صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۰۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتشار اخبار ویروس کرونا توصیه‌هایی منتشر کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با توجه به شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده و غیر رسمی درباره ویروس کرونا در کشور که موضوع همه مردم ایران است، توصیه می‌شود رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را در انتشار و بازنشر اخبار مورد توجه قرار دهند:

1. هنگام دریافت اطلاعات و بازنشر آن انتظار می‌رود از منبع تولید اطلاعات و صحت و سقم آن مطمئن شوید و مانع از انعکاس «برداشت از موضوع- گمانه و اطلاعات ناقص» شوید.

2. انتشار گمانه‌زنی‌ها، شایعات و فایل‌های صوتی، تصاویر و ویدئوهای بدون منبع مشخص، ذکر آمار و ارقام بدون تایید از سوی نهادهای رسمی صرفا موجب اضطراب و اغتشاش خبری است و تنها آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرار می‌دهد، لذا توصیه می‌شود به اخبار تولیدی رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی توجه شود.

3. کرونا، یک مساله جهانی است و شفافیت در اطلاع‌رسانی موثق و دقیق وظیفه ابلاغی از سوی رئیس‌جمهور محترم به همه دستگاه‌هاست و طبعا از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این موضوع، دقت را برای صحت، سپس سرعت و رقابت را در اولویت بعدی قرار دهند.

4. با توجه به تخصصی بودن موضوع، صرفاً به انتشار اخبار رسمی از نهادهای ذیربط و در رأس آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بپردازید.

5. از نشر و درج نظرات و دیدگاه‌های سایر دستگاه‌ها، چهره‌ها و مسئولان که متخصص و یا مرتبط با موضوع نیستند، حتی الامکان خودداری شود.

6. اهتمام همه رسانه‌های کشور که دغدغه ایران را دارند، افزایش آگاهی مردم، ایجاد همبستگی ملی برای پیشگیری و بسیج همه امکانات برای کاهش انتشار ویروس و درمان مبتلایان احتمالی است و از رسانه‌ها که در این موارد همواره پیشگام و از هفته‌ها قبل اطلاع‌رسانی را آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود، همچنان همین مسیر را تداوم بخشند.

7. با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان‌دار و مرجع اطلاع‌رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی‌مورد موجب حفظ آرامش روانی مردم با دریافت، اخبار درست و دقیق مورد نیاز مردم در این شرایط شویم.

انتهای پیام