صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۴۳۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: سواد و سلامت محور توسعه جامعه امروز بوده و در واقع تجارت در حوزه سوادآموزی و در مقطع زمانی کنونی کمک کردن به سلامت جامعه در بحث کرونا است.

به گزارش ایکنا از زنجان، خدابخش مرادی‌نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، 8 دی‌ماه در سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان اظهار کرد: تشکیل نهاد نهضت سوادآموزی ناشی از نگاه بلند امام راحل و نگاه تاثیرگذار انقلاب اسلامی است و امروز یقین داریم علمی موثر است که به تجارت تبدیل شود، بنابراین درآمد و تجارت امروز در حوزه سوادآموزی و در مقطع زمانی کنونی کمک کردن به سلامت جامعه در بحث کرونا است.

وی سواد و سلامت را محور توسعه خواند و گفت: مبنای سواد رسانه‌ای، سواد اجتماعی، سواد ارتباط و سایر موارد خواندن و نوشتن است. اگرچه درست است که یک فرد بی‌سواد هم می‌تواند ارتباطات داشته باشد اما پذیرفته‌ایم که سواد و توسعه، سواد و ارتباط، سواد و ارتقاء رابطه مستقیم با هم دارند که توجه به این حوزه هم از ابتدا وجود داشته و امروز هم باید ادامه داشته باشد .

این مسئول با اشاره به اینکه معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان زنجان از حوزه‌های موفق در کشور بوده است، یادآور شد: در شرایط کرونایی جذب سوادآموز بسیار مشکل است و علی‌رغم توفیق‌های به دست آمده در این شرایط اهمیت سوادآموزی دوچندان شده است؛ چرا که ابتدا باید بتوانید در این شرایط خاص سوادآموز جذب کرده و سپس به او آموزش دهید و در ادامه آزمون برگزار کرده و در نهایت کارنامه‌ای صادر کنید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری بین دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با معاونت سوادآموزی ابراز کرد: دهیاران در جامعه روستایی به عنوان مدیران محلی می‌توانند در کنار آموزش و پرورش نقش موثری داشته باشند، لذا باید از ظرفیت دهیاران بیشتر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: تعداد جمعیت دهیاران در استان بالا است و تعدادی از دهیاران روستاها بانوان هستند که انگیزه مشارکتی بیشتری دارد لذا باید از این فرصت نیز استفاده کرد. از طرف دیگر تبلیغات محیطی شهری شهرداری در حوزه سوادآموزی باید در مناطق حاشیه‌ای شهر برجسته شود تا تاثیرات بیشتری داشته باشد.

مرادی خاطرنشان کرد: امروز اگر عوامل انگیزشی برای یک ماموریت نباشد شاید اثرگذاری آن کمتر شود و اگر بتوانیم فرصت‌های دیگری برای سوادآموزان ایجاد کنیم یعنی در کنار آموزش سواد، در راستای تامین نیازهای مختلف معیشتی، اقتصادی و اجتماعی هم گام برداریم به موفقیت‌های بیشتری در حوزه سوادآموزی خواهیم رسید.

نرخ باسوادی استان زنجان؛ 96.30 درصد

حسن مظفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: میانگین باسوادی استان زنجان در سال ۹۸ بر اساس برآورد استان 96.30 درصد است که در این زمینه باسوادی مردان  97.74 درصد و میانگین باسوادی زنان 95 درصد است که در این خصوص شهرستان ابهر با میانگین 98.5 درصد بالاترین نرخ باسوادی استان را دارد.

وی اظهار کرد: آموزش اولیای بی‌سواد، آموزش زنان و دختران بی‌سواد عشایر، پیوند سواد و زندگی، حلقه‌های کتابخوانی، خواندن با خانواده و طرح نماز کلید بهشت از جمله طرح‌های اجرایی در سال جاری است که با توجه به سهیمه‌های در نظر گرفته شده به اجرا درمی‌آید.

این مسئول بیان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی ۴ هزار و ۶۰۰ نفر حجم ابلاغی برای سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم برای استان زنجان در نظر گرفته است.

انتهای پیام