صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۴۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
مدافعان حریم ولایت/3

نویسنده کتاب «حزب علوی، حزب اموی» با تأکید بر شناخت نقطه‌های تقابل اسلام صحیح با اسلام‌های انحرافی، گفت: اگر بخواهیم به این شناخت دست یابیم، باید به قرون اولیه اسلام برگردیم و ببینیم آن تقابل چگونه اتفاق افتاد و در زمینه ارز‌ش‌ها، ویژگی‌ها، اهداف و سبک زندگی چه اختلافاتی بین اسلام اهل‌بیت(ع) و اسلام بنی‌امیه وجود داشت؟ بهترین منبع برای شناخت این تفاوت‌ها،‌ نهج‌البلاغه است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری از شخصیت‌های علمی استان است که مطالعات گسترده‌ای درباره مبانی فکری اهل بیت(ع)، امامت، تاریخ تشیع در خوزستان‏ و علمای تشیع در کارنامه خود دارد. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب «حزب علوی‏، حزب اموی» و «بیعت غدیر چرا شکسته شد» اشاره کرد. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با این محقق حوزوی درباره این دو اثر است:

آیت‌الله حیدری در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: خداوند توفیق داد که چند کتاب را در این باره تألیف کنم که یکی از آنها «حزب علوی، حزب اموی» نام دارد. این کتاب درباره تقابل مکتب‌ اهل‌البیت(ع) با جریان انحرافی بنی‌امیه است و جریان بنی‌امیه و اسلام اموی را از لابه‌لای خطبه‌ها و کلمات نهج‌البلاغه و نامه‌ها و حکمت‌ها بررسی کردم. این کتاب تاکنون 6 بار توسط انتشارات جامعه مدرسین چاپ و به عربی نیز ترجمه شده ولی هنوز منتشر نشده است. در ابتدای کتاب استاد آیت‌الله جعفر سبحانی مقدمه‌ای به این مضمون نوشته‌اند که در این باره در زبان فارسی هیچ کتابی تألیف نشده و کاری نو و ابتکاری بوده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام درباره انگیزه خود از تألیف کتاب «حزب علوی، حزب اموی» گفت: تألیف این کتاب به سال 67 یا 68 برمی‌گردد که حضرت امام(ره) تقابل بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را مطرح کردند. برای تبیین این تقابل به این نتیجه رسیدم که تقابل بین اسلام حقیقی و اسلام جعلی از صدر اسلام آغاز شد. بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تقابل بین اسلام اهل‌بیت(ع) که همان اسلام ناب محمدی است و اسلام جعلی و بدلی که همان اسلام بنی‌امیه است، شروع شد. اگر بخواهیم نقطه‌های تقابل اسلام صحیح با اسلام‌های انحرافی را در قرون بعد، از جمله قرن کنونی بفهمیم باید به قرن اولیه اسلام برگردیم و ببینیم آن تقابل چگونه اتفاق افتاد؟ در زمینه ارز‌ش‌ها، ایده‌آل‌ها، ویژگی‌ها، اهداف، سبک زندگی و مسائل دیگری چه اختلافاتی بین اسلام اهل‌بیت(ع) و اسلام بنی‌امیه وجود داشت؟ بهترین منبع برای شناخت این تفاوت‌ها،‌ نهج‌البلاغه است.

نویسنده کتاب «حزب علوی‏، حزب اموی» ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) حدود یک‌سوم نهج‌البلاغه را درباره این خط و خطوط انحرافی مخصوصاً بنی‌امیه توضیح می‌دهند و ما در پرتو نهج‌البلاغه می‌توانیم این تفاوت‌ها و تقابل‌ها را بفهمیم و از آن تحلیل‌ها، ضابطه‌ها و معیارها برای شناخت تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی استفاده کنیم. امروز در مقابل اسلام ناب محمدی، اسلام آمریکایی مطرح شده است. بحث سلفی‌گری و وهابیت و جریان‌های تروریستی داعش پیرو اسلام اموی هستند. اگر ریشه‌های عقاید این سلفی‌ها و وهابیت را بررسی کنیم می‌بینیم که این عقاید توسط بنی‌امیه بنیان‌گذاری شده و اکنون هم بین حزب علوی و حزب اموی تقابل وجود دارد. بازگشت تقابل اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی به همین تقابل اسلام اموی و اسلام علوی است.

آیت‌الله حیدری درباره اثر دیگر خود درباره امامت بیان کرد: کتاب دیگری که تألیف کردم و چندین‌بار تجدید چاپ شده است «بیعت غدیر چرا شکسته شد» نام دارد. پیغمبر اکرم(ص) در جریان غدیر از همه مسلمان‌هایی که در حج آن سال در محضر ایشان بودند و به مدینه برگشتند، در کنار غدیرخم به مدت سه روز بعد از منصوب کردن امیرالمؤمنین(ع) بیعت گرفتند ولی کمتر از 3 ماه بعد یعنی در حدود 28 صفر یا 14 ربیع‌الاول این اکثریت مردم در جریان سقیفه با شخص دیگری بیعت کردند و این بیعت شکسته شد. چرا شکسته شد؟ در این کتاب عوامل پشت پرده‌، زمینه‌ها و علت‌هایی که برای شکسته ‌شدن غدیر وجود داشت به صورت تاریخی و علمی و مخصوصاً از نگاه نهج‌البلاغه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

وی درباره آثاری که با محوریت نهج البلاغه توسط علمای استان به رشته تحریر درآمده است، گفت: در مورد علمایی که موفق شدند کتاب‌هایی را درباره شخصیت امیرالمؤمنین(ع) و نهج‌البلاغه تألیف کنند، از شخصیت‌های خوزستانی می‌توان به علامه بزرگوار آیت‌الله شیخ محمدتقی شوشتری اشاره کرد که در زمینه شرح نهج‌البلاغه کتابی به نام «بهج‌الصباغه فی شرح نهج‌البلاغه» تألیف کردند. این کتاب شرح و تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه است.

نویسنده کتاب «حزب علوی، حزب اموی» اظهار کرد: آیت‌الله شیخ محمدتقی شوشتری همه خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمت‌ها را براساس موضوعات عقاید و فروع دین و مسائل تاریخی تقسیم‌بندی کرده و در هر موضوعی مثلاً در موضوع توحید، همه خطبه‌ها، کلمات و حکمت‌های این موضوع را تفسیر کرده است یا خطبه‌ها و نامه‌ها و کلماتی که درباره امامت، نبوت، معاد، مسائل اخلاقی و ... گردآوری شده و یک تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه تألیف کرده که به همت بنیاد نهج‌البلاغه در 14 جلد چاپ شده است. علامه بزرگوار آیت‌الله شیخ محمد کرمی هم کتاب‌های مختلفی درباره شخصیت امیرالمؤمنین(ع) نوشته‌اند؛ از جمله کتاب «بحوث و آراء». این کتاب هم شرح نهج‌البلاغه است و شخصیت امیرالمؤمنین(ع) را در لابه‌لای خطبه‌ها و نامه‌ها و کلمات تحلیل کرده و در 6 جلد منتشر شده است.

انتهای پیام