صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۲۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مصداق بارز آیه 54 سوره مائده امیرالمومنین(ع) است، به معرفی پنج ویژگی امام راحل براساس این آیه پرداخت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌السلام والمسلمین ناصر رفیعی، مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه 14 خردادماه در مراسم بزرگداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام در حرم مطهر رضوی، با اشاره به آیه 54 سوره مائده اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه به رسولش می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»، «به مردم بگو اگر عده‌ای مرتد شوند و از اسلام و دین دست بردارند عده‌ای در آینده می‌آیند و سپس پنج ویژگی را برای این گروه مطرح کرده است.»

وی ادامه داد: خداوند در این آیه فرموده: «ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است.»

خطر ارتداد و انواع آن

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارتداد خطر بدی برای دین است، ابراز کرد: معنی ارتداد یعنی دین را از دست دادن که این نیز دارای دو نوع است، یکی ارتداد کلی که با منکر شدن اصل اسلام به وجود می‌آید و دیگری ارتداد جزئی است که با انکار احکامی از دین مانند انکار نماز و خمس به وجود می‌آید.

رفیعی عنوان کرد: البته به کسی که شک به یک حدیثی دارد و یا مستندات یک دعایی را قبول ندارد، یا نسبت به رعایت حجاب و به جای آوردن نماز کوتاهی می‌کند، نمی‌توان گفت مرتد، اما زمانی یک نفر منکر حجاب و نماز و سایر جزئیات دین می‌شود، این انکار یعنی ارتداد که بسیار خطرناک است.

این سخنران رسانه ملی تصریح کرد: البته چه آن کسی که از کل اسلام را برگردد و به دین دیگری روی آورد و چه جزیی از دین را منکر شود دچار ارتداد شده است، اما باید دقت کرد که آن دسته از افراد که سوال و شبهه دارند، مرتد نیستند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آنان که با علم اسلام را انکار می‌کنند، مرتد هستند، به عنوان مثال منافقان اسلام را می‌شناختند اما پیامبر را انکار کردند.

وی در تشریح ویژگی‌های مطرح شده در آیه 54 سوره مائده گفت: البته مصداق بارز این آیه که خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» امیرالمومنین(ع)، ائمه اطهار و یاران امام عصر(عج) هستند، ما از آنجا که تفسیر قرآن گسترده است و در روایتی داریم که روزی رسول خدا دست روی شانه سلمان گذاشت و گفت این آیه برای همشهریان شماست، لذا امام(ره) را با این پنج ویژگی معرفی می‌کنم.

انحراف برخی مسئولین و روحانیون را پای دین نگذاریم

مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) تصریح کرد: معنای یحبهم و یحبونه در این آیه یعنی زمینه‌سازان ظهور اخلاص دارند، خدا را دوست دارند و خدا نیز آنان را دوست دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید هیچ‌وقت دین را پای افراد بگذاریم و به‌خاطر انحراف برخی مسئولین و روحانیون از خد ا قهر کنیم، افزود: همیشه با خدا رفاقت خود را حفظ کنیم که البته با نگاهی به سیره امام(ره) می‌بینیم این اخلاص در رفاقت با خدا مهمترین مشخصه ایشان بود.

از بعد عرفانی و عبادی سیره امام غفلت کرده‌ایم

رفیعی عنوان کرد: ما تنها در سیره‌ سیاسی امام غرق شده‌ایم، اما اگر کتاب چهل حدیث ایشان را بخوانیم از بعد عرفانی و عبادی امام که غفلت کرده‌ایم آگاه خواهیم شد. در واقع امام(ره) فانی در خدا بود و در آغاز درس می‌گفتند، «الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعَ الَیْکَ» و این یعنی امام خدا را باور داشت.

مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اضافه کرد: آنچه در بیانات و سخنرانی های امام است همه بر پایه توحید و خدا باوری است. آموزش باید با نام خدا باشد. اگر در زندگی ما اعتقاد و باورمان خدا باشد با شکست، بیماری، مشکلات و مصیبت نا امید نمی‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متاسفانه دینداری برخی از ما فصلی است در خوشی با خداییم، اما در گرفتاری خدا را فراموش می‌کنیم.

وی ویژگی دوم یاران امام زمان(عج) را تواضع برشمرد و گفت: امام(ره) پس از پیروزی انقلاب، قم را برای اقامت برگزید و وقتی خواستند برای استقبال ایشان شهر را آذین کنند، ایشان عوامل را از این اقدام منع کردند و در قم و در خانه استیجاری و بدون محافظ زندگی می‌کردند تا اینکه بعد از ابتلا به بیماری قلبی به توصیه پزشکان به جماران رفتند و این نشان از تواضع و فروتنی ایشان بود.

عظمت مسئولان به ساده زیستی است

مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) خطاب به کارگزاران و مسئولان نظام اسلامی با تاکید بر ساده‌زیستی ابراز کرد: خوی پهلوی با اشرافی‌گری در هر قشری پدید می‌آید، ای آقایان نمایندگان مجلس، ای وزرا و ای مسئولان عظمت شما به ساده زیستی است.

وی با بیان اینکه امام به خانواده اهمیت فراوان می‌دادند، اظهار کرد: با نگاهی به نامه‌های محبت‌آمیز امام به همسرشان و آنچه از خاطرات همسر امام در خصوص رفتار ایشان نسبت به همسر و فرزندان روایت شده به جوانان توصیه می‌کنم، همسرداری را از امام یاد بگیرید.

رفیعی شجاع بودن را از دیگر صفات امام راحل برشمرد و گفت: امام در همه سال‌های مبارزه با شجاعت در برابر مخالفان ایستادگی کردند و همواره در راه خدا جهاد و تلاش می‌کردند.

مسئول مدرسه تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در ادامه آیه شریفه آمده است (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است، لذا بر این اساس دینداری سرزنش دارد و امام نیز هرگز از سرزنش نترسید.

انتهای پیام