صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۵۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
یادداشت/

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع عاشورائیان و در سالگرد دفاع مقدس حسینی، درباره زیارت اربعین در این شرایط برای اهل تأمل معنای مهمی دارد. اما گله از برادران عزیز در بین خطبا و مادحین است که چرا در مسئولیت خود به موقع اقدام نمی‌کنیم تا سپر ولی امر شویم. دینداری معیار و میزان دقیقی دارد. هر کس براساس مسئولیت و رسالت خود باید براساس شرایط زمانه، ابتکار و اقدام مناسب کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی دانش، استاد حوزه و دانشگاه، در یادداشتی درباره اربعین بیان کرد که پیوستگی عقلانیت، معنویت و زمان‌شناسی و اقدام به موقع و به اندازه، از مهم‌ترین خصائص مکتب سیدالشهدا(ع) و انقلاب است و هر کس بر اساس مسئولیت و رسالت خود باید بر اساس شرایط زمانه، ابتکار و اقدام مناسب کند. متن این یادداشت به شرح ذیل است؛

اساس ولایت در پیوستگی مطلق و دفع و رفع همه موانع اتصال حقیقی است. ارتباط با ولی الهی باید تا مرزهای یگانه شدن و عبور از همه حجاب‌های ظاهری پیش برود. حقیقت زیارت بر این مبنا تشریع شده است. حقیقت زیارت در صدق و معیت درونی است و همه مقدمات بیرونی زمینه وصول به چنین مقام بالایی است؛ «وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ».

در بیان نایب امام زمان(عج) توصیه به اهتمام بر زیارت اربعین با توجه درونی شده بر این مبناست. اگرچه همه عاشقان سیدالشهدا(ع) و بیشتر خود ایشان، مشتاق وصال حرم هستند و بلکه اصل توفیق زیارت با عزت اربعین، مرهون مجاهدت شهدای مکتب انقلاب است.

چه کسانی در ارادت به سیدالشهدا(ع) صادق‌تر از مجاهدان حدوداً شصت سال مبارزه و شهادت‌طلبی در خط امام حسین(ع) هستند. کسانی که از سال چهل و دو با امام خمینی(ره) آغازگر این راه بودند و بعد از او هم راهش را با خلف صالحش ادامه دادند. کسانی که گواه صداقت اشکشان بر سید مظلومان در عاشورای شصت و یک هجری، قطرات خونشان بود؛ «الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيه السّلام».

اینکه نایب امام زمان(عج) در جمع عاشورائیان و در سالگرد دفاع مقدس حسینی، درباره زیارت اربعین در این شرایط، چنین می‌فرماید برای اهل تأمل معنای مهمی دارد، اما گله از برادران عزیز در بین خطبا و مادحین و همه نوکران دستگاه سیدالشهداست که چرا در مسئولیت خود به موقع اقدام نمی‌کنیم تا خود را سپر ولی امر کنیم. راه که معلوم و حجت هم تمام است. حضرت آقا ضابطه را چارچوب‌های ستاد مقابله با کرونا قرار دادند و بر همین اساس ابتکارات انجام شده در محرم را تأیید کردند. این مبنای روشن برای طرح ابتکارات در این شرایط است.

پیوستگی عقلانیت، معنویت و زمان‌شناسی و اقدام به موقع و به اندازه، از مهم‌ترین خصائص مکتب سیدالشهدا(ع) و انقلاب است. مبادا دچار هوا و هوس باشیم. باید خود را سپر امام و ولی امر کنیم. دینداری معیار و میزان دقیقی دارد. هر کس بر اساس مسئولیت و رسالت خود باید بر اساس شرایط زمانه، ابتکار و اقدام مناسب کند.

انتهای پیام