صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

گروه فرهنگی ــ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی گفت: شهادت و توسعه علمی مفهومی غیرمرتبط با هم نبوده و می‌توان فرهنگ شهادت‌طلبی و توسعه علمی را تلفیق کرد.

به گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سجاد بیگی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی، در نشست تجلی فرهنگ ایثار و شهادت در توسعه علمی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: شهادت و توسعه علمی مفهومی غیرمرتبط با هم نبوده و می‌توان فرهنگ شهادت‌طلبی و توسعه علمی را تلفیق کرد چرا که شهدای هسته‌ای توانستند شهادت را به توسعه علمی بسط دهند.

وی افزود: عده‌ای حضور شهدا را درک نمی‌کنند در حالی که خداوند متعال در سوره بقره می‌فرماید: افرادی که به درجه شهادت می‌رسند را مرده مپندارید بلکه آنها زنده هستند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی به نقش دانشگاهیان در مبارزه با طاغوت و حمایت از رهبر انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: همواره دانشگاهیان در دوران انقلاب و پیش از آن با امام راحل(ره) هم‌پیمان شده و هم‌سو با نظام، حرکت‌های عظیمی انجام دادند و در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب، همواره شهادت‌طلبی جوانان و زندگی‌نامه شهدا در جامعه مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان و دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس افتخارات فراوانی آفریدند و پس از جنگ نیز بنا به خواست رهبری جهاد علمی را شروع کردند، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان در بین اقشار مختلف جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت جامعه، حرف اول را می‌زنند.

حجت‌الاسلام بیگی با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف نظامی و علمی با گریز به دورانی که ایران حتی از تعمیر هواپیماهای جنگی عاجز بود، عنوان کرد: امروز، همان کشور به همت جوانان و دانشگاهیان‌ در قدرت نظامی به حدی از اقتدار رسیده که قدرت‌های بزرگی چون آمریکا جرات تحرک نظامی علیه ایران را ندارد.

وی اضافه کرد: چرا که ایران با طراحی و ساخت موشک‌های نقطه‌زن هرگونه تحرک دشمن را در نطفه خفه می‌کند و به دشمن اجازه هیچگونه تحرک را نمی‌دهد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه دانشگاه در تولید علم و به ویژه موضوع هسته‌ای گام‌های موثری برداشته است، یادآور شد: دانشگاهیان باید همچنان و با سرعت بیشتر از پیش به سمت پویایی و رشد علمی در حوزه‌های مختلف گام برداشته و بنا به خواسته مقام معظم رهبری به سمت تولید حرکت کنند.

هم‌فکری ستاد احیا با دانشگاهیان

وی به نقش موثر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: این ستاد، در روند احیای دریاچه ارومیه از نظریه‌ها و همفکری دانشگاه و اساتید علمی استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام بیگی با بیان اینکه کشور در حوزه‌های مختلف با وجود کاستی‌های موجود در حال پیشرفت است، گفت: رشد و پیشرفت کشور نشان دهنده ایثار و تلاش جهادگونه فرزندان انقلاب است که این روند باید تداوم داشته باشد.

وی به شاخصه‌های جریان عقلانیت اسلامی اشاره و تصریح کرد: اصل خدامحوری، واقع‌گرایی معرفتی، عقلانیت مستقل، جامعیت دادن به اسلام، توجه به میراث گذشته و منطق فهم دین از جمله مولفه‌های عقلانیت در جامعه اسلامی است که باید امروزه رعایت شود.

این کارشناس مسائل دینی در تشریح شاخصه‌های جریان عقلانیت با بیان اینکه دانشجویان باید اصل خدامحوری را در مسیر توسعه علمی اولویت خود قراردهند، اظهار کرد: دانشجویان باید در دوران تحصیل خود به دنبال حقیقت‌طلبی بوده و جریان‌سازی کنند.

معنویت و تقوا چراغ راه دانشگاهیان

وی با تاکید بر اینکه باید عقلانیت توام با معنویت و تقوا چراغ راه دانشگاهیان باشد، ادامه داد: فرهنگ شهادت‌طلبی و توسعه علمی را می‌توان تلفیق کرد که این موضوع در دانشگاه‌های تراز اول که گام‌های موثری در رشد کشور برداشته‌اند به عینه نمود یافته است.

حجت‌الاسلام بیگی خاطرنشان کرد: لذا دانشجویان تمامی دانشگاه‌ها راسخ‌تر از پیش، فارغ از اخذ مدرک، در مسیر رشد و بالندگی تلاش کنند چرا که روزمرگی دانشجویان، حکم سم و مرگ را برای دانشگاه و جامعه دارد.

به گزارش ایکنا آذربایجان‌غربی، این مراسم به صورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان و سخنران ادامه یافت.

انتهای پیام