صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۳۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

گروه دانشگاه - حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا به مناسبت نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، امروز چهارشنبه، ۲۰ آذرماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و جمعی از دانشجویان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در آغاز این برنامه پیام حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا به این آیین توسط رییس جهاد دانشگاهی قرائت شد. متن پیام به شرح ذیل است:

«وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» (آیه ۹ سوره حشر)
فداکاری و ایثار از مفاهیم متعالی و بلند و فضیلتی انسانی است که ریشه در فطرت پاک انسان به عنوان خلیفه خداوند در زمین دارد که در ضمیر او به ودیعه گذارده شده است. به همین دلیل است که ایثار و فداکاری در همه جوامع بشری و در همه ادیان و مذاهب و در میان همه انسان‌ها به عنوان مفهومی والا و ارزشمند جاری می‌باشد و همگان به انسان‌های فداکار و ایثارگر به دیده احترام و تکریم می‌نگرند.
در آموزه‌های اسلامی هم گره‌گشایی از کار مردم و اهتمام به امور آن‌ها، از برترین حسنات و نیکی‌ها شمرده شده است. سفارش مکرر اولیای دین(علیهم السلام) به ایثار و از خودگذشتگی، گواه اهمیت این خلق نیکو در رشد یافتگی جامعه اسلامی و تعالی مادی و معنوی آن است؛ چنان که صادق آل محمد(علیه السلام) می‌فرماید: «مؤمنان، کسانی‌اند که در آسایش و سختی به یکدیگر نیکی می‌کنند، و در هنگام تنگدستی، ایثار می‌نمایند.» و قال الحسین(علیه السلام): إن حوائج الناس الیکم من نعم الله.
جوانان این مرز و بوم در طول تاریخ، همواره جلوه‌های ناب و بی‌بدیلی از ایثار و فداکاری را در مرئی و منظر جهانیان گذارده‌اند. این بروز و ظهور حس ایثار و فداکاری و نوع دوستی به ویژه در دوران انقلاب اسلامی وسال‌های دفاع مقدس و پس از آن، جلوه‌های ماندگاری از ایثار و رشادت را خلق کرده است که تا همیشه در اذهان و یاد‌ها از آن به نیکی یاد خواهد شد.
از این رو برگزاری آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، «فرصت مغتنمی در ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری به عنوان ارزشی انسانی و اسلامی است که در بستر گام دوم انقلاب اسلامی می‌تواند در اجرای رهنمود‌های رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در این جهان پرآشوب، موجب طمأنینه‌ی قلبی باشد و تلاشی ارزشمند در جهت حفظ، اشاعه و ترویج این فرهنگ ناب به ویژه در میان دانشجویان می‌باشد.
بحمدالله، ذوق و همت دست اندرکاران این آیین مبارک، به درستی مصروف رویدادی شده است که رهاورد آن، خشنودی پروردگار، التیام درد‌ها و آسیب‌های فردی و اجتماعی، تعالی و شکوفایی روحی جوانان فداکار، الگوسازی از دانشجویان ایثارگر، و در نهایت افزایش سرمایه اجتماعی و انسجام است.
اینجانب ضمن تبریک به دانشجویان برگزیده «نهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران» که در احیای امر یاری به دیگران در آسمان مجاهدت درخشیده‌اند، از مدیریت محترم جهاد دانشگاهی به عنوان متولی طراحی و برگزاری این رویداد «فرهنگی - دانشجویی» و همچنین حامیان و تمامی شرکت‌کنندگان آن سپاسگزاری کرده، توفیق روزافزون همگان را در تداوم و ارتقای کیفی اینگونه اقدامات ارزشمند فرهنگی که در جهت رشد و تعالی همه جانبه ایران اسلامی است، از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
همچنین به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: کشور ما در شرایطی است که نیاز به فعالیت‌های فداکارانه دارد. البته این‌طور هم نباید باشد که مسئولان ما وظایف خود را در جامعه فراموش کنند و دست‌کم بگیرند.

طیبی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه را موضوعی نیازمند به فداکاری دانست و اظهار کرد: بسیار سخت می‌توان گفت نیازمند فداکاری مسئولان و سیاسیون در این موضوع هستیم، اما این واقعیت دارد. ضدانقلاب به راحتی می‌تواند جوانان و تحصیل‌کرده‌های ما را جذب کند.

وی با بیان اینکه در دنیا کسی به فکر کمک به ما نیست، گفت: وقتی با خارجی‌ها کار را شروع کردیم، آن‌ها حاضر نبودند علم کار را در اختیار ما بگذارند. در ضمن کار با آنها، فوت‌وفن کار را یاد گرفتیم و حتی بهتر از آن‌ها فناوری‌ها را ساختیم.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه همبستگی ملی نیازمند ایثار و فداکاری است، گفت: با همبستگی می‌توان به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد. ما توان انجام کار‌های بسیار بزرگی داریم و می‌توانیم شغل‌های زیادی ایجاد کنیم. سال گذشته در خلال سیستم‌های معیوب بانکی رقمی حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از دست رفت. اگر این مبالغ به شکل یارانه در اختیار نهاد‌هایی مانند جهاددانشگاهی قرار می‌گرفت، در شرایط بهتری قرار داشتیم.

در ادامه مراسم، رحمیان، دبیر نهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران نیز در سخنانی گفت: جهاددانشگاهی همواره دغدغه فرهنگ دانشجویی را دارد و بعد از سه دوره متوالی از سال ۹۵، آن هم بعد از وقفه‌ای در تعطیلی برگزاری این آیین، اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان با شکوه‌تر از گذشته برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیایی که وانفسای گرایش به مادیت است، دانشجویانی هستند که به کمک و همیاری افرادی می‌شتابند که به یاری نیازمندند، ادامه داد: پس از بررسی پرونده‌ها و افراد ثبت‌نام‌شده، امروز شاهد تجلیل و تقدیر از ۳۲ برگزیده خواهیم بود. ۱۲ گروه دانشجویی و ۲۰ فرد تجلیل می‌شوند که در میان آن‌ها از خانواده شهید کریمی، دانشجوی دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران تجلیل خواهند شد. همچنین از یک استاد فداکار که شایسته تقدیر است تجلیل می‌شود.
انتهای پیام