صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۳۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
آیت‌الله محسن اراکی بیان کرد:

گروه اندیشه ـ آیت‌الله اراکی ضمن بازشماری ویژگی جوامع غیرفطری، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این جوامع خاصیت واژگونی هویت است که در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ هشتمین جلسه درس خارج فقه علم‌الاجتماع سیاسی با تدریس آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته، 19 آذرماه برگزار شد.

وی در این جلسه اظهار کرد: دو نوع جامعه در منابع دینی تعریف شده است: جامعه فطری که از آن به جامعه توحیدی و ولایی هم می‌توان تعبیر کرد؛ جامعه‌ای است که برخوردار از ولایت الهی است. جامعه دیگر، جامعه غیرفطری است. عرض کردیم جامعه غیرفطری ویژگی‌هایی دارد. اولین ویژگی این جامعه فقدان ادراک سمعی و بصری عقلانی است. توضیح دادیم در قرآن کریم شدیداً بر این مسئله تأکید شده است که اولین مشکل جامعه غیرفطری این است که از چشم و گوش خود استفاده نمی‌کند و چشم و گوش خود را بر آیات الهی می‌بنند، عقل او هم از ادراک آیات الهی بسته می‌ماند. این اولین خاصیت جامعه غیرفطری است.

آیت‌الله اراکی افزود: ویژگی دیگر این جامعه این است که زندگی در آن توأم باغفلت است و ناهوشیاری بر آن استیلا پیدا می‌کند. خاصیت سوم، خاصیت واژگونی هویت چنین جامعه‌ای است. قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا؛ اى كسانى كه به شما كتاب داده شده است، به آنچه فرو فرستاديم و تصديق‏‌كننده همان چيزى است كه با شماست ايمان بياوريد، پيش از آنكه چهره‌هايى را محو كنيم و در نتيجه آن‌ها را به قهقرا بازگردانيم»(نسا/47).

وی ادامه داد: یک نکته‌ای در این آیه هست و آن اینکه بنابر آنچه تتبع اقتضا می‌کند، ظاهراً بین «اهل الکتاب» و «اوتوا الکتاب» تفاوت وجود دارد. اهل کتاب اصطلاحی در مقابل امییّن است و شامل یهود و نصارا است. اما «اوتو الکتاب» شامل مسلمین هم می‌شود؛ لذا «اوتوا الکتاب» یعنی همه کسانی که بینات الهی به آنها ابلاغ شده است. آیه می‌فرماید: «قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا»، «طمس وجه» یعنی چهره بدون چشم و گوش و زبان. بعد آیه می‌فرماید: «‌فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا». مقصود از چهره در این آیه چهره درونی است. این چهره خیلی مورد توجه قرآن کریم است. این همان چهره‌ای است که مردم در روز قیامت با آن محشور می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: الآن در جامعه اروپا و آمریکا اگر هزاران فلسطینی کشته شوند برایشان مهم نیست. اگر هزاران یمنی کشته شوند برایشان اهمیت ندارد. اصلا شرکت‌هایی در غرب وجود دارد که برای کسب ثروت تولید بیماری می‌کند. این چه جامعه‌ای است؟ در برخی منابع مطبوعاتی‌شان مشاهده کردم که خودشان به این مسئله اعتراف دارند؛ یعنی این مطلبی که بنده عرض می‌کنم خبر است، تحلیل نیست. واقعاً این چه جامعه‌ای است؟ این همان جامعه‌ای است که به تعبیر قرآن کریم: «‌مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا». مسئله وارونگی شخصیت مسئله بسیار مهمی است که در قرآن مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله محسن اراکی در پایان بیان کرد: در اثر واژگونی شخصیت ارزش‌ها واژگون می‌شود؛ یعنی آنچه خوب است بد می‌شود و آنچه بد است خوب می‌شود. گاهی آن قدر این واژگونی شدید است که ذوق اجتماعی و هنری هم واژگون می‌شود. اصلاً فطرت واژگون می‌شود. خوب بد می‌شود، بد خوب می‌شود. در تمام ادوار جامعه بشر فطرت همیشه می‌گفته اگر زنان در جامعه زیبایی خود را نشان دهند، منشأ فساد می‌شود. این مطلب کاملاً در فرهنگ غربی واژگون شده است و زن باید وقتی بیرون می‌آید خودش را آرایش کند و لباسی را بپوشد که بیشتر انگیزش ایجاد کند.

 

انتهای پیام