صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۰۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند جدا از جماعت اطراف خود به راحتی زندگی کند؛ بنابراین برای افزایش بهره‌وری در تعاملات اجتماعی‌اش ناگزیر است که از مجموعه قوانین اخلاقی پیروی کند.

انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند جدا از جماعت اطراف خود به راحتی زندگی کند؛ بنابراین برای افزایش بهره‌وری در تعاملات اجتماعی‌اش ناگزیر است که از مجموعه قوانین اخلاقی پیروی کند تا همیشه هم ساری انرژی‌های مثبت باشد و هم از جامعه انرژی‌های نیک را دریافت کند. یکی از ضرورت‌هاى اخلاق مسلمانى و معاشرت مکتبى، مردم‌‏دارى‏ است، یعنى با مردم و براى مردم بودن، در خدمت ‏دیگران بودن، شریک راحت و غم دیگران بودن.

همراهى ‏و همدردى و همگامى با دیگران و هر نام دیگرى که بتوانى‏ بر آن بگذارى، لیکن واقعیت همه یکى است، یعنى خود را خدمتگزار و غمخوار دیگران دیدن و دانستن. این رمز و راز حیات اجتماعى یک مسلمان است و براى او پایگاه ‏مردمى و برخوردارى از رأفت و رحمت و مودت و حمایت مردم را فراهم مى‏‌آورد.

محبت راهکاری مؤثر در جذب مردم است

صمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: از روش‌های بسیار مؤثر در جذب مردم و نفوذ در قلوب آنان، در کنار آن‌ها زیستن و دوری نکردن از آن‌ها و محبت به آن‌هاست. آموزه‌های اسلامی بر آن است تا بهترین و برترین راه‌ها و شیوه‌ها را در حوزه عمل و رفتار اجتماعی به انسان‌ها بیاموزد.

وی با اشاره به آیه 2 سوره جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اوست خدايى كه به ميان مردمى بى‌كتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آن‌ها بخواند و آن‌ها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگرچه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، ضمن بازگو کردن ضرورت مدارا کردن با مردم ادامه داد: کوتاه آمدن و مدارا کردن با مردم و سخت نگرفتن بر آنان، شاید برای بسیاری از مردم به‌ويژه در برخی از امور حساس ممکن نباشد؛ ولی انسان باید خود را چنان تربیت کند که همواره بتواند با مردم مدارا کرده و سخت نگیرد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: بلندمرتبه‌ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت کسی است که در روی زمین بیشتر در خیرخواهی و ارشاد مردم قدم بردارد.

این مدرس دانشگاه تبریز، انسان را موجودی اجتماعی دانست و یادآور شد: انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند جدای از جماعت اطراف خود به راحتی زندگی کند؛ بنابراین برای افزایش بهره‌وری در تعاملات اجتماعی‌اش ناگزیر است از مجموعه قوانین اخلاقی پیروی کند تا همیشه هم ساری انرژی‌های مثبت باشد و هم از جامعه انرژی‌های نیک را دریافت کند.

وی از پیامدهای مدیریت اخلاقی در زندگی گفت و تأکید کرد: شاید روزی نباشد که انسان به هر دلیلی با یکی مشکل و اختلافی در گفتار و رفتار و مانند آن پیدا نکند. بهترین شیوه آن است که تا می‌تواند خود را مهار و مدیریت کرده و از اختلاف یا تشدید آن جلوگیری به عمل آورد. چنین رویه‌ای موجب می‌شود تا موفقیت‌ها در زندگی به او روی آورد.

مردم نیازمند احوالپرسی و رسیدگی هستند

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مردم، به‌ویژه گرفتاران و دردمندان، نیازمند احوالپرسى، رسیدگى، سرکشى و در یک کلمه تفقد هستند. گاهى یک احوالپرسى و سلام، شادابى روح و نشاط زندگى‏ فراوانى براى هر دو طرف پدید مى‌‏آورد. مردم‌‏دارى‏، اخلاق زیبنده مسلمانى است که مى‏‌خواهد از الگوهاى دینى و ارزش‌هاى مکتبى الهام بگیرد و زندگى اسلامى‏ داشته ‏باشد.

وی با استناد به آیه 61 سوره آل عمران «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آن پس كه به آگاهى رسيده‌اى، هركس كه درباره او با تو مجادله كند، بگو: بياييد تا حاضر آوريم، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران خود را و شما برادران خود را. آنگاه دعا و تضرع كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان بفرستيم.

حجت‌الاسلام همزبان از پیامدهای بلندنظری انسان گفت و ادامه داد: کینه‌توزى و لجاجت، ویژه روح‌هاى حقیر و همت‌هاى پایین است و برعکس، آنان که نظر بلند و روح بزرگ دارند، پوزش‌ها را مى‌‏پذیرند، از خطاهاى دیگران چشم مى‌‏پوشند و از حق شخصى خویش‏ درمى‏‌گذرند. بلندنظرى انسان، عامل محبت دل‌هاى دیگران است. انسان باید خیرخواه مردم باشد و نوع‌دوستی را در دستور کار خود قرار دهد؛ به این معنا که فراتر از مسلمان‌دوستی باید خیرخواه انسان‌ها باشیم.

وی با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: هر کس نعمت‌های خدا بر او زیاد شود، نیازهای مردم به او زیاد می‌شود، حال اگر به آنچه خداوند در این باره بر او واجب کرده عمل کند، زمینه دوام آن نعمت‌ها را فراهم کرده و اگر نکند آن‌ها را در معرض نابودی قرار داده است. آدمیزاد، بنده احسان است. به هر کس نیکى کنى، او را رام و مطیع‏ خویش مى‌‏سازى و به هر کس محبت و لطف کنى، قلعه دلش را فتح‏ کرده‌‏اى.

انتهای پیام