صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۳۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های قم گفت: مداخله نکردن در امور سایر کشورها، حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی کشورهای جهان از اصول روشن و تغییر‌ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دکتر مرتضی اَشرافی عصر امروز در وبینار مؤسسه کشور‌های CIS فدراسیون روسیه که از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به وقت مسکو با موضوع «وضعیت بین‌المللی در عصر همه‌گیری» که با حضور جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل هفت کشور دنیا برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: مطالعه سیاسی و اجتماعی در روز‌های اخیر حکایت از مشکل در مناطق مختلف جهان دارد که شاید از بین آن‌ها، اعتراض‌های هنگ‌کنگ و عراق مهم‌تر از همه باشند. اگرچه هر دو این اعتراض‌ها به علت‌های سیاسی و اجتماعی متفاوتی شکل گرفتند، اما هر دو آن‌ها در یک نکته با یکدیگر مشترک هستند و آن نقش نیرو‌های خارجی، به طور خاص آمریکا، در شکل‌گیری این اعتراضات و بحران‌های حاصل از آن‌ها است.

این کارشناس مسائل اوراسیا، آسیای میانه و منطقه قفقاز با بیان اینکه به عقیده دولت چین، حمایت دولت‌های غربی از جریان‌های استقلال طلب در هنگ کنگ و متهم کردن پکن به نقض دموکراسی در این منطقه، موجب شده تا حاکمیت ملی این کشور با آسیب مواجه شود، افزود: این نگرانی برای چین وجود دارد که همکاری گروه‌های استقلال طلب در هنگ کنگ و تایوان با حمایت‌های برخی از کشور‌های غربی، سیاست چین واحد را با چالش مواجه کند.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس به شکل موازی و هماهنگ درصدد به چالش کشیدن چین و ایجاد دردسر برای آن در مناطق سرزمینی‌اش همچون «تایوان»، «هنگ کنگ» و «سین کیانگ» هستند، گفت: بحث حقوق بشر و تایوان مسایلی بودند که کشور‌های غربی برای اعمال فشار بر چین و تضعیف این کشور آن‌ها را مطرح می‌کردند و اکنون مساله هنگ کنگ از سوی انگلیس و آمریکا در حال مطرح شدن است.

وی ادامه داد: در این میان مسئله هنگ کنگ در شرایطی پررنگ شده که همزمان پکن در موضوعات مهمی از جمله تعرفه‌های تجاری و همچنین اختلاف بر سر دریای چین جنوبی با واشنگتن به شدت دارای اختلاف نظر و تنش است و در این شرایط تردیدی نیست که رهبران سیاسی در واشنگتن موضوع هنگ کنگ را فرصت مناسبی برای فشار بیشتر بر پکن در موضوعات مورد اختلاف می‌دانند.

اَشرافی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت احترام به اصل «چین واحد»، هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین و خدشه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را محکوم و بر اجرای قانون و حفظ نظم در جهت ثبات، رفاه و امنیت مردم هنگ کنگ را تاکید می‌کند، خاطر نشان کرد: عدم مداخله در امور سایر کشورها، حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی کشور‌های جهان از اصول روشن و تغییر ناپذیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه‌(س) با اشاره به این که آمریکا به دنبال مهار و انزوای چین است، به استراتژی‌های ایالات‌متحده برای کنترل سایر کشور‌ها پرداخت و گفت: جنگ‌های پیشگیرانه، کودتا‌های قدیمی و انقلاب‌های رنگین از جمله استراتژی‌های ایالات‌متحده برای کنترل سایر کشور‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: مهار قدرت «چین» قبل از «دونالد ترامپ» نیز در سیاست خارجی واشنگتن مهم بود، اما این اهمیت امروز بیشتر ظاهر شده است، نگرانی ایالات متحده از نفوذ اقتصادی و سیاسی چین بهانه‌ای می‌شود تا این کشور از تحولات و رخداد‌های سیاسی در مناطق نزدیک به چین استفاده کند، بنابراین استفاده از اعتراضات مردمی در هنگ کنگ نیز اهرم فشاری برای دولت آمریکا جهت تضعیف قدرت چین است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های قم در پایان سخنرانی خود افزود: در هر حال، چین بار‌ها نشان داده است که در مورد حق حاکمیت سرزمینی خود نه تنها معامله نمی‌کند، بلکه با جدیت و قدرت نیز از آن دفاع می‌کند. به همین دلیل رئیس جمهوری چین بار‌ها هشدار داده است که حق حاکمیت پکن براین منطقه را خط قرمز دولت چین می‌داند و در مورد هرگونه ماجراجویی محافل غربی در امور هنگ کنگ هشدار داده و در این شرایط می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه مداخلات غرب و آمریکا در مسئله هنگ کنگ، پکن نیز با تقابل بیشتری به رویارویی با واشنگتن بپردازد.

لازم به ذکر است، در این وبینار برخی از دانشگاه‌های روسیه و با حضور استادان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از کشور‌های مختلف جهان از جمله؛ ایران، آلمان، اوکراین، ارمنستان، مصر، تاجیکستان، روسیه، ترکیه حضور داشتند و مسائلی مانند وضعیت کنونی جهان در عصر همه گیر به ویژه، تضاد فزاینده بین ایالات متحده و چین، تمایل به تغییر مسئولیت همه گیر، روابط روسیه و چین در فضای پس از شوروی، حرکت بستر تنش و ادامه انقلاب رنگی در هنگ کنگ به ویژه، قانون امنیت ملی هنگ کنگ در چارچوب وضعیت حقوقی بین‌المللی در زمینه تحریم‌های بعدی ضد‌چینی از سوی ایالات متحده و همچنین ویژگی‌های جنبش اعتراض آمیز در هنگ کنگ، شباهت آن با سایر بحران‌های منطقه‌ای و جهانی و چشم انداز‌های اقتصادی و سیاسی هنگ کنگ و... بحث و بررسی و اندیشمندان از دانشگاه‌های مختلف جهان که در این وبینار بین المللی شرکت کرده بودند، به تبادل نظر و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام