صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

دستگاه ضدعفونی‌کننده ماسک با ابتکار جالب دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های البرز ساخته شد.

بهنام نظری، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی البرز، در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: از چند ماه گذشته بسیج دانشجویی استان البرز در نظر داشت تا در ایام تعطیلات عید برای عملیات عمرانی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم حضور پیدا کند اما موضوع کرونا باعث شد تا تمام توان و تمرکز بچه‌های دانشجو معطوف بر تأمین نیازهای مردم در حوزه پیشگیری از ویروس کرونا باشد.

این فعال دانشجویی افزود: طی جلسه بسیار خوبی که با دانشگاه علوم پزشکی البرز داشتیم اعلام آمادگی کردیم که بتوانیم در راستای کنترل این ویروس خطرناک اقداماتی که در توان داریم را انجام دهیم و قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا را شکل دادیم.

وی بیان کرد: در قالب یک قرارگاه، تیم‌های مطالبه‌گر دانشجویی تشکیل شد تا رسیدگی به مناطق محروم را برای کنترل این بیماری از مسئولان استان پیگیری کند. همچنین تیم‌های آگاهی و روحیه‌بخشی در 11 پایگاه سلامت در شهرستان‌های فردیس و کرج تشکیل شد تا مردم را نسبت به خطرات و مراقبت‌های ضوروری این ویروس بیشتر آشنا کنند.

معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان البرز بیان کرد: در این برحه ما متوجه نیاز مبرم مردم و کادر درمانی به ماسک شدیم و همین امر باعث شد روی این موضوع متمرکز شویم. در ابتدا با چرخ خیاطی‌های خانگی در دو اتاق شروع به کار کردیم اما سرعت کار خیلی پایین بود و امکانات لازم را نداشتیم تا اینکه طی جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌ها، دانشکده فنی دو سالن مجهز به چرخ‌های خیاطی حرفه‌ای خود را در اختیار ما گذاشت و در حال حاضر 80 نفر در سه شیفت کاری روزانه پنج هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید می‌کنند و همه این ماسک‌ها به شکل رایگان در مناطق مورد نیاز توزیع می‌شوند.

وی گفت: ماسک‌های تولید شده در مراکز تولید دارو با دستگاه‌هایی به نام «اتوکلاو» ضدعفونی می‌شوند اما به دلیل کمبود این دستگاه‌ها و هزینه بالای خرید آن‌ها چالش جدی پیش‌روی ما ضدعفونی‌کردن ماسک‌های تولید شده بود.

نظری تصریح کرد: برای ما مهم بود تا ماسک‌های تولید شده توسط جهادگران دانشجویی ضدعفونی شوند بنابراین با همفکری نیروهای نخبه دانشجویی به فکر استفاده از روش دیگری غیر از دستگاه «اتوکلاو» افتادیم و سعی کردیم با مشورت‌گرفتن از دانشکده بهداشت از لامپ‌های uv برای ضدعفونی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: دستگاه ایجاد شده برای ضدعفونی ماسک‌ها بسیار ارزان قیمت‌تر از اتوکلاوهای موجود در مراکز درمانی تولید شده و هم با توجه به امکان ضدعفونی‌کردن ماسک‌های بسته‌بندی شده امکان آلوده‌شدن مجدد آن‌ها در حین انتقال وجود ندارد و در شرایط موجود بسیار کارایی بالاتری دارد.

وی در پایان گفت: روزهای سخت کرونایی بالاخره تمام خواهد شد اما این تنگناها و مشکلاتی که برای کشور به وجود می‌آید بار دیگر به همه ما گوشزد می‌کند که راه حل مشکلات کشور و راه تامین نیازهای داخلی در توجه جدی به ظرفیت جوانان است و در شرایط بحرانی نمی‌توان به هیچ ظرفیت خارجی دل سپرد.

 

انتهای پیام