صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۷۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
حجت‌الاسلام نبوی:

رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه با بیان اینکه 13 لجنه علمی در این مرکز شکل گرفته تا در رشته‌های مختلف مروج اسلام ناب باشد، گفت: یکی از تلاش‌های ما اتصال و پیوند دادن ظرفیت علمی اساتید حوزه با مسائل روز کشور است. باید بدانیم که خطر اسلام لیبرال و سکولار به مراتب از خطر دشمنان بیشتر است. به همین دلیل امام خمینی(ره) در بسیاری از سخنرانی‌های خود درباره این گروه هشدار می‌دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک فرارسیدن هفته بسیج، گفت: یکی از اهداف مهم بسیج اساتید، تبیین مسائل سیاسی و تحولات روز جهان و ایران با استفاده از ظرفیت علمی کارشناسان توانمند سیاسی کشور است؛ مثلاً قدرت منطقه‌ای و مسائل عراق، یمن، سوریه، آمریکا و تحولات سیاسی این کشور از جمله موضوعاتی است که در نشست‌های مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در امتداد این هدف مجله حوزه انقلابی در حال انتشار است. همچنین کانال نبأ اخبار سیاسی را برای اساتید اطلاع‌رسانی می‌کند؛ نشست‌هایی با حضور اساتید و تحلیل آنان درباره برخی موضوعات کشور برگزار و بعد از جمع‌بندی برای صداوسیما، مدیران حوزه و جامعه مدرسین و اعضای شورای عالی حوزه ارسال شده است. برای رفع نیازهای فکری در نظام اسلامی از ظرفیت اساتید استفاده می‌شود؛ مثلاً در مورد کرونا شبهاتی از ابتدا مطرح شد و در این راستا کلیپ‌هایی را تولید و در فضای مجازی منتشر کردیم؛ علاوه بر این، هم‌اکنون 13 لجنه علمی در حال فعالیت در رشته‌های مختلف مانند روان‌شناسی، اعتقادات، جامعه‌شناسی، تربیت، حقوق، اقتصاد، سیاست، مدیریت و... است؛ این لجنه‌ها از استادان حوزه تشکیل شده که در یکی از رشته‌های مذکور مدرک سطح چهار و دکترای دانشگاهی دارند.

فعالیت لجنه‌های علمی

رئیس بسیج استادان حوزه بیان کرد: فعالیت لجنه‌ها پرداختن به فوریت‌های پژوهشی نظام است، نه همانند فعالیت مؤسسات پژوهشی که کار بلندمدتی دارند؛ مثلاً بودجه سال 1400 در دستور کار استادان است و نظرات اساتید برای برخی اعضای هیئت دولت، وزرا، مجلس و ... ارسال خواهد شد تا از این نظرات استفاده شود. همچنین چندی قبل رئیس‌جمهور محترم سخنانی را در مورد صلح امام حسن(ع) گفت که همان موقع چند تن از استادان به تحلیل و ارائه پاسخ پرداختند و این موضوع تبیین شد و صاحب‌نظران بدون داشتن نگاه سیاسی و جناحی این سخنان را رد کردند.  

نبوی ادامه داد: حوزه باید خودش را به‌روز و در مورد مسائل جاری کشور اظهارنظر کارشناسی و علمی کند. از طرف دیگر مسئولان هم باید به این نظرات اعتنا کنند؛ چندی قبل در مورد بورس نشست‌هایی داشتیم و روند سودهای کلان چندین ماه قبل را منشأ بحران در آینده می‌دانستیم که متأسفانه امروز به معضل تبدیل شد. بنابراین یکی از تلاش‌های ما اتصال و پیوند دادن ظرفیت علمی اساتید حوزه با مسائل روز کشور است تا اینکه محققان حوزه وقت خود را صرف برخی موضوعات نه چندان مبتلابه کنند.

پرهیز از سیاسی‌کاری

معاون سابق تبلیغ حوزه علمیه اظهار کرد: اکنون شروع کار ماست و نمی‌توانیم ادعای زیادی کنیم. البته گروه مدیریت ما در مورد فساد اداری کار کرده و بناست که خروجی‌ علمی این لجنه‌ها در اختیار اساتید دانشگاه هم قرار بگیرد و تفکرات سالم بومی و دینی در نهادهای علمی ترویج شود و در اختیار مسئولان قرار گیرد و در قالب کتاب هم منتشر خواهد شد. 

نبوی با تأکید بر اینکه بسیج اساتید دنبال گرایش و خط و خطوط سیاسی نیست، به بحث حوزه انقلابی پرداخت و گفت: حوزه انقلابی نگاه سکولار به دین ندارد؛ نگاه سکولار سبب می‌شود تا برخی مدعی شوند که ما اقتصاد اسلامی و مدیریت و سیاست اسلامی نداریم، معنای این حرف آن است که در خانه بنشینید و عبادت کنید و کاری به مسائل جامعه نداشته باشید و نوکری آمریکا را بپذیرید و دست‌بوس او باشید، ولی اگر نگاه ناب اسلامی حاکم باشد سیاست و مدیریت و اقتصاد هم جزء اسلام است؛ مگر پیامبر(ص) سیاست، مدیریت و مقابله با کفار و منافقان را برعهده نداشت؟

خطر اسلام سکولار

وی افزود: مگر پیامبر(ص) دنبال ایجاد و تقویت حکومت اسلامی نبود؟ بنابراین اگر اسلام ناب باشد ما مکلفیم که با استکبار و آمریکا که داعش را به عنوان وحشی‌ترین گروه ایجاد کرده و هزاران کودک و زن و مردم مظلوم را در کشورهای اسلامی مانند یمن و سوریه با واسطه و بی‌واسطه می‌کشند دست دوستی ندهیم و مبارزه کنیم؛ داعش زاییده تفکرات لیبرالی است که مدعی صادر کردن دموکراسی غربی است و مسلمان براساس آموزه‌های دینی موظف هستند از مظلوم دفاع کند.

رئیس بسیج اساتید حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی دنیا دوقطبی بود، هر کدام در بخش‌هایی از جهان جنایت می‌کردند؛ جماهیر شوروی چقدر در افغانستان جنایت کرد و مسلمانان را کشت؟ الان پدیده‌‌ای به نام انقلاب اسلامی ایجاد شده و مسیر آن با صلابت توسط رهبری ادامه یافته و از مردم مظلوم حمایت می‌کند و کاری به سنی و شیعه و حتی پیروان ادیان دیگر هم ندارد؛ مثلاً مگر مردم فلسطین شیعه هستند؟ یا در سوریه ...؛ حتی در عراق سردار سلیمانی به فریاد مسیحیان در محاصره داعش رفت. داعشی‌ها در یک میدان در عراق بیش از دوهزار انسان بی‌گناه را کشتند و آن وقت ما باید بی‌تفاوت باشیم؟

اقتدار نظام و زندگی عزتمندانه

نبوی اظهار کرد: یک کشور به برکت اسلام پرچم انسانیت را در دنیا بلند کرده و تبدیل به قدرت شده است؛ مقام معظم رهبری فرمودند که ارمنستان باید سرزمین‌های اشغال شده آذربایجان را به او برگرداند و این کشور می‌داند که دیگر جای ماندن او نیست و عقب‌نشینی می‌کند؛ حال باید این عزت و قدرت را کنار بگذاریم و ذلیل استکبار باشیم تا علیه ما جنایت کنند و حداکثر کاری هم که می‌توانیم بکنیم شکایت به شورای امنیت سازمان ملل است و آنها هم نهایتاً آن را محکوم کنند؟

وی در پایان گفت: اقتدار نظام به این است که امروز وقتی حاج قاسم را به شهادت می‌رسانند، پایگاه عین‌الاسد با موشک‌های ساخت کشور مورد هجوم قرار می‌گیرد و جالب اینکه دشمن با وجود تهدیداتش، جرئت مقابله به مثل ندارد؛ این عزت و ارزش است و زندگی هم وقتی ارزش دارد که انسان عزتمندانه زندگی کند؛ امام علی(ع) فرمودند: «الموت فی حیاتکم مغبوبین و الحیات فی موتکم» اگر زنده ماندید و شکست خوردید مرده‌اید، ولی اگر کشته شدید و پیروز شدید زنده هستید؛ این فرهنگ امام علی(ع) است و انقلاب این پرچم را برافراشته است، گرچه مشکلات ما آمریکا و غرب‌زده‌های داخلی هستند که مفهوم عزت، غیرت و اسلام ناب را، که امام بر آن تأکید می‌کرد، نمی‌فهمند.

انتهای پیام