به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدحسین حیدری، مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز، ۲۷ خردادماه، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی در پاسخ به خبرنگار این خبرگزاری در رابطه با خطای کیتهای تشخیصی در جواب تست pcr کرونا گفت: برخی کیتها در روزهای ابتدایی وضعیت خوبی نداشتند و جواب نامناسب داشتند که انستیتو پاستور بررسی کرد و اکنون این میزان خطاها در تشخیص تست به حداقل رسیده است، اما اگر در مراکز وزارت بهداشت و آزمایشگاههای مجاز مواردی باشد رسیدگی و از مردم درخواست میکنیم که خطاهای موجود در کیتها را گزارش کنند.
وی ضمن درخواست از مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی، اظهار کرد: از مردم درخواست میکنیم که شرایطی را فراهم کنند که شهرهای دارای وضعیت قرمز به زرد و سفید نزدیک شوند. همچنین مردمی که در مناطق سفید زندگی میکنند به مرحله زرد و قرمز نرسند. با عملیات قهری نمیتوانیم پروتکلها را نهادینه کنیم. ابلاغ پروتکلها برای حفظ سلامت مردم است. تکتک مردم باید حساس باشند. اگر لازم است به اماکن عمومی مثل بانک مراجعه و حتماً اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی را لحاظ کنند.
حیدری با بیان اینکه تمام عوامل بازرسی وزارت بهداشت در صورتی که موارد تخطی از پروتکلها وجود داشته باشد، بازرسی لازم را انجام میدهند، گفت: مردم اگر شکایاتی از اورژانس و مراکز درمانی دارند میتوانند با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند و موضوع مدنظرشان را مطرح کنند.
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره روند رسیدگی به شکایات از مجموعههای درمانی اظهار کرد: روند پاسخگویی به شکایات بستگی به اهمیت موضوع دارد؛ برای نمونه شکایات مربوط به اورژانس و رسیدن آمبولانس، در کمتر از ۱۲ ساعت رسیدگی میشود، اما در خصوص درمان و شکایت درباره بستری حداکثر زمان رسیدگی ۷۲ ساعت است. سامانهای از سال قبل درون سامانه ۱۹۰ طراحی شد تا با کمک آن بتوان با شکایتکننده ارتباط داشته باشیم و آنان بلافاصله پس از طرح شکایت از طریق پیامک در جریان مراحل رسیدگی قرار گیرند؛ امیدواریم طی دو هفته آینده این سامانه نهایی شود. همچنین، عمده شکایات مربوط به سه ماه گذشته در حوزه بیماران کرونا مربوط به هزینههای آنهاست. علاوه بر این، فعالیت قهوهخانهها با نظر ستاد ملی کرونا و با رعایت پروتکلها انجام میشود، اما بازرسی ویژه و میدانی باید از قهوهخانهها انجام دهیم. در این باره هماهنگیهایی انجام شده که گزارش آن به زودی اعلام میشود.
حیدری به وضعیت زیرمیزی در مطبها پرداخت و گفت: نظارت مردمی در کاهش زیرمیزیها بیشترین تأثیر را دارد. درباره دریافت زیرمیزی در سامانه ۱۹۰، بخشی مربوط به تعرفه وجود دارد که در ستادهای استانی فعال هستند و اگر گزارشی در خصوص دریافت بیش از میزان تعرفه در مطب یا مراکز درمانی ثبت شود مورد رسیدگی قرار میگیرد. این موضوع به کمیسیون ماده ۱۱ ارجاع و از این طریق پزشک و مرکز درمانی خاطی مورد رسیدگی قرار میگیرند. میزان تخلف زیرمیزی تا بهمن سال ۹۸، بالغ بر ۱۰ میلیون بود که مسترد کردیم. از زمان شیوع کرونا رسیدگی به این مسائل در بیمارستانها دچار توقف شد، ولی از هفته گذشته مجدداً آغاز به کار و رسیدگی به این شکایات در ستاد تعرفه دنبال میشود.
وی درباره نظارت بر پروازها و ایرلاینهای مسافری نیز بیان کرد: بازدیدی از شش پرواز داشتم و با خلبان و مهمانداران به گفتوگو پرداختم. خوشبختانه پروتکلهای مربوط رعایت شده بود. البته ممکن است مردم بگویند ظرفیت در پروازها با فاصلهگذاری انجام نمیشود که ما این موضوع را در گزارشی به وزیر بهداشت اعلام کردیم. دوستان ما در مجموعه پرواز اعلام کردند که اگر چرخش هوا داخل هواپیما را در نظر بگیریم، در ابتدا و انتهای کابین تفاوتی وجود ندارد و اینکه مسافران در کنار هم قرار نگیرند مشکل ایجاد نمیکند و این چرخش هوا در این شرایط وجود دارد، اما مسافران در طول پرواز باید حتماً از ماسک استفاده کنند.
حیدری در رابطه با نظارت بر اصناف مختلف برای رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: به تخلف هر صنفی که مجاز به فعالیت است رسیدگی میشود، اما بیشترین شکایت مردم از دفاتر خدماتی مربوط به کارهای دولتی و خدمات مربوطه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد مردم فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت میکنند، اظهار کرد: باید خطرپذیری را به ۸۰ درصد برسانیم؛ ضمن اینکه در مترو، اتوبوس و پروازها مردم باید حتماً از ماسک استفاده کنند و اجباری است. تمام اقلام کشف شده در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته است. پروندهای هم که در خصوص کیتها تهیه شد مربوط به کیتی بود که یکی شرکتهای داخلی از شرکت خارجی خریداری کرده بود که این موضوع حل شد. هر موردی که مربوط به احتکار وسایل حفاظتی بوده و کشف شده باشد، با قیمت مصوب توزیع شده است.
انتهای پیام