صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۸۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
نمکی:

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین آیین‌نامه منع تبعیض و انگ به مبتلایان HIV و ایدز از سوی این وزارتخانه و وزارت دادگستری، از ابلاغ آن به مراکز درمانی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در همایش مجازی روز جهانی ایدز که امروز ۱۱ آذرماه برگزار شد، با بیان اینکه جهان در وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی و همراه با تغییر دائمی قرار دارد، گفت: از یک سو توجه همگان به پاندمی کرونا و تأثیر آن بر سلامت و زندگی مردم است و از سوی دیگر سایر خدمات سلامت براساس رویکرد‌های عدالت‌محور از جمله توجه به HIV تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه تجربه جهانی ۴۰ سال اخیر به ما آموخته که پاسخ به همه‌گیری ایدز نیازمند همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک است، اظهار کرد: این مسئولیت مشترک می‌تواند تسهیل‌کننده مسیر پیش رو باشد. نظام‌های سلامت آنقدر توانمند شده‌اند که امکان آموزش و پیشگیری، دسترسی به تست‌های تشخیصی و دارو‌های درمان و سایر نیاز‌های تخصصی افراد در معرض ابتلا یا مبتلاشده را عادلانه در اختیار آن‌ها قرار دهند تا از آثار منفی HIV بر سلامت و معیشت مردم کاسته شود و گام مهمی برای بهبود کیفیت زندگی مبتلایان برداشته شود.

نمکی با بیان اینکه باید اعتراف کرد که هنوز چالش‌های فراوانی پیش روی نظام سلامت جهان و جامعه بشری قرار دارد، گفت: ۴۰ سال مبارزه با همه‌گیری HIV دستاورد‌ مهمی را در رویکرد‌های عدالت‌محور و پاسخگویی در این همه‌گیری برای ما داشته است. پاسخی می‌تواند در کشور و جهان اثربخش باشد که رویکرد عدالت‌محور، جامعه‌محور و دانش‌محور داشته باشد و با ملاحظه شرایط اعتقادی و فرهنگی و با اولویت دادن افراد در معرض ابتلا اجرا شده شود. پاسخی که رکن اساسی آن توانمندسازی مبتلایان، افراد در معرض خطر و خانواده آن‌ها برای مراقبت در برابر این ویروس و ایجاد اعتماد در جامعه، دولت و ارکان نظام است.
 
وی بیان کرد: روز جهانی ایدز امسال برای ما معنای ویژه‌ای دارد؛ آیین‌نامه پیشگیری، منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با این ویروس زندگی می‌کنند از سوی مسئولان آگاه وزارت دادگستری و با همکاری وزارت بهداشت تهیه شده است و به همه مراکز خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ می‌شود. همچنین مقرر است لایحه قانون پیشگیری و کنترل HIV با امضای مشترک وزرای دادگستری و بهداشت تقدیم مجلس شود. دسترسی به همه خدمات پیشگیری و درمان ایدز از جمله تست‌های تشخیصی دارو، خدمات پیشگیری و خدمات کاهش آسیب، مراقبت از سلامت روان و توسعه آزمایشگاه‌های تشخیصی پیشرفته در اختیار بیماران سراسر کشور قرار می‌گیرد. آنچه تاکنون برای پایان دادن به همه‌گیری ایدز انجام شده نه تنها دچار انحراف نشده است، بلکه حتی با وجود همه‌گیری کووید ۱۹، این برنامه‌ها با تمام توان اجرا می‌شود. در دستورالعمل مراقبت، درمان و توزیع دارو تجدیدنظر کردیم و تلاش شده است خدمات آنلاین جایگزین خدمات حضوری شود، به شرطی که کسی آسیب نبیند و افراد مبتلا به ایدز و خانواده آن‌ها راضی باشند. همچنین مطالب آموزشی درباره کووید19 از طریق شبکه‌های مجازی در دسترس آن‌ها قرار گرفته است.

وی یادآور شد: ارزیابی‌های بین‌المللی در ایران نشان داد که در اوج شیوع کرونا ۹۸ درصد کسانی که با HIV زندگی می‌کنند برای حداقل یک ماه دارو در اختیارشان بوده است و ۷۱ درصد به ماسک، ۸۱ درصد به محلول‌ ضدعفونی‌کننده و ۹۱ درصد به اقلام کاهش آسیب دسترسی داشته‌اند. تحقیقی بر روی هزار و ۲۷۶ فرد مبتلا به HIV در تهران و اصفهان نشان داد که فقط ۲۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. این نشان می‌دهد که تا چه اندازه میزان آگاهی افراد مبتلا به HIV و خانواده‌های آن‌ها در مورد کرونا بالاست.

نمکی با بیان اینکه کیت تشخیص سریع HIV در سراسر کشور در دسترس قرار گرفته است، گفت: یکی از مهمترین ارکان توفیق برنامه مبارزه با HIV در کشور همکاری با سازمان‌های بین‌المللی زیرمجموعه سازمان ملل متحد و بهره‌گیری از توانمندی فنی آن‌هاست. کماکان چالش اول کشور همه‌گیری کووید۱۹ است که امکان مبارزه با HIV را تحت تأثیر قرار داده است. البته در مقام وزیر بهداشت متعهد می‌شوم که در کیفیت و کمیت این برنامه در کشور مشکلی رخ ندهد.
انتهای پیام