صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۵۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
همراه با آخرین خورشید گرفتگی قرن؛

از ساعت 9 امروز یکم تیرماه، پدیده خورشید گرفتگی در کشور آغاز شد. براساس فتاوای مراجع تقلید در پی این پدیده نجومی نماز آیات بر تمامی مکلفان واجب است و توصیه شده از زمان آغاز خورشید گرفتگی نماز آیات اقامه شود.

به گزارش ایکنا، از ساعت 9 امروز، یک‌شنبه یکم تیرماه، پدیده نجومی خورشید گرفتگی رخ داد که در تمام مناطق ایران قابل رؤیت است، البته متخصصان علم نجوم تأکید کرده‌اند به دلیل شدت تابش نور خورشید و احتمال بالای آسیب دیدن چشم در صورت نگاه کردن به خورشید، این پدیده به هیچ وجه با چشم غیر مسلح مشاهده نشود. نکته قابل ذکر اینکه براساس برخی دیدگاه‌ها یکی از دلایل وجوب نماز آیات هنگام خورشید گرفتگی این است که مردم از نگاه مستقیم به این پدیده منع شوند. این خورشید گرفتگی، آخرین خورشید گرفتگی قرن حاضر است. 

خورشید گرفتگی امروز از ساعت 9 تا 11:37دقیقه به طول می‌انجامد که طی آن ابتدا خورشید شروع به گرفتن کرده و سپس گرفتگی آن باز می‌شود. توصیه‌شده‌ترین مسئله برای اقامه نماز آیات این است که از زمان آغاز خورشید گرفتگی اقامه نماز آیات آغاز شود و اقامه این نماز واجب به حدی به تعویق نیفتد که خورشید شروع به باز شدن کند.

کیفیت خواندن نماز آیات

نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت ۵ رکوع دارد که می‌توان آن را به چند صورت اقامه کرد که دو روش آن معمول‌تر است.

روش اول اقامه نماز آیات: بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره بخوانید و به رکوع بروید، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخوانید و به رکوع بروید و باز سر از رکوع بردارید و حمد و سوره بخوانید و به رکوع بروید و سپس سر از رکوع بردارید و همین‌طور ادامه دهید، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهید، سپس به سجده بروید و دو بار سجده کنید و بعد برای رکعت دوم قیام کنید و مانند رکعت اول انجام دهید و دو سجده را به‌ جا آورید و بعد از آن تشهد بخوانید و سلام دهید.

در روش دوم اقامه نماز آیات: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه(البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره‌ای را قرائت کرده و به رکوع بروید، سپس سر از رکوع بردارید و آیه دیگری از آن سوره را بخوانید و به رکوع بروید، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت کنید و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهید تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده بروید و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام کنید و حمد و آیه‌ای از یک سوره را بخوانید و به رکوع بروید و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهید تا تشهد بخوانید و سلام دهید. چنانچه بخواهید برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‌ای اکتفا کنید، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخوانید.

لازم به ذکر است می‌توان یکی از رکعت‌ها را به یکی از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر اقامه کرد، خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است، در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» آیه به حساب نمی‌آید و در تقسیم سوره، تقسیم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد، اشکال ندارد.

 

انتهای پیام