صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۸۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از برگزاری نمایشگاه مفاهیم نمادهای عاشورایی در نگارخانه استاد اسماعیلی مود در بیرجند به منظور درک عمیق واقعه عاشورا خبر داد.

سیدعلی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: نمایشگاه مفاهیم نمادهای عاشورایی در نگارخانه استاد اسماعیلی مود در بیرجند برپاست.

وی افزود: این نمایشگاه توسط مؤسسه هنری محاکات خواجه نصیر و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده که در آن 24 نماد عاشورایی توسط هنرمند بلقیس افضلیان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این نمایشگاه با پشت سر گذاشتن ایام سوگواری امام حسین(ع) و تاثیر این حادثه تاریخی در هنرهای تجسمی و شکل‌گیری سمبل‌های تصویری و حجمی در میان هنرمندان به بررسی نمادهای عاشورایی پرداخته شده است.

زمزم با بیان اینکه این نمادها پس از واقعه عاشورا شکل گرفته و با تغییراتی امروز در بین شیعیان رایج هستند، افزود: هنرمندان از این نمادها برای خلق آثار هنری خود استفاده می‌کنند تا عظمت‌ها و ظلم‌های بخشی از تاریخ را به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد: کاربرد این گونه نمادها به ویژه در احجام و نقاشی‌های مکتب سقاخانه و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و پشت شیشه‌ای با استقبال مردم روبرو شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نمادها و درک عمیق در مورد واقعه عاشوراست و هنر زیباترین پدیده و ابزار برای بیان این واقعیت‌هاست.

زمزم با بیان اینکه لازم است برای عمومی شدن این جنبه‌های هنری تلاش کرد تا مفاهیم عاشورایی را بهتر به بیننده منتقل کرد، یادآور شد: این نمایشگاه تا 23 مهرماه جاری از ساعت 9 تا 11 و 17:30 تا 19:30 به روی علاقمندان باز است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید 

انتهای پیام