صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۶۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
جان‌بابایی بیان کرد؛

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه آخرین پروتکل درمانی کرونا سه روز قبل به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است، گفت: هنوز به نقطه امنی در پروتکل‌های درمانی کرونا نرسیده‌ایم.

به گزارش ایکنا، قاسم جانبابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به ایکنا در رابطه با تعداد پروتکل‌های درمانی برای بیماران کرونایی، گفت: از ابتدای بیماری تا امروز شش پروتکل بستری و سرپایی برای بیماران کرونا مثبت ابلاغ شده است، ضمن اینکه برای هر بیماری دیگری که افراد به آن مبتلا بوده و همزمان به کرونا نیز مبتلا شده‌اند، پروتکل‌هایی ابلاغ شده است.

معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه آخرین پروتکل درمانی کرونا سه روز قبل به بیمارستان‌ها اعلام شده است، گفت: در حال حاضر داروی جدیدی را اضافه نکرده‌ایم، ضمن اینکه هنوز به نقطه امنی در پروتکل درمانی نرسیدیم، البته هیچ کشوری هم به این نقطه نرسیده‌اند، در رابطه با دارو‌های فاویپیراویر و رمیدسیور نیز هنوز مطالعاتی در حال انجام است، در مورد پلاسما درمانی نیز فاز اولیه انجام شده است و باید اثر آن بر ۲۶۰ بیماری که این پلاسما‌ها را دریافت کرده‌اند، بسنجیم. در حال حاضر در انتظار نتایج آن هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، در رابطه با وضعیت بیماران خاص در دوره شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته ذخیره دارویی خوبی برای این بیماران فراهم شد، در حال حاضر فقط در مورد یکی از دارو‌های بیماران سرطانی به نام دزفوناک با مشکل روبه‌رو هستیم و به شرکت مربوطه اعلام شده است تا نسبت به تأمین آن اقدام کنند.

وی در مورد نگرانی انجمن بیماران تالاسمی نیز گفت: تعدادی از این افراد در اثر کرونا فوت کرده‌اند، اما کسی در اثر کمبود دارو فوت نشده است.

جانبابایی همچنین در رابطه با دلیل بسته بودن برخی کلینیک‌ها و مطب‌های درمانی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند، به ایکنا، گفت: کلینیک‌های دولتی باز هستند و به کلینیک‌های خصوصی نیز به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی اجازه داده شده است تا فعالیت کنند و به مردم خدمت ارائه دهند، حتی به کلینیک‌های پوست نیز این اجازه داده شده است، البته ما نمی‌توانیم به زور به کلینیکی بگوییم فعال باشد، متولی بخش خصوصی نیستیم، چنانچه این تعطیلی طولانی شود، سازمان نظام پزشکی باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیرتهاجمی تولید داخل در بیمارستان‌ها توزیع شده است، گفت: بیش از ۴۵۰ دستگاه ونتیلاتور توزیع و ۴۵۰ تخت بیمارستانی توسعه پیدا کرده است.

معاون درمان وزیر بهداشت بیان کرد: در مرحله‌ای هستیم که اقلام حفاظتی را ذخیره می‌کنیم و امکان صادرات این اقلام را داریم. از دستاورد‌های دیگر بهره‌مندی ما از حوزه فناوری‌های علوم مجازی است، در زمینه آی‌تی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم. ضمن اینکه راهنما و گایدلاین‌های مختلفی را برای خدمت به بیماران کرونایی تدوین کردیم که قابلیت استفاده برای همه جا دارد.

جانبابایی تأکید کرد: یکی از نکات برجسته کرونا کنار هم قرار دادن اساتید برجسته کشور از علوم پایه و بالینی بود که منجر به تولیدات علمی محصول محور و دانش محور شده است.

وی همچنین در رابطه با طرح زوج و فرد کردن مدارس نیز گفت: در مورد اینکه دانش‌آموزان قرار است به صورت یک روز در میان به مدرسه بروند، چیزی نشنیدم و در ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین در رابطه با مرگ‌های پنهان در اثر کرونا گفت: مرگ‌های پنهان ممکن است در هر کشوری وجود داشته باشد. در ایران مرگ‌های پنهان خیلی کم است، چون تعداد آسایشگاه‌های سالمندان پایین است. سیر بیماران را که نگاه می‌کنیم، شدت بیماری کمتر شده است. بیماران ما خیلی بدحال نیستند. قبل از عید درصد زیادی از افرادی که به بیمارستان می‌آمدند، بدحال بودند.

جانبابایی همچنین در رابطه با وضعیت استفاده از تست‌های سرولوژیک و الایزا گفت: این موضوع در مرحله تحقیقات است. دیروز یک گزارش اولیه داشتیم و به محض اینکه گزارش‌ها تکمیل شود، اعلام می‌کنیم که تست سرولوژیک چند درصد از افراد مثبت است.

وی در ادامه به وضعیت کرونا در تهران پرداخت و گفت: در تهران شرایط آرامی حکم‌فرماست. میزان مریض‌های بدحال، روز به روز کمتر می‌شود. میزان افراد سرپایی هم روند رو به کاهش دارد. البته، چون اجتماعات و رفت‌وآمد‌ها بیشتر شده است، سرعت کند شدن کاهش داشته، اما سرعت افزایشی هم در تهران نداریم.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در رابطه با کد‌های اورژانسی و بیمارستانی نیز گفت: در حال حاضر ورود کد‌ها را آغاز کردیم، اما آمار قطعی در این زمینه نداریم. این کد بین‌المللی است. به تمام دانشگاه‌ها گفتیم کسانی که تست مثبت شدند، در پرونده قرار دهند و کد را تغییر دهند. همه کشور‌ها مکلف هستند که در پرونده بیمارستان‌ها براساس تشیخص قطعی یا محتمل آن را اصلاح کنند که ما هم در حال انجام آن هستیم.

جانبابایی همچنین در رابطه با وضعیت ابتلای مجدد افراد به این بیماری نیز گفت: مطالعه‌هایی در ژاپن و کره انجام شده که ثابت شده نیست و طی آن‌ احتمال دادند که افراد بهبود یافته، بار دیگر مبتلا شوند؛ باید تأکید کنم دانش دنیا در خصوص کرونا ویروس هنوز تکمیل نشده است.

وی همچنین در رابطه با کودکان جان‌باخته بر اثر کرونا نیز اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان کودک کمتر از ۱۰ مورد بوده و همه آن‌ها هم بیماری زمینه‌ای داشتند و سالم نبودند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین در مورد برنامه‌ای برای مبارزه با افسردگی ناشی از کرونا نیز گفت: نقش وزارت بهداشت، مشاوره روانپزشکی و دارو‌های روانپزشکی است. اگر افسردگی بهبودیافتگان به خاطر بیماری کرونا باشد، دستورالعمل در خصوص روان درمانی را به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم. اما اگر دلیل افسردگی آن‌ها غیر از کرونا باشد، مربوط به سایر دستگاه‌هاست.
انتهای پیام