صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۳۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
ابوالفتح پاسخ می‌دهد:

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: وارد شدن شوک به کادر رهبری ایران، عقب‌نشینی ایران از اقدامات خود در منطقه، فراهم شدن زمینه مذاکرات ایران و آمریکا و تضعیف مجموعه نیروهای محور مقاومت از جمله تصورات و محاسباتی بود که ترامپ و تیم کاخ سفید را به عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی سوق داد؛ محاسباتی که با واکنش‌های داخل ایران و نیروهای مقاومت در منطقه اشتباه بودن آن تا به امروز مشخص شده است.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تصورات آمریکایی‌ها به ویژه ترامپ از آثار به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و واقعیت‌های نمایان شده پس از این جنایت، گفت: الان زمان برای ارزیابی شرایط آمریکا در منطقه کوتاه است. روایت آمریکایی‌ها این است که با شهادت سردار سلیمانی شرایط برای آن‌ها به دو دلیل بهتر شده است؛ اول اینکه تصور می‌کنند شوک بزرگی به کادر رهبری ایران وارد شده و عضو بسیار مؤثر در ساختار سیاسی ـ نظامی ایران از صحنه خارج شده است که می‌تواند اقدامات ایران در خارج از مرزها را کاهش دهد چون هدایت‌کننده اصلی نقش‌آفرینی ایران در منطقه حذف شده و به زعم آن‌ها ایران دچار  سردرگمی می‌شود و برای بازیابی آن جایگاه مشکل خواهد داشت.

نظر آمریکایی‌ها درباره جانشین سردار سلیمانی

وی ادامه داد: همچنین از دید آمریکایی‌ها جانشین سردار سلیمانی فردی نیست که کاریزما و قدرت هماهنگ‌کنندگی با نیروهای همراه ایران در منطقه را داشته باشد. دومین دلیل آمریکایی‌ها برای بهتر شدن شرایطشان این است که آن‌ها سردار سلیمانی را یکی از چهره‌های مخالف مذاکرات قلمداد می‌کردند و معتقدند با حذف او جمهوری اسلامی به سمت مذاکره سوق پیدا می‌کند.

ابوالفتح اظهار کرد: سردار سلیمانی تقویت‌کننده جریانی بود که از نظر آن‌ها نیروهای تروریستی محسوب می‌شدند که حال مجموعه این نیروها با حذف سرفرماندهی تضعیف شده و امکان برخورد با آنها فراهم می‌شود. این مجموعه تحلیل آمریکایی‌ها از چرایی ترور سردار سلیمانی است، اما اینکه واقعاً به این خواسته‌ها رسیدند یا خیر نیازمند زمان است، اما همچنان تحول خاصی پس از این اتفاق نه در حوزه داخلی ایران رخ داده و نه در حوزه منطقه‌ای.

تضعیف جایگاه آمریکا در ایران و منطقه

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: در داخل کشور شهادت سردار سلیمانی باعث نشده که کادر رهبری جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با آمریکا وارد مذاکره شود و سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه اخیر مشخص کرد که این اتفاق تغییری در استراتژی ایران ایجاد نکرده بلکه حتی سرسختی و مقاومت ایران بیشتر شده است. لذا برخلاف تصور آمریکایی‌ها این اتفاق باعث آمدن ایران پای میز مذاکره یا تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای ایران نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه منطقه‌ای نیز تغییری در رویکرد نیروهای مقاومت مانند حشد الشعبی ایجاد نشده است و همچنان حملات موضعی و تکه‌تکه آن‌ها به برخی پایگاه‌های آمریکا در عراق ادامه دارد یا حمله اخیری که در یمن رخ داد و حدود 60 نفر از دولت مستعفی و ائتلاف سعودی در حمله انصارالله کشته شدند بیانگر آن است که در حوزه یمن نیز محور مقاومت دچار شوک و وادادگی نشده و در سخنان سیدحسن نصرالله نیز نشانه‌ای از تزلزل و عقب‌نشینی مشاهده نشده است. لذا همچنان نشانه‌ای دیده نمی‌شود که آمریکا با این ترور به اهداف خود در داخل ایران و منطقه رسید.

ابوالفتح یادآور شد: به عبارتی پس از این اتفاق، جایگاه آمریکا در داخل ایران و منطقه نه تنها تقویت نشده بلکه ضعیف‌تر هم شده است و در داخل کشور از آنجا که سردار سلیمانی از نگاه افکار عمومی یک چهره ملی بود این اقدام نگاه به آمریکا را منفی‌تر کرد و در منطقه نیز تمایل به خروج آمریکا بیشتر شد که نمونه بارز آن تصویب طرح خروج آمریکا از عراق در پارلمان این کشور بود و از طرفی کشورهای منطقه هم احساس کردند اقدامات تهاجمی آمریکا امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد. لذا از آمریکا خواستند که خویشتنداری کند زیرا می‌دانند در صورت وقوع جنگ لطمات سنگینی به امارات، عربستان و حتی اسرائیل وارد می‌شود و این کشورها به هیچ‌وجه علاقه ندارند جنگ تمام‌عیاری بین آمریکا و ایران دربگیرد و هزینه آن را بدهند. لذا در دو سه هفته اخیر این کشورها سعی کردند به آمریکا فشار وارد کنند تا دست به اقداماتی نزند که منجر به جنگ شود.

طرح ترامپ به جای برجام؟

ابوالفتح درباره اینکه آیا مطرح شدن طرح ترامپ به جای برجام برای قدرت‌نمایی آمریکا و تحت‌الشعاع قراردادن حملات موشکی سپاه به پایگاه هوایی این کشور در عراق است، گفت: ترامپ از همان ابتدا و حتی قبل از ورود به کاخ سفید برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده بود و بر لزوم تغییر برجام تأکید کرده بود و تا روزی که آمریکا از برجام خارج شد بارها به این امر اشاره کرده بود و پس از خروج نیز طرح 12 ماده‌ای پمپئو مطرح شد. «طرح ترامپ» اصطلاح ژورنالیستی است که بوریس جانسون مطرح کرد وگرنه آمریکایی‌ها از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ به دنبال کنارگذاشتن برجام و رسیدن به یک توافق جامع شامل مسئله هسته‌ای و غیر هسته‌ای بودند.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: در طرف مقابل نیز ایران تاکنون مقاومت کرده و اعلام کرده تحت فشار این درخواست‌ها را نمی‌پذیرد و بارها بیان کرده آمریکا ابتدا باید به برجام برگردد. حال فشارهای آمریکا در قالب فشار اقتصادی، ترور سردار سلیمانی و اقدامات سیاسی و دیپلماتیک با هم همزمان شده تا ایران را وادار کنند که مذاکرات مجدد را بپذیرد و مهم نیست که اسم آن چه باشد بلکه محتوای آن مهم است و از نظر آمریکایی‌ها در چند مسئله اصلی خلاصه می‌شود که در طرح 12 ماده‌ای پمپئو هم به آن اشاره شده بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام