآن کشور در این کاروان خبر داد و گفت: در این کاروان قاریان و اساتیدی همچون حمیدرضا احمدی وفا، محمدرضا پورزرگری، امین پویا، مسعود سیاح گرجی، مهدی غلام‌نژاد، هادی موحد امین، سعید پرویزی، سیدمحمد حسینی‌پور، رسول تمجید و بسیاری از قاریان استانی حضور پیدا کردند و بدون هیچ چشم داشتی و با هزینه شخصی محافل را برگزار می‌کنند».
ایرنا
«نیمی از اعتبار تکمیل مصلاهای سمنان و شاهرود تخصیص یافت»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که قرآنی نبوده و در رابطه با سخنان محمدحسن پیرچه، مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه استان سمنان منتشر شده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین «ضبط و تولید تلاوت‌ها و برنامه‌های آموزشی بقاع متبرکه» و «مراسم بزرگداشت مقام استاد قرآنی کشور «حبیب صحاف»» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «ضبط و تولید تلاوت‌ها و برنامه‌های آموزشی بقاع متبرکه» دارد، مربوط به دیدار مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با مهدی قره‌شیخلو، رئیس جدید مرکز درباره مباحثی همچون تولیدات رسانه‌ای، همکاری جهت پوشش مسابقات بین‌المللی سال آینده، حوزه‌های آموزش و کودک و نوجوان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، قره‌شیخلو با بیان اینکه اولویت مرکز امور قرآنی، مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است، گفت: برای نخستین‌ بار و با دعوت از ۱۵۰ فعال قرآنی این مسابقات در گروه‌ها و بخش‌های مختلف به صورت ویژه بررسی خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی، همیاری و کمک شبکه قرآن و معارف سیما در برگزاری هرچه بهتر مسابقات بین‌المللی قرآن را مهم دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه این شبکه ریاست شورای معارف سیما را نیز برعهده دارد، درخواست داریم از ظرفیت دیگر شبکه‌های تلویزیون نیز برای این مسابقات استفاده شود.
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز با اعلام آمادگی این شبکه به جهت همکاری با مرکز امور قرآنی به خصوص بحث مسابقات قرآن گفت: در حوزه‌های مختلف و در ۳ دوره زمانی قبل، حین و بعد از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، فعالیت‌های رسانه‌ای از سوی شبکه قرآن صورت خواهد گرفت».
ایسنا
«اقتدار ایران مرهون تبعیت از قرآن کریم است»، «نگاه به نامحرم در فضای مجازی و حقیقی، نور چهره را از بین می‎برد» و «نفع وقف باید به مردم برسد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که یکی از این اخبار در حوزه قرآنی قرار داشته و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «اقتدار ایران مرهون تبعیت از قرآن کریم است» دارد، آمده است: «به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری دانشگاه سلطان مولانا حسن‌الدین شهر بانتن، سمینار «اعتدال دینی: الگوگیری از حضرت محمد(ص) در ایجاد صلح و وحدت امت» (۴ آذرماه) با حضور شخصیت‌های فرهنگی، اساتید و دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد.
فوزالایمان، رییس دانشگاه اسلامی سلطان مولانا حسن‌الدین بانتن در سخنانی، برگزاری این سمینار را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: امروز جهان اسلام با مشکلات بسیاری مواجه است که یکی از دلایل اصلی آن را می‌توان افراط‌ گرایی دانست که متأسفانه دشمنان اسلام از فهم نادرست برخی از مسلمانان از قرآن کریم سوء استفاده می‌کنند.
وی افزود: ایدئولوژی ناصحیح نیز عامل دیگری از افراط‌ گرایی است و باید به اصل اسلام بازگردیم که همان اعتدال دینی است، نه افراط و نه تفریط.
فوزالایمان تأکید کرد: امروز استقلال ایران نمونه بارزی از استقلال اسلامی است و ایران با توانمندی و باورهای دینی و متکی به سرمایه‌های اصلی خود در برابر آمریکا ایستاده است».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر با عناوین «محبت مردان به همسرانشان چه منزلتی دارد؟»، «حکم ورود به حریم شخصی دیگران چیست؟»، «امام جمعه‌ای از جنس مردم/ عالمی که نمی‌خواهد «آیت‌الله» صدایش کنند»، «استفتاء از رهبر انقلاب درباره «گوش دادن به خوانندگی زنان»/ حقوق دریافتی کسی که با پارتی استخدام شده، حلال است؟» و «معنی حدیثی که در دیدار رهبر انقلاب با بسیجیان در حسینیه امام خمینی (ره) نصب شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
ایبنا
دو خبر با عناوین «اختتامیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود» و «پاسخ‌های علامه طباطبایی به شبهه عدم فهم قرآن کریم» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که یکی از این اخبار قرآنی بوده و خبر دیگر نیز در حوزه علوم انسانی قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با سخنان عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در همایش نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم منعکس شده، آمده است: «حجت‌الاسلام عباس کوثری، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم با اشاره به بحث «حجیت ظواهر قرآن از منظر علامه طباطبایی(ره)» عنوان کرد: مسئله حجیت ظواهر از مسائل مهمی است که یک فقیه با آن بسیار کار دارد و همین طور هرکسی که می‌ خواهد در قرآن ورود کند باید این مسئله را بداند.

وی با اشاره به اینکه مسئله حجیت ظواهر با تقریری که مرحوم نائینی در فوائد الاصول دارد، بر دو مقدمه استوار است، اظهار کرد: اولین موضوع از نظر علامه طباطبایی(ره) این است که آیا اساساً امکان فهم قرآن هست یا خیر؟ و اگر هست دلیل آن چیست؟ چون برخی می‌‌گویند افراد بشر نمی‌توانند به مفاهیم قرآن دست پیدا کنند.

این استاد حوزه در ادامه یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) می‌ فرماید ما دلایل مختلفی داریم که فهم قرآن ممکن است، اول اینکه قرآن عموم افراد بشر را به تفکر و تعقل دعوت کرده و حتی مشرکان و اهل کتاب را مخاطب قرار داده است، بنابراین مشخص می‌‌شود که قرآن قابل فهم است».
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «دستور خواندن نماز شب» دارد، مربوط به روز گذشته است.

انتهای پیام