وی ادامه داد: وقتی ما میگوييم «تمدن نوين اسلامی» به اين معنا نيست كه ما با دانش غرب مخالفيم، بلكه مخالفت با مبنای معرفتی و غايت آن است، یعنی مبنای معرفتی ما نسبیگرايی معرفتی نيست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تفاوت تمدن نوين و تمدن مدرن پرداخت و ابراز کرد: تفاوت تمدن نوين با تمدن مدرن يكی در مبانی است تا مانند تمدن مدرن به نسبیگرایی دچار نشود و تفاوت دیگر در این است که محققان در تمدنسازی مشارکت میکنند.
خسروپناه تصریح کرد: غير از مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی، يک چيز ديگر را نيز بايد مورد توجه قرار داد و آن عوامل غيرمعرفتی تمدن نوين اسلامی است. اگر ما از تمدن نوين اسلامی حرف میزنيم، بايد هم به مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازيم و هم به عوامل معرفتی كه در تمدنسازی يا تمدنسوزی نقش دارد، توجه كنيم.
وی ادامه داد: عمده مشكلات، در مبانی غيرمعرفتی است كه واقعاً تمدنسوز هستند و اجازه نمیدهند تمدن نوين اسلامی شكل پيدا كند.
انتهای پیام