صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۶۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

این روزها شیوع کرونا باعث شده تا یکی دیگر از مصادیق آیه «أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر کس انسانی را بدون اینکه مرتکب قتل نفس یا فسادی در زمین شده باشد بکشد، چنان است که گویی همه‌ مردم را کشته باشد» مطرح شود. چرا که هر یک از ما اگر با در خانه ماندن مانع سرایت کرونا به یک نفر شود گویی جامعه را از مرگ و بیماری نجات داده است.

ژیلا مرادپور، دکترای الهیات و استاد دانشگاه‌های استان کردستان در قالب یادداشتی با عنوان «نکته‌ای قرآنی در رعایت بهداشت در برابر کرونا» به رعایت بهداشت فردی و در نتیجه حفظ سلامت اجتماع تأکید دارد که در ادامه متن این یادداشت آمده است:

«خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ؛ به همین سبب بر بنی‌اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس انسانی را بدون اینکه مرتکب قتل نفس یا فسادی در زمین شده باشد بکشد، چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد و هر کس انسانی را از مرگ نجات دهد؛ چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است و بی‌گمان پیامبران ما با دلایل روشن برای آنها آمدند، بازهم بسیاری از آنها پس از آن در روی زمین تجاوز و اسراف کردند».

نکته مهمی در این آیه وجود دارد که ذکرش در دنیای امروز ضروری است و آن این است که اولاً: دلیل اینکه قتل یک انسان همانند قتل یک جامعه و زنده نگه داشتن یک نفر همچون زنده نگه داشتن و احیای یک جامعه است، این است که هر انسانی به نسبت استعداد و تلاشش می‌تواند برای یک جامعه خدمتگزار باشد و با کشتن او جامعه از خدماتش محروم می‌شود و گویی جامعه‌ای کشته شده و بالعکس هم همینطور است پس این آیه به اهمیت توانمندی‌های یک انسان ولو کم باشد، اشاره می‌کند.

دوماً: منظور این است با قتل یک نفر کینه و نفرت بین خانواده مقتول و قاتل و هربستگان دور و نزدیکشان که خود جامعه‌ای است، شکل می‌گیرد لذا گویی همه آنان را کشته‌اند همه آسیب می‌بینند و چه بسا زمینه قتل‌های انتقام‌جویانه  بین آنان شود و بالعکس نجات یک انسان بذر محبت، همدلی و تعاون را در دو خانواده و بستگانش می‌افکند و خلاصه محبت، محبت می‌آورد و دشمنی و نفرت هم نفرت و دشمنی وهمین گونه سرایت می‌یابد به کل جامعه.

سوماً: مراد آیه از قتل و احیا صرفاً از نظر جسم وجان نیست بلکه در معنای عامش مراد است که شامل قتل یا احیای استعدادها، توانمندی‌ها، احساس و عواطف و شخصیت یک انسان در کنار جان و جسمش است. کشتن استعدادهای یک انسان و ترور شخصیتش و سرکوب عواطف و احساساتش باعث می‌شود روحش کشته شود و تمام توانمندی‌هایش که با آنها می‌توانست به جامعه خدمت کند در درون خفه شود و برعکس کمک کردن به یک انسان در رشد توانمندی‌هایش و درک احساسات و عواطفش و احترام به شخصیتش زمینه شکوفایی و رشد او و پرورش استعدادهایش را فراهم می‌کند و با این الطافی که از دیگری در حق خود می‌بیند با انگیزه مهربانانه و خوش‌بینانه و نوع‌دوستانه‌ای به خدمت جامعه‌اش خواهد آمد و او خود را وقف احیای جامعه خواهد کرد.

پس اگر می‌توانید و تحملش را دارید حتی اگر لازم باشد با گذشت از خواسته‌های خود دست انسانی را بگیرید و به مسیر درست رشدش سوق دهید او را درک کنید و با او سازگار باشید و بدانید رعایت حال یک انسان و هوای او را داشتن، هم خدمت به اوست و هم جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید چون با مهرورزی، او بیشتر به جامعه اعتماد می‌کند و خوش‌بینانه انگیزه بیشتری جهت خدمت به مردم در او شکل می‌گیرد.

محبت به یک فرد، احترام به او و شخصیتش و کمک به او در حد توان‌ جهت رشد را دست کم نگیریم. نگوییم او یک نفر است چرا برایش مایه بگذارم. قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود و همچنین ممکن است همین کار از او انسانی بسازد که کاملاً در رشد جامعه‌اش مؤثر باشد و اینگونه در اجر کار که احیای یک جامعه است شریک خواهی بود و در واقع محبت‌هایت در حق او همانند سرمایه‌های ناچیزی بوده که سود کلانی را در آینده عایدت کرده است.

برایتان از درگاه خداوند حی آرزوی موفقیت در نوع‌دوستی ومهرورزی و کمک به احیای انسانها و به تبع آن احیای جامعه را دارم.

اما پیام امروزی این آیه قرآن. این روزها کرونا باعث شده تا یکی دیگه از مصادیق آیه کریمه این باشد که هر یک از ما اگر بتواند با در خانه ماندن جلوی سرایت کرونا به یک نفر را بگیرد گویی جامعه را از مرگ و بیماری نجات داده است چون با این کار زنجیره انتقال به دیگران را قطع کرده است. پس عزیزان بدانید با در خانه ماندن قطعاً علاوه بر حفظ سلامت خود و خانواده و اجتماع، ثواب اخروی خواهید برد چون از مخاطبان این آیه خواهید بود و اگر خدای نکرده بی‌دلیل موجه از منزل خارج شوید و عامل سرایت بیماری شوید حکم کسی را دارید که قتل یک نفر به دست او همانند قتل یک جامعه است چون با انتقال بیماری به یک نفر باعث سرایتش به افراد بیشتر و بیشتر خواهید شد و این گونه علاوه بر به خطر انداختن جان خود و دیگران گناه قتل و بیمار شدن افراد را هم باید بر دوش بکشید. پس در خانه بمانید! تا هم خود سالم بمانید هم دیگران و هم پاداش اخروی ببرید».

انتهای پیام