صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۷۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ تولید جایگزین فرهنگ مصرف در جامعه شود، افزود: امروزه شاهد هستم که جامعه به سمت مصرف‌گرایی رفته است حتی در روستاها که ضلع مهم تولید محسوب می‌شدند، فرهنگ مصرفی جایگزین شده است.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن تبریک سال نو و نامگذاری سال به نام «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تحقق شعار سال باید با دو رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد سخت‌افزاری شعار سال بیشتر به دولت و مسئولان بازمی‌گردد، گفت: برای تحقق رویکرد سخت‌افزاری این شعار نیاز به یک سری قوانین وجود دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در سوم فروردین گفت: ایشان جلوگیری از قاچاق، توجه به خرید، تولید داخل و... را از موارد مهم برای تحقق این شعار دانستند.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه یکی از ضلع‌های مهم در تحقق شعار رهبری، خود مردم هستند، تصریح کرد: مردم باید تولیدکننده باشند تا مصرف‌کننده، آن‌ها می‌توانند به جای اینکه اندوخته غیر ضروری خود را در حساب‎های بانکی نگه دارند وارد مقوله تولید کنند، این مشارکت و همکاری می‌تواند علاوه بر شتاب گرفتن و رونق تولید مشکلات زیادی از جمله بیکاری جوانان را حل کند.

جامعه از وابستگی به بیگانگان در امان باشد

وی در ادامه با اشاره به رویکرد نرم‌افزاری جهش تولید، گفت: در واقع بحث نرم‌افزاری آن به سازمان‌ها، ادارات و نهادهای فرهنگی برمی‌گردد که در این بحث باید کار جدی در حوزه فرهنگ‌سازی انجام شود. لازمه این کار این است که جامعه از تمام امکانات برای تولید استفاده کند. جامعه باید به سمتی برود که از وابستگی به بیگانگان در امان باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ تولید به جای فرهنگ مصرف در جامعه جایگزین شود، افزود: امروزه شاهد این هستم که جامعه به سمت مصرف‌کننده بودن رفته و تولید کمتر رواج پیدا کرده و‌ حتی در روستاها که در گذشته ضلع مهم تولید محسوب می‌شدند امروز فرهنگ مصرفی جایگزین شده است.

وی یادآور شد: یکی از راه‌های تحقق شعار سال این است که مردم را به سمت خرید کالای ایرانی هدایت کنیم، به شکلی که به سمت کالای ایرانی رفته و به کالای خارجی نه بگوید و این خود امر مهمی در حمایت از تولید و جهش آن خواهد بود.

فرهنگ تولید به گفتمان تبدیل شود

نظیری گفت: در بحث نرم‌افزاری نیز باید فرهنگ تولید را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنیم تا مردم نیز نقش خودشان را در راستای تحقق شعار جهش تولید پیدا کنند. فرهنگ تولیدکننده بودن باید به‌عنوان فرهنگ معین و به یک گفتمان تبدیل شود.

وی با اشاره به نقش مهم سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه گفت: در این راستا مقدمات کار نیز انجام شده است و سال گذشته نیز اداره تبلیغات اسلامی با توجه به سال رونق تولید اقدامات خوبی را انجام داده که این حرکت را از امسال پرشتاب‌تر انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مباحثی که سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان انجام داده طرح «امام روستا» است، گفت: این طرح در واقع با استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر در روستاها انجام می‌شود. روحانی مستقر در روستا علاوه بر رسالت خود که رسیدگی‌ به برنامه‌های معنوی و مناسکی مانند نماز، زکات و خمس است، ظرفیت‌های روستا و مسائل را شناسایی کرده و مردم را سازماندهی و برای حرکت به سمت تقویت ظرفیت‌ها هدایت می‌کند. در این زمینه تاکنون ۳ دوره آموزشی ویژه روحانیون مستقر در این روستاها برگزار شده و امسال نیز این دوره‌ها ادامه پیدا می کند.

جهش تولید با کمک از توان جامعه روستایی

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگی در روستاها کمرنگ شده است، گفت: در این طرح اداره تبلیغات اسلامی با حرکت جدی مسیر تقویت فرهنگ تولید را پیش گرفته و در واقع در این راه باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا بتوان با استفاده از توان جامعه روستایی تولید را به تکاپو انداخته و جهش تولید را در روستاها عملی کرد. باید الگوها را در بین مردم ایجاد کنیم تا مردم طعم شیرین امامت در روستا و آثار برکت آن را بچشند و در این زمینه ارتقا پیدا کند، رسانه‌ها در این زمینه یاری‌رسان ما باشند.

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دشمنان ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم است، گفت: آنها می‌خواهند نتوانستن را در بین مردم القا کنند که باید دیوار نتوانستن را بشکنیم و همه باید کمک کنیم تا فرهنگ «ما می‌توانیم» را الگوسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روستاها باید ظرفیت‌ها را ارتقا دهیم و در این فرآیند حرکت شتابی بیشتر شود، یادآور شد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز در برخی روستاها وجود دارد این است که روستاها ظرفیت‌های بالایی دارند اما محلی برای سکونت روحانی وجود ندارد و تلاش و سرمایه‌گذاری ما این است که بتوانیم روحانیون را در روستاها مستقر کنیم.

حجت‌الاسلام نظیری یکی از مشکلات سالهای اخیر در روستاها را نبود خانه عالم دانست و گفت: طی سال‌های اخیر تلاشی برای ساخت خانه‌های عالم در روستاها نشده و این مشکل به دلیل کمبود اعتبارات بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان آمادگی این را دارد تا با مشارکت و همراهی مردم و خیرین در روستاها نسبت به احداث خانه‌های عالم در روستاهای بالای ۸۰۰ نفر اقدام کند، گفت: اگر دولت در این زمینه مشارکت ۲۰ درصدی را داشته باشد ما قول می‌دهیم ۸۰ درصد باقیمانده را با مشارکت مردم و کمک خیران و اعتبارات حداقل سازمان ساخت خانه‌های عالم در روستاها را به نتیجه برسانیم.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که اداره تبلیغات اسلامی در پیش دارد تقویت هیئت‌ها در امور جامعه است، گفت: هیئت تنها مخصوص عزاداری و برنامه‌های مناسبتی نیست، بلکه ظرفیت مهمی هستند که باید فعال شوند و در جامعه باشند. در بحث کرونا دیدیم که آمدند و برای ضدعفونی کردن معابر و کمک به نیازمندان، یاری‌رسان شبکه بهداشت بودند و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند.

وی با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های اجتماعی هیئات باید در جامعه ارتقا داده شود، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان تبلیغات این است که هیئات نیز در زمینه تولید ورود پیدا کنند.

انتهای پیام