صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۰۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان به احیای حقوق موقوفات تاکید کرد و گفت: موقوفات باید برای بهره‌وری بیشتر نیت واقف تبدیل به احسن و عواید بیشتری نصیب جامعه شود.

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، شب گذشته، 30 مهرماه در همایش یاوران وقف که به شکل مجازی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع وقف فقط مختص دین اسلام نیست و در ادیان دیگر نیز نمونه‌هایی از وقف وجود دارد و مصداق بارز باقیات و صالحات است.

وی یادآور شد: موقوفات در دو برهه تاریخ تصرف شدند که یکی مربوط به دوران نادرشاه و دیگری زمان حکومت پهلوی و رضاشاه است و در  آن زمان هر ملکی را که دوست داشتند بر آن مالکیت می‌کردند و همین امر موجب سلب اعتماد مردم شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان به احیای موقوفات تأکید کرد و گفت: هجوم به موقوفات پیش از انقلاب امکان بهره‌مندی نسل‌های بعدی از ثمرات این باقیات صالحات را دشوار کرده اما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از موقوفات که اکثرا هم باغ بوده، از بین رفته و احیای آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، تصریح کرد: یکی از اقدماتی که اوقاف باید انجام دهد، تبدیل به احسن کردن موقوفات است تا بتوان عواید بیشتری را نصیب جامعه کرد.

خاتمی حفظ امانت را مهم خواند و گفت: نیات واقفان باید مطابق همان چیزی که واقف در نظر داشته هزینه شود و امکان دخل و تصرف در موقوفات وجود ندارد و در زنجان امانت‌داری خوبی در این زمینه شاهد بودیم. کارهای خوبی در احیای موقوفات انجام شده است با این حال با ایده آل‌ها فاصله داریم و باید تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه به عقیده بنده یکی از اولویت‌های مهم در بحث وقف حوزه های علمیه است، بیان کرد: اقدامات خوب اوقاف موجب اعتماد بیشتر مردم خواهد شد و مردم بیشتر به هبه اموال خود به عنوان وقف اقدام خواهند کرد.

حجت‌الاسلام موسی موسوی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز اظهار کرد: اداره کل اوقاف استان زنجان در بحث فرهنگی اقدامات قابل توجهی انجام داده است و طرح‌های مختلفی همچون دست‌های مهربانی، پیوند آسمانی، طرح مودت و سایر موراد را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعزام مبلغ با وجود شرایط کرونایی اقدامات قابل تقدیری انجام شده است، اضافه کرد: در مجموع 313 اعزام مبلغ در این ایام بوده است تا ضمن ترویج فرهنگ وقف، پاسخگوی نیازهای شرعی و دینی مردم باشد.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین از صدور 462 حکم برای هیات امنای استان خبر داد و گفت: تشکیل شورای هماهنگی امور خیریه برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت خیران نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی همچنین از کمک به 11 زوج در راستای کمک به ترویج فرهنگ ازدواج آسان خبر داد و گفت: در این راستا 291 میلیون هزینه شده است.

انتهای پیام