صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۸۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
رمضانی در نشست راه آبادی:

پنجمین نشست راه آبادی با موضوع «راهکار‌های آموزش چند فرهنگی در روستا‌ها و عشایر» با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی در ادامه سلسله نشسست‌های ترویج کتابخوانی در روستا‌ها و عشایر، پنجمین نشست برنامه ملی راه آبادی به میزبانی شهر شیراز و سخنرانی مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مشارکت کتابداران، دانشجویان، فعالان و مروجان کتابخوانی برگزار شد.
 
رمضانی در این نشست با بیان اینکه روستا‌ها از ظرفیت‌های مهم کشور است، گفت: روستا‌ها ظرفیتی پایدار و پویا هستند و اگر خدمات به روستا‌ها برده شود از بسیاری از مشکلات کلانشهر‌ها فاصله خواهیم گرفت. از این موضوع و تکالیفی که دستگاه‌ها در قبال روستا‌ها دارند نمی‌توان گذشت و انتظار داشت که روستا‌ها توسعه یابد و مهاجرت از روستا به شهر انجام نشود. انسجام در روستا‌ها پایدار و قابل بهره‌برداری است و عشایر و روستاییان همواره نشان داده‌اند که در مراحل سرنوشت‌ساز نیرو‌های وفادار به کشور و انقلاب هستند.
 
وی با اشاره اینکه حدود ۲۵ درصد کتابخانه‌های عمومی روستایی است، تصریح کرد: از مجموع سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه نهاد کتابخانه‌های عمومی، ۷۶۴ کتابخانه روستایی است و از این میان ۶۶۵ کتابخانه نهادی، ۹۵ کتابخانه مشارکتی و ۴ کتابخانه مستقل در روستا‌ها فعالیت می‌کنند. از ظرفیت‌های دیگر نهاد، کتابخانه سیار است که در شروع دوره جدید مدیریت نهاد در سال ۱۳۹۲، تعداد ۹ دستگاه کتابخانه سیار بود و امروز به ۳۳ دستگاه رسیده است. برنامه ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی این است که این ظرفیت توسعه و گسترش یابد.
 
رمضانی با بیان اینکه کتابخانه‌های روستایی جزو کتابخانه‌های موفق نهاد هستند، بیان کرد: در سال جاری نزدیک به ۵۸ هزار فعالیت فرهنگی ثبت شده در کتابخانه‌های عمومی برگزار شده که بیش از ۱۲ هزار معادل ۲۱ درصد فعالیت‌ها مربوط به کتابخانه‌های روستایی است. در رویداد بزرگ فرهنگی و تأثیرگذار جشنواره کتابخوانی رضوی است نیز یک میلیون و سیصد هزار نفر مشارکت داشته‌اند که نزدیک به ۲۰۰ هزار شرکت کننده از مناطق روستایی بود که حدود ۱۵ درصد جشنواره را شامل می‌شود.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابخانه‌های روستایی ظرفیت مهم، فراگیر و اثرگذار نهاد است. وجود این کتابخانه‌ها یک ارزش محسوب می‌شود، برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است و توسعه کتابخانه‌های عمومی در اولویت قرار دارد. 
 
وی تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به تنهایی امکان ایجاد کتابخانه را ندارد؛ اما هر ظرفیتی که به عنوان بهره‌بردار در اختیار نهاد قرار گرفته به خوبی از آن استفاده شده و در اسرع وقت تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.
 
مهدی رمضانی ادامه داد: کتابخانه‌های روستایی تنها پایگاه فرهنگی روستا است و مرکز مبادلات اجتماعی محسوب می‌شود. با تغییر رویکردی که در نهاد به وجود آمده و آن تبدیل شدن کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی است، بسیاری از خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همچون آموزش، سرگرمی، بهره برداری از ظرفیت کتابخانه‌ها برای ایجاد اشتغال و ... در کتابخانه‌های روستایی با محوریت کتاب صورت می‌گیرد. 
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حدد ۹۷ هزار روستا در کشور وجود دارد، گفت: ۹۴ هزار روستا زیر ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارند، ۱۶۰۰ روستا جمعیت بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ و در حدود ۱۰۵۰ روستا جمعیت بالای ۲۵۰۰ نفر دارند. نهاد کتابخانه‌ها براساس سیاست‌های مصوب خود در روستا‌هایی که دارای جمعیت بالای ۲۵۰۰ نفر هستند می‌تواند کتابخانه ایجاد کند که بر این اساس عدد قابل توجهی از روستا‌ها از داشتن کتابخانه محروم شده و هیچگاه صاحب کتابخانه نمی‌شوند. برای حل این مشکل، نهاد دو برنامه ایجاد پیشخوان کتاب و کتابخانه سیار را در دستور کار خود دارد.
 
مهدی رمضانی به افتتاح نخستین پیشخوان کتاب نهاد در هفته کتاب جاری اشاره و عنوان کرد: کتابخانه سیار با گسترده خدمات دهی خود، بسیار اثرگذار است، این کتابخانه‌ها حتی در دوره کرونا پربازده‌ترین کتابخانه‌های عمومی هستند. در استان‌ها اگر زمینه ایجاد کتابخانه سیار پیگیری شود، اعتبارات ویژه برای تجهیز کتابخانه‌های سیار اختصاص داده می‌شود.
 
وی اضافه کرد: انتقال تجربیات یک موضوع اساسی است، ایجاد شبکه کتابخانه‌های روستایی در راستای انتقال تجربیات کتابخانه‌های روستایی موفق و انتقال داده‌ها می‌تواند در نهاد شکل بگیرد. کتابداران سرمایه‌های نهاد هستند و نقطه قوت ما. این تجربیات باید مستندسازی و مکتوب شود.
 
رمضانی در ادامه با اشاره به روستا‌های دوستدار کتاب در کشور نیز عنوان کرد: درصد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان جشنواره ملی عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب، از کتابخانه‌های روستایی است. نهاد کتابخانه‌های عمومی از جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب حمایت کرده و این همکاری پایدار بوده و ادامه خواهد داشت. البته نکاتی در راستای کیفی‌تر شدن این جشنواره اعلام شده است.
انتهای پیام