صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

حجت‌الاسلام محمد شیخ الاسلامی کارشناس مسائل دینی به ارائه نکاتی تفسیری پیرامون آیه «قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ» پرداخت و بیان کرد: سؤال مطرح شده در آیه سؤالی است که باید در طول زندگی زیاد از خودمان بپرسیم.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، کارشناس مسائل دینی، در یک فایل تصویری که در کانال آپارات سایت «مبلغ» منتشر شده به ارائه توضیحاتی در زمینه آیه «قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ» پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

یک وقت آدم چنان در نوعی از لج‌بازی قرار می‌گیرد که درخواست‌هایی که دارد، تبدیل به بهانه‌های غیرعقلانی می‌شود. این را در زندگی‌های روزمره اعم از فضای زندگی خصوصی، خانوادگی و اجتماعی تجربه کرده‌ایم. طرف می‌گوید که فلان چیز را می‌خواهم، مانند بچه‌ای که نمی‌داند دقیقاً چه چیزی به نفع و صلاحش است و فقط پافشاری می‌کند و خودش را به در و دیوار می‌زند که مثلاً من می‌خواهم این هزار تومانی را که یک پول است با سه تا صد تومنی عوض کنم، چون آن، سه‌تا و این یکی است و تصورش این است که دارد تعداد بیشتری را به دست می‌آورد، اما در واقع دارد ضرر می‌کند.

در زندگی روزمره این را می‌بینیم و گاهی اوقات زن و شوهرها در ارتباطات خودشان حواسشان نیست و روی لجبازی روابط خود را دچار مشکل می‌کنند. مثلاً یکی از طرفین می‌گوید من دوست دارم این طور لباس بپوشی، در حالی که اگر منطقاً فکر کند، می‌بیند که این نوع لباس پوشیدن، متعادل و عاقلانه نیست، اما می‌گوید که می‌خواهم که این طور باشد. این رویه برآمده از نوعی بی‌اعتمادی، بی‌اعتقادی و دلسردی است و به جای اینکه به اصل مسئله بپردازیم، روی این ظواهر می‌رویم که میوه‌ها را درست کنیم.

خدا در قرآن می‌گوید که هر وقت خواستید روی این مسئله پافشاری کنید به سؤالی که در داستان موسی(ع) با بنی‌اسرائیل مطرح شد، توجه کنید. بنی‌اسرائیل می‌گفتند که ما عدس و ... می‌خواهیم و گاهی چیزهایی را که مطرح می‌کردند و درخواست‌هایی که داشتند از چیزی که همراهشان بود، کمتر بود، اما برای اینکه لجبازی کنند، می‌گفتند که فلان چیز را هم می‌خواهیم.

خدا فرمود، موسی(ع) از این‌ها سؤالی پرسید که همواره خوب است، از خودمان بپرسیم و آن اینکه «أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ»؛ یعنی آیا شما می‌خواهید چیز بهتری را با بدتر عوض کنید؟ این غیرمعقول است. وقت‌هایی که در زندگی روی لجاجت گام برمی‌داریم که منطق درستی ندارد و عاقلانه نیست، خوب است این سؤال را بپرسیم که آیا این چیزی که می‌خواهیم قرار است به ما بهره بیشتری برساند؟ مثلاً اگر مردی ارتباط نادرستی با یک خانمی برقرار می‌کند، آیا دارد چیز بهتری به دست می‌آورد؟ آیا دارد با گزاره بهتری مواجه می‌شود. باید به این فکر کند که بعداً از کار خودش خنده‌اش نگیرد و وقتی این دوران گذشت، نگوید چرا این انتخاب را داشتم؛ لذا باید این سؤال را زیاد از خودمان داشته باشیم.

انتهای پیام