صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
سیدمحمدمهدی جعفری در گفت‌وگو با ایکنا:

مفسر قرآن و پژوهشگر دینی با بیان اینکه قیام عاشورا یک عمل انسانی بود، تصریح کرد: امام حسین(ع) داعیه حکومت و رسیدن به جاه و مقام نداشت، بلکه در تبیین اهداف قیام خود به مسائل اخلاقی و انسانی توجه کرد.

سیدمحمدمهدی جعفری، مفسر قرآن و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: آفت بزرگ برای قیام عاشورا، تحریف در برخی محافل روضه‌خوانی است که باعث شده روح کلی این واقعه بیان نشود و بیشتر از این واقعه برای به گریه انداختن مردم یا بازارگرمی محافل استفاده شود.

وی ادامه داد: در برخی محافل روضه‌خوانی مطالبی از سوی برخی روضه‌خوانان و مداحان مطرح می‌شود که دون‌ شأن امام حسین(ع)، قیام عاشورا، شیعه و انسانیت است و باعث شده که مقصود و هدف اصلی امام حسین(ع) در لابه‌لای برخی مسائل ظاهری مثل صرفاً گریه کردن از بین رود.

جعفری بیان کرد: برای تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) باید خرافه‌زدایی و برخی مسائل نادرست را درباره این واقعه اصلاح کرد. اینکه می‌گویم باید، این باید از نظر تئوری است، چون از جنبه عملی امروز به محافل ظاهری بیشتر بها داده می‌شود و متأسفانه عامه مردم بیشتر دنبال مسائل ظاهری یا صرفاً عزاداری و گریه کردن هستند و کمتر به دنبال دست‌یابی به مفاهیم معرفتی این واقعه می‌روند. اگر خرافات و حجاب‌ها از قیام عاشورا رفع شود، حقیقت روشن می‌شود و این رسالت و وظیفه محققان و روشنفکران دینی است که باید این هدف را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: قیام عاشورا یک عمل انسانی بود، یعنی امام حسین(ع) داعیه حکومت و رسیدن به جاه و مقام نداشت. امام حسین(ع) از زمانی که به مکه رفت و از مکه به سمت کوفه حرکت کرد و حتی زمانی که در کربلا بود، به خوبی اهداف قیام خود را تبیین کرد. ایشان در تبیین اهداف قیام خود به مسائل اخلاقی و انسانی توجه داشت. امام حسین(ع) در جواب نامه معاویه که به او نوشته بود شنیده‌ام علیه من تحرکاتی انجام می‌دهی، تو به کار خودت یعنی به امر به معروف و نهی از منکر بپرداز، می‌نویسد: «من چون آن پیمان آتش‌بس را که با برادرم منعقد کرده‎ای، امضا کرده‌ام و به آن احترام می‌گذارم کاری علیه شما انجام نمی‌دهم و فقط حقایق را بیان می‌کنم، اگر بخواهم نهی از منکر کنم، بزرگ‌ترین منکر در جامعه اسلامی وجود خود تو است».

جعفری گفت: منکر یعنی آنچه خلاف عقل موردپسند انسان‌هاست. اگر انسانی به دیگر انسان‌ها ظلم کند و حقوق آن‌ها را از بین ببرد، این خود بزرگ‌ترین منکر است. امام حسین(ع) می‌خواست بزرگ‌ترین منکر را، که مانع رشد و تعالی انسان و مانع ترویج اخلاق حسنه و انسانی در جامعه است، از میان بردارد. اگر هدف اصلی قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنیم، از نظر اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌توانیم از قیام و عمل امام حسین(ع) برای غلبه بر بحران‌ها اخلاقی و اجتماعی بهره ببریم.

انتهای پیام