صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۲۸۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
فقهی‌زاده:

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم طرح ملی کاشان، پایتخت نهج‌البلاغه ایران، گفت: نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های ناب کلامی و دروازه فهم مقاصدی شریعت و سبیل روشن تربیت و اخلاق و اندیشه‌ورزی‌های مؤمنانه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین آغاز رسمی طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضایی، استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی برگزار شد.

فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه، گفت: هزاران هزار نکته ناب و آسمانی در باب مبدأ، معاد، فضایل اخلاقی، سلوک، عبادت و ویژگی حاکمان و امثال آنها در نهج‌البلاغه آمده است که همه نازله وجودی ابرمردی است که پس از پیامبر(ص) بر قله وجودی اخلاقی قرار گرفت و مرزهای دینی و اخلاقی را پشت سر گذاشت.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های ناب کلامی، دروازه فهم مقاصدی شریعت و سبیل روشن تربیت و اخلاق و اندیشه‌ورزی‌های مؤمنانه است، گفت: نهج‌البلاغه با شیوایی خلق شده است که ظرفیت‌های فکری، فرهنگی، ویژه و برجسته‌ای دارد که باید هرکس به فراخور توان و ارادت خود در راستای این کتاب گران‌بها شوری برانگیزد و شعوری بیافریند. البته اینها در گرو درک صحیح پیام‌های امام علی(ع) و اندیشیدن در سایه‌سار نهج‌البلاغه است.

فقهی‌زاده افزود: معاونت قرآن و عترت، طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران را تدوین کرد و وزیر دین‌مدار فرهنگ و ارشاد اسلامی با افتخار کامل لوح این افتخار را به مردم کاشان تقدیم نمود. بر همبن اساس شورا‌های خاصی با هماهنگی استانداری اصفهان تعریف و اعتباراتی در نظر گرفته شد. به این امید که کارهای بزرگی با بهره‌برداری از ظرفیت‌های این میراث بزرگ به نسل جوان انجام شود. نهج‌البلاغه کتابی است که دشمنان کوچک و دوستان بزرگی دارد. البته اثر فاخری در دوره معاصر در خصوص آن سراغ نداریم و انجام این اقدامات بزرگ نیازمند همدلی همه و گذشتن از عناوین بزرگ است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نیز با بیان اینکه پایتختی نهج‌البلاغه برای کاشان تجدید عهد با کسانی است که نام مولا را زنده نگه داشته‌اند، گفت: استان اصفهان با تمام ظرفیت‌هایش آمادگی خود را اعلام می‌دارد که تحت هدایت استاندار اصفهان فعالیت‌های خود را طی این دو سال در خصوص نهج‌البلاغه ادامه دهد.

رضایی، استاندار اصفهان، نیز در این مراسم با بیان اینکه برای من مایه مباهات و افتخار است که خدمتگزار مردم کاشان باشم، گفت: نهج‌البلاغه در بین ما شیعیان بسیار غریب و مظلوم است و لذا از همت وزیر با فرهنگ و صالح وزارت ارشاد در این خصوص تشکر می‌کنم. لذا تمام تلاشمان را بکار می‌گیریم در این مسیر خدمت کنیم. ما رسالت داریم که هرچه از دستمان برمی‌آید برای نجات از این غربت داشته باشیم.

وی بر ضرورت تسریع این فرهنگ در سطوح مختلف به عنوان یک اصل تأکید کرد و گفت: با استفاده از روش‌های نوین و خلاق‌ باید آموزش نهج‌البلاغه را در کاشان و استان اصفهان در دستور کار قرار دهیم؛ این فرصت برای آخرت مانند ابری زودگذر است و باید بتوانیم برای خودمان و جامعه با استفاده از تمامی امکانات و روش‌ها بهره‌مندی لازم را ببریم.

به گزارش ایکنا، در این مراسم ضمن رونمایی از پوستر این رویداد ملی، لوح افتخار کاشان؛ نخستین پایتخت نهج‌البلاغه ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مردم شریف خطه کاشان اهدا شد.

طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران به منظور زمینه‌سازی برای توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های ناب علوی در میان آحاد جامعه طراحی شده است و در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان با موضوع حمایت از اجرای این طرح ملی منعقد شد.

انتهای پیام