وی افزود: تجملگرایی تأثیرات منفی زیادی در زندگی فردی و اجتماعی دارد و قناعت راه حل اسلام در عصر تجملگرایی است. صرفهجویی و قناعت یکی از اصول سفارش شده در دین اسلام است و زمان گرفتار شدن در تجملگرایی به سمت اسراف پیش میرویم و از صرفهجویی باز میمانیم.
علمی تجمل را یکی از جلوههای بیرونی دنیادوستی دانست و تصریح کرد: زمانی که مالدوستی به حد بالایی میرسد، فرد برای نشان دادن مال و ثروت، اولاد و مقام دنیایی خود تلاش میکند آنچه دارد را به رخ دیگران بکشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه، در خصوص ورود تجملگرایی در ازدواجهای امروزی اظهار کرد: پیوند زناشویی در هر دین و آیینی مقدس است؛ لذا اگر به مقوله خانواده به درستی پرداخته نشود دچار آسیبهای اجتماعی و عدم سلامت روان جامعه خواهیم شد. گرایش به زیبایی و جمال دوستی یکی از ابعاد وجودی انسان است و آیات و روایات و سیره عملی معصومان(ع) آن را تأیید کرده است.
علمی تأکید کرد: تجمل و جمالگرایی به خودی خود بار منفی ندارند، اما آنچه در این بین مورد نکوهش شدید اسلام قرار گرفته است گرایش افراطی به تجملات و تشریفات دنیوی و هدف قرار گرفتن آن در زندگی اجتماعی است.
این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه بیان کرد: مقوله آرامش و آسایش یکی از مهمترین نیازهای هر انسانی است و اگر انسان به آرامش دست پیدا نکند تمام دنیا را هم که در اختیار داشته باشد لذت نمیبرد.
وی با تأکید بر تبیین فرهنگ قناعت در جامعه اسلامی، افزود: کسانی که آرامش را در جمع کردن مال دنیا و غرق شدن در پول و ثروت و مقام و لذتهای دیگر دنیا جستوجو میکنند، از آرامش قناعت و ایجاد سلامت روان در خانواده و جامعه غافل هستند.
علمی با اشاره به آیه شریفه، «وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ الْکَفَافِ فَقَدِ انْتَظَمَ الرَّاحَةَ» گفت: شخصی که قانع است، از غم دنیا خواهى و جذب شدن به اهل دنیا، آسوده و در آرامش بوده و آرامش را پناه خود قرار داده است.
این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه تأکید کرد: قناعت شاخص مهمی در سعادت و عزت هر انسانی است، اما نباید قناعت را با تنبلی و کمکاری یکی کرد و کسی که کار نمیکند و تلاشی برای بهبود شرایط زندگی خود ندارد نمیتوان او را قانع نامید.
انتهای پیام