صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۴۷۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
حجت‌الاسلام تویسرکانی:

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه در قرآن و روایات عقلانیت پایه دینداری است، گفت: بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به دستورات کارشناسان و متخصصان به مثابه واجب شرعی نگاه می‌کنند نه یک امر مستحسن، خوب و دارای اولویت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره الگوی رفتاری رهبر معظم انقلاب در موضوع ویروس کرونا و تبعیت از دستورات متخصصان و منافی ندانستن آموزه‌های دینی با مسائل علمی و عقلی گفت: شیعیان کتابی به نام «اصول کافی» در اختیار دارند که مبانی اعتقادی شیعه را تبیین کرده و اولین بخش در این کتاب ارزشمند «عقل و جهل» است و در آن روایات زیادی در تمجید از تعقل و عقلانیت از امامان معصوم (ع) ذکر شده است. یکی از این روایات مهم آن است که «اول ما خلق الله العقل»؛ اولین مخلوق خداوند عقل بود. همچنین در روایت دیگری عقل وسیله رسیدن به بهشت و عبادت پروردگار بیان شده است.

عقلانیت؛ پایه دینداری

وی افزود: مجموعه این روایات نشان می‌دهد تعقل و عقلانیت پایه اصلی دینداری است و در قرآن کریم نیز به طور مکرر انسان‌ها دعوت به تفکر، تعقل، تعلم و تدبر شده‌اند. لذا دین اسلام اساساً مبتنی بر عقلانیت است و اگر خدا و قرآن را قبول داریم و به احکام دین پایبندی نشان می‌دهیم، به خاطر حکم عقل است. لذا عقل به ما حکم می‌کند از اصولی که عقلای جامعه در حوزه‌های مختلف به آن توصیه می‌کنند یا دستور می‌دهند و آن را راه نجات از یک مشکل یا بحران معرفی می‌کنند تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام تویسرکانی اظهار کرد: بر همین مبنا نه فقط مقام معظم رهبری، بلکه همه علمای بزرگ و امام خمینی(ره)، نیز اینگونه بودند و در برابر حکم عقلا در موضوعات اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و اقتصادی تسلیم بودند. در واقع کار عقلا و کارشناسان در هر حوزه شناسایی موضوع و ارائه طریق و راه حل است و حتی عقل در مشخص شدن احکام شرعی نیز نقش عمده دارد؛ «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع». براین اساس در موضوع مقابله با ویروس کرونا رعایت مجموعه اصول بهداشتی و نظافت، که نجات‌دهنده انسان است، حکم عقل است و رعایت حکم عقل هم واجب است و لذا اینجا با یک واجب شرعی مواجهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تأکید کرد: لذا در این موضوع رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به دستورات کارشناسان و متخصصان به مثابه یک واجب شرعی نگاه می‌کنند نه یک امر مستحسن، خوب و دارای اولویت.

مردم آگاه رفتارهای متعصبانه را به نام دین نمی‌گذارند

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره ارتباط بی‌توجهی به این دستورات و توصیه‌ها به نام دین و ضربه این رفتارها به اسلام گفت: در طول تاریخ دو گروه دشمن دین بودند؛ متدینین نادان و دانایان و عالمان بی‌اعتقاد و ضد دین. جالب این است که این دو گروه با آنکه در ظاهر مخالف و روبری هم هستند اما نتیجه و آثار کار هر دو گروه یک چیز است و آن هم ضربه دیدن دین و احکام الهی است. لذا باید مردم را نسبت به ماهیت این دو گروه و جریان آگاه ساخت و اصول مسلم دینداری را برای جامعه به درستی تبیین کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: البته نباید الان نگران برخی رفتارهای تند به اسم دین بود بلکه باید زمانی نگران رفتارهای انسان‌های ضد دین یا متعصبان نادان شد که مردم ناآگاه باشند. اما وقتی مردم دارای بصیرت و آگاهی هستند، خودشان با مشاهده رفتارهایی مانند لیسیدن حرم مطهر ائمه اطهار(ع) قضاوت صحیح انجام می‌دهند و آن را به حساب دین شرع، حکم خدا و فتوای مراجع نمی‌گذارند، بلکه آن را به منزله یک عمل جاهلانه و متعصبانه و یا مغرضانه تلقی می‌کنند.

علت و حکمت کرونا؛ دو محور اصلی در فرایند آگاهی‌بخشی

وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها و عالمان در جهت بصیرت افزایی نسبت به حقیقت دین گفت: باید برای مردم بیان کرد که امامان معصوم(ع) نیز وقتی بیمار می‌شدند دستورات طبیبان را اجرا می‌کردند نه اینکه صرفا از خداوند طلب بهبودی کنند، یا اینکه چقدر روایات و توصیه‌ها در زمینه رعایت بهداشت و حفظ سلامت وجود دارد و نکته دیگر اینکه بسیاری از ائمه اطهار(ع) بر اثر زهر به شهادت رسیدند. حفظ سلامت و تندرستی یک اصل بدیهی و عقلانی است و این منافاتی با شفا خواستن و توسل و دعا ندارد.

حجت‌الاسلام تویسرکانی ابراز کرد: همه پدیده‌ها خالقی به نام پروردگار دارند و اگر اذن الهی نباشد این پدیده‌‌ها هیچ تأثیری نخواهند داشت. به عبارتی اثربخشی همه پدیده‌ها درعالم به اذن پروردگار است و این مسائل به جای خودش محفوظ است و حتی دارویی که برای بهبود و درمان مصرف می‌شود به اذن تکوینی پروردگار اثرگذار است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه در برابر ویروس کرونا باید به دو موضوع علت و حکمت پدید آمدن این ویروس توجه کرد، گفت: در حوزه علت باید به مسائل بهداشتی، دارویی و پیشگیرانه توجه کرد و براساس اصول مسلم و یافته‌های علمی عمل کرد. اما منظور از حوزه حکمت توجه به مسائل آسمانی و فراطبیعی این موضوع است؛ یعنی این ویروس یک پدیده و موجود زنده و مخلوق خداوند است و باید فهمید چرا خداوند این پدیده را خلق کرده که آنقدر قدرت دارد تا جان انسان را می‌گیرد.

وی در پایان ابراز کرد: لذا این سؤال ایجاد می‌شود که حکمت خلقت چنین موجودی برای بشر چیست؟ عذاب، بلا، آزمایش یا انتقام الهی. این دو محور باید برای مردم تبیین شود تا مردم ضمن جدی گرفتن مقابله با این ویروس و رعایت اصول بهداشتی، بدانند که در هر حال باید به خدا پناه ببرند و بر مبنای همان ابزار تعقل و تفکر از خداوند مدد بگیرند.

انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحمت الله علی بیگلی
|
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
این آقایان چرا با قرآن قهرند و اصول کافی و سایر کتب نظیر آن را بر قرآن ارجح می دانند؟ این همه حرف زده هیچ استنادی به قرآن ندارد .