صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
آیت‌الله مبلغی بیان کرد: 

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو واژه «حَرْث» و «نسل» (نسل و کشاورزی) در آیه قرآن، گفت: قرار گرفتن این دو در کنار هم، حاکی از تلازم و به هم پیوستگی سرنوشت آنها است و اگر در هر کدام فساد یا توسعه رخ دهد بر وضعیت دیگری تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی در پنجمین نشست هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی استان لرستان با عنوان وضعیت جمعیت حال و آینده بخش کشاورزی بیان کرد: برقراری و مانایی نسل بدون کشاورزی (و غذای حاصل از آن)، و توسعه کشاورزی بدون جمعیت فعال، امکانپذیر نیست.
 
وی ادامه داد: راه ایجاد جمعیت مطلوب و جوان برای ایران اسلامی، از درون توجه به مشکلات، پدیده‌ها و مسائل اجتماعی نسل کنونی عبور می‌کند.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اين كه در قرآن کریم دو مقوله  الْحَرْثَ و النَّسْل (نسل و کشاورزی) به هم گره خورده‌اند، گفت: مقوله جمعیت چیزی جدای از نسل نیست و بعد حجمی و کمی آن را تشکیل می‌دهد
 
وی افزود: قرار گرفتن این دو واژه در کنار هم در آیه، حاکی از تلازم و به هم پیوستگی سرنوشت آنها است و این سرنوشت هم از حیث فساد و اختلال است و هم از حیث توسعه و پیشرفت است؛ به این معنا که در هر کدام فساد یا توسعه رخ دهد بر وضعیت دیگری تاثیر می‌گذارد.
 
وی ادامه داد: به بیان دیگر، برقراری و مانایی نسل بدون کشاورزی و غذای حاصل از آن  امکانپذیر نیست و ایجاد و توسعه کشاورزی نیز بدون نسل و جمعیت فعال و پویا امکان‌پذیر نیست. از اینجا می‌توان پی برد که یک رابطه متقابل و متبادل بین کشاورزی و نسل برقرار است.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: وقتی جمعیت و کشاورزی یک رابطه اساسی و هم افزا با هم دارند به گونه‌ای که تضعیف ویا تقویت سرنوشت یکی بر سرنوشت دیگری تاثیرگذار است، باید مطالعات راهبردی لازم در این زمینه صورت پذیرد و سپس مورد اتخاذ  و اجرا قرار گیرد.
 
آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه نسل، عامل و حامل افزایش و رشد جمعیت است، گفت: به همین دلیل حرکت به سمت شناسایی نسل کنونی و تقویت انگیزه‌ها در آن ضروری است تا این نسل بتواند و بخواهد، درون خود نسل جوان بعدی را  بسازد.
 
وی ادامه داد: راه ایجاد جمعیت مطلوب و جوان برای ایران اسلامی ( که محل توجه و اهتمام جدی مقام معظم رهبری است) از درون توجه و تلاش معطوف به مسائل و حل مشکلات اجتماعی نسل حاضر عبور می‌کند.
 
وی افزود: یکی از بخش‌های اساسی نسل‌شناسی، جوان شناسی معاصر است به این معنا که تا با اقتضائات جوانی، نگاه‌های جوانی، مطالبات جوانی، و درک و ادبیات جوانی آشنایی حاصل نشود، نمی‌توان با جوانان ارتباط برقرار کرد و نمی‌توان آنها را در فرآیند‌های اجتماعی حضور فعال و مسئولانه بخشید.
 

فساد نسل در قرآن

 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: وقتی قرآن کریم از فساد در نسل سخن به میان می‌آورد، هر فرایند و روندی که به از دست رفتن امکانات نسلى، فرصت‌های نسلی، مسئولیت‌پذیری نسلى و فعالیت‌هاى نسلى،  منجر شود مصداق فساد در نسل است.
 
آیت الله مبلغی بیان کرد: اگر نسلی سرزنده و دارای انگیزه‌های کافی نباشد، نمی‌تواند امانت الهی، يعنی سرمایه‌های اساسی انسانی  و طبیعی خود -از جمله کشاورزی- را به نسل بعدی بسپارد، بلکه حتى نمی‌تواند مسئولیت خود را در نسل سازی مطلوب با جمعیت درست و متوازن را به انجام برساند.
 
وی با اشاره به اینکه بحث جمعیت جزء  و تابعی از مطالعات نسل‌شناسی است، گفت: اگر به گونه درست و جامع، نسل‌شناسی نداشته باشیم و ندانیم که نسل کنونی چه نسلی است؟ چه می‌خواهد و در چه مسیری قرار دارد؟  به صورت طبیعی  موثر و موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
 
آیت‌الله مبلغی افزود: ما بعد از شناسایی نسل، باید تمام تلاش خود را برای ایجاد پویایی، شکوفایی و رشد این نسل بر اساس آموزه‌های دینی و نگاه های تخصصی انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: باید رابطه میان جمعیت و کشاورزی را به  صورت علمی و فنی مورد بحث قرار دهیم و با مطالعات میدانی و با کمک آمار و اطلاعات، مشخص کنیم که کشاورزی و جمعیت نسبت به هم چه اندازه و چگونه سهم دارند.
 
وی با اشاره به عامل بودن ازدواج برای افزایش و رشد جمعیت، گفت: نباید در نگاهى جداانگار، پدیده ازدواج را به صورت بریده از پدیده‌ها، مشکلات و مسائل اجتماعی ببینیم، بلکه از آنجا که ازدواج نقطه شروع زندگی در یک بستر اجتماعی است، انگیزه‌های جوانان برای اقدام به آن تحت تاثیر مسائل زندگی و تصویری که از آن برایشان شکل می‌پذیرد، قرار می‌گیرد.
انتهای پیام