صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
عثمان سالاری:

مشاور امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صدای حقانیت حضرت سیدالشهدا(ع) خاموش شدنی نیست، گفت: امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت جامع‌ترین و کامل‌ترین شخصیت معنوی و معرفتی و نمونه اعلای یک استثنا و سرمایه بزرگ بشری است که به تمام جهانیان تعلق دارد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، عثمان سالاری، مشاور امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه همایش مجازی «طریق جاوید» که عصر امروز ۱۶ مهرماه به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری و مرکز فرهنگی - دانشجویی امام‌، ولایت فقیه و انقلاب جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه بیستم صفر و روز اربعین متعلق به تمامی آزادیخواهان جهان در همه اعصار و قرون است، اظهار کرد: امام حسین(ع) ابرمردی است که جان خود و خاندان و بهترین یاران خود را برای احیای دین جدشان، پیامبر(ص)، فدا کردند و حاضر نشدند مرگ با عزت را با زندگی با ذلت عوض کنند.

وی با بیان اینکه شهادت سوزناک امام حسین(ع) همه آزادگان، پاکان و مؤمنان را داغدار و غمزده کرد، ادامه داد: شأن و منزلت خاندان اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه اباعبدالله(ع) نزد اهل سنت بسیار مهم و مورد احترام است و حب و ارادت آنان نسبت به این خاندان بزرگوار استوار، عمیق و وسیع است. باورمندی و اعتقاد و التزام عملی به امام حسین(ع) جزو ارکان ایمانی و خطوط اعتقادی اهل سنت می‌باشد، به نحوی که نماز ما که ستون دین است بدون درود بر اهل‌بیت(ع) صحیح و معتبر نیست.

سالاری تصریح کرد: قاطبه علمای درجه اول اهل سنت در خصوص افرادی را که در رقم خوردن فاجعه کربلا به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند از دایره و مدار مسلمانی خارج و حکم مهدورالدمی آنان را صادر کردند و اتفاق نظر دارند که یزید مظهر انسان بزهکار، جنایتکار، شرور و مهدورالدم است؛ در واقع این جنایتکاران انسان‌هایی غرق در جهالت بودند و دینداری آنان نسبت و ارتباطی با اسلام حقیقی نداشت. همچنان که گروه‌های تکفیری نیز درک مأجوج و ناپخته از اسلام دارند و دچار جهل مقدس هستند، دینداری آنان بدون عقلانیت است و دچار بحران هویت هستند، اینان ادامه‌دهندگان راه مسلمان‌نماهایی هستند که در روز عاشورا امام(ع) و یارانشان را به شهادت رساندند.

ظلم‌ستیزی؛ فلسفه قیام اباعبدالله‌الحسین(ع)

کارشناس سیاسی اهل تسنن فلسفه و هدف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) را ظلم‌ستیزی، عدالتخواهی دانست و بیان کرد: علت حرکت و نهضت سیاسی آن حضرت احیای امر به معروف و نهی از منکر و زنده ساختن سیره جد بزرگوارشان بود از طریق تشکیل حکومت اسلامی و خارج کردن مدیریت جامعه از دست فاسدانی چون یزید بود که همین آرمان‌ها سرآغاز نهضت ایشان شد.

مرور حركت سياسى امام حسین(ع) از مكه تا كوفه

سالاری امام حسین(ع) را آموزگاری دانست که درس عزت، حریت، شهادت و آدمیت را به انسان‌ها دادند و ادامه داد: ایشان پس از مواضع حکیمانه در مدینه و تن ندادن به بیعت با يزید، مورد اذیت و آزار عوامل اين حاكم فاسد و فاسق قرار گرفتند لذا ترک مدینه و عزیمتشان به مکه نقطه عطف مبارزه با یزید یود. مرحله دوم جنبش سیاسی ایشان در مکه رقم خورد که فعالیت‌های ایشان جنبه ارشادی و تبیینی داشت و اهداف و اقدامات نامشروع و غاصبانه یزید و انحرافات اخلاقی وی را برای مردم افشا می‌کردند تا جایی که عوامل مزدور یزید قصد ترور ایشان را در مکه داشتند. در بحبوحه مبارزات سیاسی امام حسین(ع) در مکه، ۱۲ هزار نامه دعوت از اهل کوفه به دست ایشان رسید و ایشان هم به دلیل این دعوت و هم برای جلوگیری از هتک حرمت به قداست به کعبه، مکه را به مقصد کوفه ترک کردند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) مسلم بن عقیل را برای فراهم کردن مقدمات حضور کاروان در کوفه عازم این شهر کردند و متعاقب وی رهسپار کوفه شدند، در مسیر کوفه سه هزار نفر با نماینده امام بیعت کردند اما هم بیعت‌کنندگان و هم سفیر آن حضرت تحت فشار عوامل سفاک ابن زیاد، حاکم کوفه قرار داشتند و مسلم بن عقیل در این شهر به شهادت رسید. وقتی کاروان امام حسین(ع) به نزدیکی کوفه رسید سپاه ابن زیاد به فرماندهی حر بن یزید ریاحی مانع ورود کاروان به کوفه شدند و خواستار بیعت امام با یزید شدند که مورد مخالفت ایشان قرار گرفت؛ لذا چند روز ایشان را در آن مکان معطل کردند و حتی اجازه بازگشت ایشان را به مدینه ندادند پس از چند روز، نیروهای امدادی با فرماندهی عمر سعد و شمر به محل اتراق کاروان حسینی رسید و خواستار بیعت شد که امام در پاسخ آنان فرمودند: «هیهات من الذله». حر در طی چند روز مجالست و معاشرت با امام حسین(ع) تحت تأثیر ایشان قرار گرفت و به سپاه حق پیوست و در این راه به شهادت رسید.

سالاری با اشاره به حوادث شب عاشورا، بیان کرد: در شب عاشورا، اباعبدالله(ع) در جمع یاران اعلام کردند که ما فردا قطعاً به شهادت می‌رسیم پس شما می‌توانید از تاریکی شب استفاده کنید و به خانه و کاشانه خود بازگردید و جانتان را نجات دهید؛ روز بعد، در نبردی نابرابر، ۷۲ تن از یاران آن حضرت در برابر سپاه چند هزار نفری سپاه تا دندان مسلح دشمن مبارزه كردند و شهید شدند و حضرت در هنگام نبرد هیچگاه زبان به گلایه و شکایت نمی‌گشایند بلکه می‌فرمایند: «الموت فی عِزٍّ خیرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذلّ»، یعنی مرگ با عزت بهتر از زندگی در ذلت است.

مشاور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سربازان خون‌آشام یزید سرهای مطهر شهدا را از تن‌ها جدا کردند و با اسب‌ها بر روی اجساد تاختند و خیمه‌ها را آتش زدند و بازماندگان کربلا را به کوفه بردند که سخنرانی شجاعانه حضرت زینب(س) در قصر ابن زیاد، ارکان ظلم و ستم را به لرزه در آورد و ندا سر داد که در کربلا «چیزی جز زیبایی ندیدم». افشاگری این بانوی شجاع و نیز نطق آتشین امام سجاد(ع) در زمان حضورشان در کاخ یزید در شام نیز ادامه داشت تا جور و جنایت صریح یزیدیان در قبال خاندان امام حسین(ع) و یارانشان بر همگان آشکار شود و مردم چنان تحت تأثیر این سخنان قاطعانه و افشاگرانه قرار گرفتند که در حالت قیام ايستادند. یزید برای آرام ساختن فضای ملتهب شام دستور داد سه روز در کاخش مراسم عزاداری برگزار شود و بعد از ۲۰ روز، اجازه عزیمت اسرا به مدینه را صادر کرد.

حفظ اسلام؛ مهم‌ترین پیامد قیام حسینی

سالاری مهم‌ترین پیامد قیام عاشورا را حفظ و ماندگاری اسلام خواند و تأکید کرد: سه تن از امامان و پیشوایان مذهبی اهل سنت به دلیل همسویی با خط مشی سیاسی و فکری اهل‌بیت(ع) حاضر به بیعت با حکام فاسد بنی‌امیه و بنی‌عباس نشدند و ابوحنیفه، مؤسس مذهب حنفی، از قیام زید حمایت و توسط منصور خلیفه عباسی به زندان افتاد و زیر تازیانه و شکنجه شهید شد. قیام‌های زیادی در خونخواهی شهدای کربلا اتفاق افتادند که قیام توابین و قیام‌های مختار و ابومسلم خراسانی از آن جمله هستند.

وی با تأکید بر اینکه صدای حقانیت حضرت سیدالشهدا(ع) خاموش شدنی نیست، گفت: امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت جامع‌ترین و کامل‌ترین شخصیت معنوی و معرفتی و نمونه اعلای یک استثنا و سرمایه بزرگ بشری است که به تمام جهانیان تعلق دارد. ایشان تبلور عینی انسان آزاده و همان الگویی هستند که تمامی بشریت به آن نیازمند است و عشق به امام حسین(ع) عشق به خدا، عشق به انسان و عشق به زیبایی‌ها و خوبی‌هاست.

انتهای پیام