صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
اکبری پیشنهاد داد؛

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بحران موجود در گردشگری کشور، راه‌اندازی گردشگری کشورهای مقاومت را راهکار مناسبی برای مدیریت بحران در این حوزه دانست.

محمدرضا اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وجود بحران در عرصه گردشگری کشور، بر لزوم برنامه‌ریزی دولت برای عبور از این بحران تأکید کرد و گفت: گردشگری امن شاخص‌های متفاوتی اعم از اجتماعی، اقتصادی و روانی دارد. آنچه امروز بر گردشگری کشور تأثیر منفی گذاشته، احساس نبود امنیت در اثر تبلیغات سوء است. البته ایران حتی از کشورهایی که از گردشگری توسعه‌یافته‌ برخوردارند امنیت بیشتری دارد، اما ایران‌ستیزی در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود و همین امر موجب شده میزان گردشگری کاهش یابد.

اکبری اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی موجب شد تا احساس نبود امنیت تشدید شود. در هر کشوری امکان سقوط هواپیما به دلیل نقص فنی یا خطای انسانی وجود دارد، اما تبلیغات ایران‌ستیزانه و شرایط خاص ایران در منطقه موجب شد تا این موضوع تشدید شود. نقش دولت در مدیریت بحران پیش‌آمده در حوزه گردشگری بسیار پررنگ است. دولت باید با برنامه‌ریزی صحیح، این بحران را مدیریت و از این چالش عبور کند.

بیشترین آسیب متوجه نیروی انسانی است

این استاد دانشگاه بیان کرد: در مقطع کنونی و مواقعی که میزان گردشگری در کشور کاهش می‌یابد و تورهای ورودی تا 90 درصد کنسل می‌شوند، باید به دنبال جایگزینی برای گردشگرهای ورودی بود تا تأسیسات گردشگری ورودی بخش خصوصی بتوانند خود را اداره و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: اولین بخشی که در اثر احساس نبود امنیت و ایجاد بحران در گردشگری آسیب می‌بیند، نیروی انسانی شاغل است. این افراد به شدت آسیب‌پذیرند، وقتی تورهای گردشگری کنسل و تقاضا کم می‌شود، حضور نیروی انسانی و پرداخت حقوق و دستمزد به آنها برای صاحبان این تجارت مقرون به صرفه نیست.

سخن گفتن از توسعه گردشگری اشتباه است

اکبری با بیان اینکه در این مقطع نباید به دنبال توسعه گردشگری بود، گفت: استراتژی اصلی ما باید حفظ وضع موجود باشد. بیان توسعه گردشگری از سوی مسئولان دولتی در شرایط کنونی اشتباه است. آنچه در تمام دنیا در زمان وقوع بحران دنبال می‌شود، برنامه‌ریزی و استراتژی برای حفظ وضع موجود است؛ نباید اجازه داد که تقاضا نزول پیدا کند، چراکه گاه بحران‌هایی که به وجود می‌آید موجب اضمحلال گردشگری می‌‎شود مانند حمله‌ای که به برج‌های دوقلوی نیویورک شد و تا سه سال بر گردشگری آن منطقه تأثیر گذاشت.

وی تأکید کرد: در کوتاه‌مدت یا به سرعت نمی‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم و این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی، تبلیغات، برنامه‌ریزی و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت دارد؛ اما در کوتاه‌مدت دولت باید برای گردشگری داخلی مشوق‌هایی ایجاد کند تا از این راه کاهش گردشگری ورودی را جبران کند و به تأسیسات گردشگری کمک کند تا بتواند نیروی انسانی خود را نگه‌ دارد و هزینه تأسیسات را جبران و به حفظ زیرساخت‌ها کمک کند. استراتژی دولت در این شرایط می‎تواند کمک‌کننده باشد و راهکارهایی را برای سفرهای همگانی در نظر بگیرد و توزیع سفر را در کشور ایجاد کند.

اکبری ابراز کرد: در بُعد گردشگری خارجی راهکار گذر از بحران این است که به جای اینکه از گردشگران اروپایی با تبلیغات سنگین بخواهیم به ایران بیایند، برای کشورهایی که با ایران مراوده یا منافع مشترک دارند برنامه‌ریزی کنیم. حتی می‌توانیم گردشگری کشورهای محور مقاومت را ایجاد و از این طریق بخشی از آسیب‌ها را جبران کنیم.

انتهای پیام