صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
گزارش ایکنا از نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران

سیدصادق موسوی در نشست رسانه‌ای ویدیویی سی‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بین‌الملل اجازه پخش آنلاین بگیریم. امیدوارم امانت‌دار خوبی باشیم و این فیلم‌ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در قالب ویدیویی از صحبت‌های دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران امروز ششم آبان‌ماه برگزار شد. سیدصادق موسوی در ابتدای این نشست ضمن آرزوی عافیت برای اهالی رسانه و ادای احترام به مدافعان و شهدای سلامت گفت: امیدوارم شرایط کشور و جهان به شکلی پیش برود که بتوانیم از روز‌های پس از کرونا به زودی یاد کنیم. سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مقرر بود و هست که در آبان ماه طبق تقویم بین‌المللی جشنواره‌ها برگزار شود اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا؛ هفتم آبان، فعالیت‌های آنلاین خود را در قالب نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز می‌کند.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقه‌مندان برگزار می‌شد امسال استفاده از ظرفیت اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی و فرهنگی خود را به صورت آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در قالب هر شب دو نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد و مجموعاً چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلم‌ها از کشور‌های فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)، اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶ فیلم کوتاه خارجی به جشنواره امسال راه پیدا کرد. در بخش ملی هم نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش ملی و بین‌الملل گذشت که البته نتایج آن نیز منتشر شده است.
موسوی تاکید کرد: امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاورد‌هایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقه‌مندان به محتوای تصویری ما فراهم کرده باشد. ما توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بین‌الملل این اجازه را بگیریم تا فیلم‌های خارجی راه یافته به جشنواره را به شکل آنلاین پخش کنیم. امیدوارم امانت‌دار خوبی باشیم و این فیلم‌ها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود. همزمان با پخش فیلم‌های ایرانی، این آثار به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شده تا مخاطبان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
در ادامه این نشست دبیر جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در جواب به اولین سوال مبنی بر این‌که، چطور می‌خواهید در فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنید و به فیلم‌ها هم هیچ آسیبی نرسد؟ گفت: به همین دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود دارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم. پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن‌های سینما باز هستند و مردم می‌توانند با ظرفیت پنجاه درصدی به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه زودتر باشد.
وی  در جواب به سوالی دیگر درباره تولیدات انجمن بیان کرد: در حوزه تولید، انجمن سینمای جوانان ایران از سال گذشته فعالیت خود را نامتمرکز کرده است و به واحدهای استانی بیشتر توجه می کند. هشت میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر گرفته‌ایم و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه‌حرفه ای و حرفه‌ای را در سراسر کشور در قالب فعالیت‌های دفاتر استانی تعقیب می کنیم. شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال گذشته است، هر چند هزینه‌های تولید هم هر سال افزایش پیدا می کند. شرایط به این علت هر سال بهتر می‌شود که استعدادها و خلاقیت‌های بیشتری روزبه‌روز دیده می‌شود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس‌تر است، با این حال هزینه‌های تولید امسال به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. انجمن مانند گذشته حمایت خود را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد داد.
از حیث تولید علی رغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، سال گذشته حدود 1700 فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید و کرونا باعث تعطیلی پروژه‌ها نشده بود. مانند سال گذشته انجمن از تولیدات فیلم کوتاه در سراسر کشور در قالب فعالیت 80 دفتر و نمایندگی خود حمایت می‌کند، شوراهای تولید و فعالیت پیجینگ ما در استان‌ها ادامه دارد. اگر می‌گویید شرایط کرونا باعث شده فیلم کوتاه جدی‌تر گرفته شود، به نظرم می‌تواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهره‌های جدیدتر و حتی علاقه‌مندان بخش‌های دیگر صنعت تصویر باشیم که به فیلم کوتاه روی آورده‌اند. شرایط دیگری که می‌توانم از آن یاد کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات مرتبط با کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت آنلاین برای انتشار بهتر فیلم‌های کوتاه استفاده کنیم.
سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از چهارشنبه هفتم آبان آغاز به کار می‌کند.
انتهای پیام