صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه احتمال بیوتروریسم در شیوع بیماری کرونا وجود دارد، گفت: کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شود، آزمایش‌ها و تأییدیه‌های لازم را دریافت نمی‌کنند و ممکن است دستکاری شوند.

به گزارش ایکنا از زنجان، جواد تاج‌کی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، شب گذشته، 24 اسفندماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: متأسانه امروز 31 مورد مثبت جدید به موارد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان زنجان اضافه شده  و این افزایش ناشی از عدم توجه مردم به هشدارهای بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات است.

وی با تأکید بر اینکه باید با در خانه ماندن قطع‌کننده زنجیره ابتلا به ویروس کرونا باشیم، ابراز کرد: به نظر می‌رسد همکاری مردم در این خصوص رضایت‌بخش نیست. آمار بستری بیماران رو به افزایش است و این نگرانی را یجاد می‌کند که تخت‌های بیمارستانی کافی نباشد و همچنین تقاضا برای تأمین اقلام دارویی نیز بالا رود.

این مسئول با بیان اینکه تا کنون تمام نیازهای دارویی استان را تأمین کردیم، یادآور شد: باید این نکته را درنظر بگیریم که این بیماری فقط مختص ایران نبوده و همه دنیا درگیر را کرده و نیازهای دارویی در همه کشورها افزایش یافته است، بنابراین تأمین نیازها به سختی صورت می‌گیرد.

توزیع 2 تن مواد ضدعفونی‌کننده

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: خوشبختانه در استان زنجان دو شرکت در حوزه تولید وسایل حفاظتی فعال هستند و مقادیر قابل توجهی ضدعفونی‌کننده به فرم‌های ژل و الکل را روانه بازار مصرف می‌کنند که امروز توزیع 2 تن مواد ضدعفونی‌کننده در زنجان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه شاهد این هستیم که مردم برای خرید اقلام حفاظتی نکات بهداشت جمعی را رعایت نمی‌کنند و به شکل فشرده در داروخانه‌ها تجمع می‌کنند و این کار خود منشا انتقال ویروس کرونا می‌شود. برای جلوگیری از این کار توصیه‌هایی به داورخانه‌داران شده که نسبت به مدیریت و رعایت فاصله اقدام کنند.

تاج‌کی به رعایت حد مصرف مواد ضدعفونی‌کننده تأکید کرد و افزود: باید در نظر داشته باشیم که این مواد شیمیایی هستند و هرچقدر کمتر مصرف شوند برای سلامت فرد و حفظ محیط زیست بهتر است و به این دلیل به مردم توصیه می‌شود که در خانه بمانند تا نیاز به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نداشته باشند و در خانه استفاده از آب و صابون بهترین راهکار برای رعایت بهداشت است.

وی در مورد گمانه‌زنی‌ها برای تولید دارو یا واکسن کرونا اظهار کرد: برای تولید یک دارو از زمان تولید تا مصرف بالینی زمان زیادی نیاز است و باید آزمایش‌ها روی حیوانات و سپس روی انسان‌های داوطلب را بگذراند و از موسسات جهانی مجوز تولید و مصرف دریافت کند بنابراین ادعاهایی که در مورد تولید واکسن و دارو می‌شنویم نمی‌تواند خیلی واقعیت داشته باشد.

ورود کالاها از مبادی غیررسمی

این مسئول با اشاره به اینکه بحث‌هایی در بیوتروریسم بودن ویروس کرونا و ساخت آن از سوی آمریکا در رسانه‌ها مطرح شده تصریح کرد: این موضوع می‌تواند صحت داشته باشد، چراکه خطربیوتروریسم در کالاهای قاچاق وجود دارد. ممکن است کالاهایی از مبادی غیررسمی وارد کشور شود و چون از دید ناظران خارج شده و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد، احتمال آلوده بودن برخی مواد وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: حتی در برخی برندهای معتبر که به شکل قاچاق وارد می‌شود، ممکن است دستکاری شود و مردم آن‌ها را مصرف کنند و تاریخ مصرف روی کالاهای سلامت‌محور نیز در صورتی اعتبار دارد که محل تولید آن، شرایط نگهداری و حمل مشخص و استاندارد باشد و رعایت این موارد در کالاهای قاچاق مشخص نیست.

وی به مصرف الکل‌های صنعتی به جای الکل طبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در روزهای نخست شیوع کرونا ویروس به دلیل کمبود مواد ضدعفونی‌کننده و التهاب بازار، متانول در بین مردم توزیع شد که برای انسان مسمومیت ایجاد می‌کند و می‌تواند از راه پوست و چشم جذب و باعث کم‌بینایی و نابینایی و در موارد شدیدتر حتی منجر به مرگ شود، البته در استان موردی از مسمومیت ناشی از الکل نداشتیم.

تاج‌کی با بیان اینکه با مسئولان هماهنگ کردیم که در صورت مشاهده متانول آن‌ها را جمع‌آوری کنند، تصریح کرد: در فضای مجازی هم شایعاتی در خصوص استفاده خوراکی از الکل برای ضدعفونی بدن مطرح شد که خوردن این الکل‌ها جز آسیب به بدن سود دیگری ندارد.

وی در مورد داروهای تجویزی برای بیماران کرونایی تصریح کرد: 2 داروی اولیه برای افراد مبتلا تجویز می‌شود که بیشتر بیماران با این 2 دارو درمان شدند و در مواردی وضعیت فرد وخیم است و در ICU بستری می‌شود از درمان‌های 4 دارویی استفاده می‌شود.

انتهای پیام