صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

بزرگترین قرآن آسیا، که وزنی حدود 800 کیلوگرم دارد، در دارالعلوم «دیوبند» شهر برودا در هند نگهداری می‌شود.

به گزارش ایکنا، در این مرکز دو قرآن بزرگ نگهداری می‌شود که یکی از آنها با ترجمه فارسی و تفسیر فارسی جلالی در حاشیه آن است و قرآن دیگر بر صفحه بزرگ مسی حک شده است.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این قرآن بزرگترین قرآن آسیاست که وزنی در حدود 800 کیلوگرم و 632 صفحه دارد.

این قرآن در مسجدجامع شهر برودا استفاده می‌‌شد؛ اما به علت رطوبت و گذشت زمان صفحات آن آسیب دید و به امر مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در سال 1386 کار ترمیم و مجلدسازی آن در مرکز میکروفیلم نور در دهلی از سوی کارشناسان خبره انجام شد و اکنون در دارالعلوم دیوبند شهر برودا نگهداری می‌شود.

دارالعلوم شهر برودا در سال 1972 و در زمینی به مساحت 500 هکتار ساخته شد و مدرسه‌ای مدرن با 1300 دانش‌آموز و مدرسه‌ای دینی با ظرفیت 450 طلبه دارد که برای رفاه حال دانشجویان و طلاب نیز  خوابگاهی در آن وجود دارد.

این دارالعلوم بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه یا مدرسه ‌اسلامی در شبه‌قاره هند است که در شهر دیوبند در ایالت اوتارپرادش در حد فاصل شهرهای مظفرنگر و ساهارانپور قرار گرفته‌ و به نظر برخی این مدرسه بزرگترین حوزه علمیه در آسیاست.

بازدید وابسته فرهنگی ایران از دارالعلوم دیوبند

بنا بر این گزارش، محسن آشوری، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی، با حضور در دارالعلوم دیوبند شهر برودا با مفتی عارف فلاحی، رئیس دارالعلوم دیدار و درباره همکاری‌های مشترک، گفت‌و‌گو کرد.

در ابتدای این دیدار فلاحی، رئیس دارالعلوم دیوبند گفت: دارالعلوم مرکزی برای آموزش دروس دینی به مسلمانان است و در کنار آن نیز فعالیت‌های فرهنگی دینی مختلفی اجرا می‌شود که مورد استقبال جامعه مسلمان ایالت «گجرات» قرار گرفته است.

مسئول خانه فرهنگ ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دارالعلوم دیوبند، اظهار کرد: تدریس و آموزش دستورات دین مبین اسلام یکی از بااهمیت‌ترین فعالیت‌ها در میان نسل جوان و نوجوان است و دشمنان اسلام از طرق مختلف شبهه‌هایی را در میان نسل جوان و نوجوان ایجاد می‌کنند و به خیال خویش می‌کوشند دستورات دین مبین اسلام را خدشه‌دار کنند.

وی تصریح کرد: چندی پیش رئیس‌جمهور فرانسه سخنانی گستاخانه و موهن را درباره شخصیت والای پیامبر اعظم(ص) به زبان جاری کرد که موجب خشم و نگرانی جهان اسلام شد و مراجع مکرم و همه علما و اندیشمندان ایران اسلامی به شدت این عمل خبیث را محکوم کردند.

آشوری در ادامه به فعالیت‌های ایران در زمینه‌های مختلف دینی و علمی اشاره و بیان کرد: امروزه استکبار جهانی و دشمنان اسلام از ایران به شدت واهمه دارند. گفتمان انقلاب اسلامی در راستای وحدت و اتحاد مسلمانان و گروه‌های اسلامی جهان تلاش می‌کند و اگر این امر محقق شود دیگر هیچ کس نمی‌تواند به مسلمانان توهین کند.

پیشنهاد تدریس زبان فارسی

آشوری با اشاره به تاریخچه زبان و ادبیات فارسی در هند افزود: زبان و ادبیات فارسی  بیش از هشت قرن در شبه‌قاره قدمت دارد و زبان رسمی در هند به شمار می‌رفته است. اکنون دارالعلوم می‌تواند در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی فعالیت کند و خانه فرهنگ ایران در بمبئی در راستای وظایف خود با همکاری دارالعلوم می‌تواند از تدریس این زبان شیرین در این مرکز حمایت کند.

فلاحی ضمن استقبال از آموزش زبان و ادبیات فارسی، گفت: باعث افتخار ماست که دانش‌آموزان این مرکز دینی از زبان فارسی بهره گیرند و امید است با برنامه‌های خوب و مناسب کلاس‌های زبان و ادبیات فارسی در این مرکز با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئی هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

در پایان مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی با همراهی مفتی فلاحی از دارالعلوم دیوبند بازدید و از قرآن‌های این مرکز از جمله بزرگ‌ترین قرآن مسی آسیا دیدن کرد.

انتهای پیام