صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۰۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱

اگر مسلمین و جهان اسلام عید فطر را به عنوان آغازی برای تحولات بزرگ به خوبی درک کنند، می‌توانند تحول شگرفی در عرصه جهانی ایجاد کنند و هر ساله عید سعید فطر را که فتح قله ضیافت الله است آغازی بر نو شدن قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری، استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک عید سعید فطر، گفت: عید به معنای بازگشت و فطر از ریشه فَطَر به معنای شکفتن و گشودن و خلق و آفرینش گرفته شده است. در قرآن کریم این واژه به هر دو معنا آمده است؛ در آیه اول سوره مبارکه انفطار، «إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ؛ و آیه شریفه 46 زمر، «قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِي مَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ»؛ و برخی آیات دیگر قرآن علاوه بر این فطرت (که به معنای ذات و سرشت پاک انسانی است) از همین ماده گرفته شده است و به معنای قدرت شکافندگی و خلق و آفرینش است.

بناری بیان کرد: عید فطر در پایان ماه مبارک رمضان است و در واقع به این معناست که انسان بعد از یک ماه دوری از گناه و بعد از یک ماه ضیافت و مهمانی خدا و بعد از یک ماه بندگی، عبادت و خودسازی و مبارزه با هواهای نفسانی و شهوات و جهاد با نفس به فطرت پاک خود بازمی‌گردد.

وی افزود: انسان در پرتوی اتصال به قدرت لایزال الهی، قدرت شکافندگی و خلق آثار و کارهای بزرگ را پیدا می‌کند، این معنا را اگر در دو سطح فردی و اجتماعی تحلیل کنیم نتایج و دستاوردهای متعددی خواهد داشت. در سطح فردی، انسان با تمریناتی که در مبارزه با هواهای نفسانی داشته به تجارت جدیدی دست یافته و می‌تواند آن را در غیر ماه مبارک رمضان نیز به کار گیرد.

تقوا و مقاومت فعالانه؛ دستاورد ماه رمضان

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: انسان روزه‌دار به اعتماد به نفس و قدرت مدیریت خود رسیده است که در شرایط بسیار سخت محیط پیرامون خود، مقاومت فعالانه داشته باشد و بر محیط گناه‌آلود فائق شود و مانند دژ مستحکم در برابر هجمه‌های شیطان و نفس اماره بایستد و به دستاورد مهم تقوا و خود کنترلی برسد.

او اضافه کرد: در عرصه اجتماعی هم اقداماتی را که در ماه مبارک از قبیل کمک به هم نوع؛ به ویژه امسال که با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، رزمایش همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه در ایران شکل گرفت می‌تواند در سایر ماه‌ها تداوم ببخشد. بعد از ماه رمضان و با بازگشت به فطرت جمعی می‌تواند قدرت گشودن و شکافتن عرصه‌های بزرگ اجتماعی و خلق و آفرینش حماسه‌های سترگ دیگر را داشته باشد و فراتر آن در عرصه بین‌المللی هم دستاوردهای بزرگی را به ارمغان آورد.

استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیة اظهار کرد: اگر جهان اسلام این حقیقت را به خوبی درک کنند، می‌توانند تحول شگرفی در عرصه جهانی ایجاد کنند و هر ساله عید بزرگ فطر را که فتح قله ضیافت الله است آغازی بر کارهای بزرگ قرار دهند.

وی افزود: این روزها با حمایت‌های بی دریغ آمریکا از اسرائیل و انتقال پایتخت این رژیم جنایتکار به قدس، مسئله فلسطین هم وارد فاز جدیدی شده است، بنابراین مسلمین باید در این ماه که بازگشت آنان به ذات و فطرتشان به برکت ماه مبارک نمود بیشتری دارد از این فرصت برای اقدامات مؤثر  در حل مسئله فلسطین بهره گیرند.

کارکرد اجتماعی و سیاسی عید فطر

بناری در پایان تصریح کرد: کارکردهای اجتماعی و سیاسی عید فطر و ماه مبارک رمضان اگر واقعا همان طور که مدنظر اسلام است مورد توجه یک و نیم میلیارد مسلمان قرار گیرد در این صورت آنان خواهند توانست با اعتماد به نفس و توکل به خدا منشا اقدامات بین‌المللی مؤثر باشند و منجر به تغییر وضعیت آشفته کنونی که مدیریت جهان به دست استکبار جهانی افتاده است، شوند.

انتهای پیام