صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۴۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
معصومه ظهیری تبیین کرد؛

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه بانوان با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) الگو برای سن، نسل و عصر خاصی نیستند، زیرا صفات ایشان فرازمانی و فرامکانی است، اظهار کرد: شجاعت، بصیرت، عفت، حیا، ولایتمداری و زمان‌شناسی صفاتی نیست که در یک دوره خوب و در دوره دیگری بد باشد. بنابراین همواره می‌تواند الگو محسوب شود.

ورود کریمه اهل‌بیت(س) به شهر مقدس قم، نقطه عطفی در سرنوشت قم و همچنین جریان علم و فقاهت در شیعه شد. به اتفاق نظر تمام مورخان، امام رضا(ع) از ایشان دعوت کردند و در طول سفر ارتباطات برخی بزرگان و شیعیان، که با امام قطع شده بود، تجدید شد؛ پیگیری چنین اهدافی سبب تحریک حکومت وقت و نهایتاً بیماری ایشان شد. ایکنا، به همین مناسبت در گفت‌وگو با معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه بانوان، به بررسی برکات تاریخی حضور حضرت معصومه(س) در قم و ویژگی‌های الگوی فرازمانی و مکانی شخصیت ایشان پرداخته است.

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه بانوان، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: 23 ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه به قم است؛ مهمانی که ما خودمان را ریزه‌خوار سفره و خوان پربرکت ایشان می‌دانیم و مدیون نعمت کریمانه و الطاف ایشان هستیم. نگین انگشتری قم مهمان 17 روزه قم بودند، اما خیلی زود وفات کردند، ولی برای همیشه بارگاه و مضجع مبارکشان پناهگاه مؤمنان، شیعیان و مأمنی برای رفع حوایج و عرض ارادت علاقه‌مندان است. قم گرچه قبل از ورود ایشان نیز پایگاه بزرگان و محدثان شیعه بود، ولی با حضور آن حضرت، رونق بی‌وصفی گرفت و در دوره معاصر این شهر به ام‌القرای جهان اسلام در نشر علوم و فقه آل‌الله تبدیل و انقلاب اسلامی از این شهر آغاز شد. این شهر پناهگاه بسیاری از دردمندان است و همواره به لحاظ امنیت اخلاقی و ... نوسان کمتری از شهرهای دیگر داشته است.

وی با بیان اینکه امروز طلابی از صد کشور به برکت این بارگاه مقدس و حوزه علمیه در این شهر حضور دارند، گفت: طبق فرمایش رهبری قم باید تبدیل به قطب فرهنگی کشور شود و این مسئله مستلزم لوازمی است که حوزه‌های علمیه و متولیان فرهنگی باید مسیر تلاش و برنامه‌ریزی خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها به کار گیرند. در روایتی از امام صادق(ع) که سال‌ها قبل از تولد حضرت معصومه(س) صادر شده آمده است که برای خدا حرمی است که بیت‌الله(کعبه) است؛ مدینه برای پیامبر حرمی است؛ برای امیرالمؤمنین کوفه و برای ما اهل‌بیت(ع) نیز حرمی است که قم نام دارد؛ در ادامه روایت آمده است که فرزندی از فرزندان ما در این شهر دفن می‌شود و به شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند؛ در این روایت نفرموده که اطراف مدفن حرم است، بلکه فرمود همه شهر قم حرم است؛ بنابراین باید حریم حرم حفظ شود.

طراحی الهی برای شیعیان

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه بانوان در پاسخ به سؤال چرایی ورود حضرت معصومه به قم و اینکه این حرکت در پازل طراحی الهی قابل تحلیل است یا اینکه اتفاقی در تبع حمله سربازان حکومت و بحث حضرت انجام شده است، بیان کرد: حضرت معصومه محدثه و جزء راویان حدیث است؛ ایشان حدیث غدیر و ولایت را نقل کرده‌اند و در زیارتنامه آن حضرت بیان شده که ایشان امین و حجت امامشان بودند، به اتفاق همه مورخین، ایشان به دعوت امام رضا(ع) فراخوان شدند و در طول سفر اهدافی دنبال شد؛ از جمله اینکه ارتباطات برخی بزرگان و شیعیان با امام قطع با دیدار حضرت تجدید شد؛ پیگیری چنین اهدافی سبب تحریک حکومت وقت شد و به علت هجمه حکومت، بیمار شدند. سؤال کردند که نزدیکترین شهر کجاست و وقتی نام قم برده شد در این شهر سکونت گزیدند.

وی اضافه کرد: آنچه از روایات به دست می‌آید، مدفن قم وعده الهی بود که در حدیث امام صادق(ع) پیش‌بینی شد؛ در قرآن کریم در سوره بلد فرموده است: «لا اقسم بهذالبلد و انت حل بهذ البلد»؛ خدا در مورد مکه فرمود که ای پیامبر به این شهر قسم می‎خورم، چون تو در آن هستی؛ قم هم گرچه مورد توجه بوده، ولی افزایش قدر آن به حضور این بانوی عزیز و گرامی است.

ظهیری در پاسخ به این سؤال که ما حضرت معصومه(س) را الگوی دختران می‌دانیم، ولی دختران و زنان دوره مدرن چگونه می‌توانند از شخصیت‌هایی که در چند قرن قبل زیست می‌کرده‌اند الگو گیرند؟ تصریح کرد: الگوها، الگو برای سن و نسل و عصر خاصی نیستند؛ زیرا صفاتی که از این بزرگان الگوست فرازمانی و فرامکانی است؛ شجاعت، بصیرت، عفت و حیا و ولایتمداری و زمان‌شناسی صفاتی نیست که در یک دوره خوب و در دوره دیگر بد باشد؛ بنابراین همواره می‌تواند الگو باشد، گرچه مصادیق شجاعت، ولایتمداری و ... در هر دوره متناسب با همان دوره تعیین می‌شود.

الگوی فرازمانی و فرامکانی

ظهیری اضافه کرد: دختری در آن زمان آن‌قدر آگاه بود که از امامش تبعیت کرد و به او وفادار ماند و در عین حجاب و عفت در شرایط خفقان دارای کنش‌های مؤثر اجتماعی بود تا جایی که امین و حجت امامش شد؛ در میان تعداد فراوان فرزندان موسی بن جعفر ایشان امین و حجت و مورد خطاب امام شد. صفت معصومه و پاک بودن مختص جنس خاصی نیست، ولی برای زنان و دختران وجاهت بیشتری دارد؛ معصومه بودن که امام رضا(ع) برای او برگزید، برای همه و با افضلیت بیشتری برای زنان الگوست؛ چنین صفاتی در قرون قبل الگو بوده و در حال حاضر و در آینده هم می‌تواند الگو باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه بانوان با بیان اینکه کتاب زندگی حضرت را باید تورقی دوباره کرده و برای عصرها و نسل‌ها بازخوانی کنیم، تصریح کرد: باید ابراز تأسف کنیم که شرح حال زندگی و صفات چنین بزرگوارانی در کتب درسی وجود ندارد و یا کمتر دیده می‌شود؛ می‌توانیم خلاصه‌ای از زندگانی چنین حضراتی را در قالب دروس بگنجانیم و برای همه عصرها و نسل‌ها بازخوانی کنیم. البته طبیعتاً هر بخشی از زندگی آن بزرگواران تناسب بیشتری با برخی اقشار دارد، مانند عفت و حیا که بیشتر برای بانوان لازم است و امیدواریم متولیان امور آموزشی در کشور اهتمام بیشتری به این شخصیت‌های بی‌نظیر ورزند.  

انتهای پیام