صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۴۵۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

مرتضی مختاری، فعال قرآنی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چه کنیم که مبانی «مکتب سلیمانی» در دل خانواده‌ها نهادینه شود؟ گفت:‌ خانواده‌ها موظف هستند جدول خانه خود را از مبانی فرهنگی و قرآنی پُر کنند و نقش‌آفرین حدود و نقشه جغرافیای موقعیت خود باشند.

مرتضی مختاری، فعال قرآنی و استاد دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ایام فاطمیه(س)، فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و چهلمین روز شهادت دکتر فخری‌زاده را تسلیت گفت و اظهار کرد: امسال با شیوع بیماری کرونا فرصت از ارباب فکر، سخن و صاحبان هنر در راستای تبیین شخصیت سپهبد شهید سلیمانی گرفته شد، امیداست برنامه‌ها برای سال‌های آینده کاربردی و اثرگذارتر به ویژه برای قشر نوجوان تدوین و تنظیم شود.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص این شهید که فرمودند، سردار سلیمانی فقط یک شخص نیست، بلکه مکتب درس‌آموز است و این جمله سرخط همه مباحث است، استناد و تصریح کرد: سپهبد سلیمانی دارای ۱۰ شاخصه قرآنی است و اگر بخواهیم سردار را در قالب مکتب و مسلک معرفی کنیم باید این ویژگی‌ها را شناخته و منتقل کنیم. سردار دارای طبع لطیفی همچون دکتر چمران هستند و به دلیل همین چندوجهی بودن می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوان و جوان امروز باشد.

مختاری ضرورت تبیین و آموزش محورهای قرآنی این سردار شهید را در نظام آموزشی آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را خواستار شد و افزود: سپهبد سلیمانی به معنای واقعی مؤمن بود و این شاخصه در آیه دوم سوره مبارکه «انفال» که می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ، مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند» ذکر شده است. در تصاویر و سخنرانی سردار دل لرزان نسبت به قیامت و شهادت، ارتقای ایمان و توکل را شاهدیم که نشانه مؤمن است.

ولایت‌پذیری سردار سرلوحه باشد

وی دومین ویژگی سردار را ولایت‌پذیری بیان کرد و با اشاره به اینکه رمز موفقیت ایشان ولایت‌پذیر بودن و اطاعت محض از رهبری است و آیه ۷۱ احزاب «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا، و هر که خدا و رسول را اطاعت کند البته به سعادت و پیروزی بزرگ نائل گردیده است» استنادی بر این شاخصه است، گفت: فوز عظیم شهادت ایشان ارمغان ولایت‌پذیری بود، جمله معروف سردار که گفته است: «ولله، ولله ولله در حال حاضر تنها راه سعادت پیروی و تبعیت از ولی‌فقیه است» باید سرلوحه امور عموم مردم قرار گیرد. امروز کمتر مسئولی با این قاطعیت در خصوص ولایت‌پذیری صحبت می‌کند.

مختاری با بیان این مطلب که شهادت‌طلبی از دیگر ویژگی‌های این شهید والامقام است، به آیه ۲۳ سوره «احزاب» که می‌فرماید: «منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» استناد کرد و افزود: چهارمین ویژگی سردار مدارا با ضعفا و سختگیری بر دشمنان است که در آیه ۲۹ سوره مبارکه «فتح» که می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» به آن اشاره شده است.

وی با ذکر آیه ۶۳ سوره«فرقان»: «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» پنجمین ویژگی شهید سلیمانی را تواضع نامید و اضافه کرد: مقاومت از دیگر ویژگی‌های این شهید است و در آیه ۳۰ سوره «فصلت»: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» به آن اشاره شده است و سردار پس از اتمام جنگ دست از لباس خاکی برنداشت و در جبهه مقاومت ماند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سردار سلیمانی مجاهدی به وسعت جغرافیای جهان اسلام بود و این ویژگی را می‌توان در آیه ۲۰ سوره «توبه»: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» مشاهده کرد. در این آیه جهاد و مجاهدت فراتر از مرزها تبیین شده است. وفای به عهد از دیگر شاخصه‌های رفتاری حاج قاسم سلیمانی است و می‌توان در این خصوص به آیه ۱۷۷ سوره «بقره»: «وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا» استناد کرد.

سردار با شهادت به حیات طیبه رسید

مختاری با تأکید براینکه سردار سلیمانی با شهادت به حیات‌ طیبه رسید، به آیه ۱۶۹ سوره «آل‌عمران» که می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» اشاره و ادامه داد: سردار الگویی قوی برای نسل امروز و فرداست و می‌توان مبانی این ویژگی را در آیه ۱۴۳ سوره «بقره»: وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» مشاهده کرد. مکتب سلیمانی یعنی اینکه انسان معنای زنده بودن را بداند. جوان و نوجوان امروز می‌تواند به الگوهایی همچون شهدا دل‌بسته شود.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه همه انسان‌ها به اندازه وسع و توان خود از آیات بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: ما قصد نداریم از سردار قدیس بسازیم تا مورد سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان نظام قرار گیرد. سردار شهید به عنوان پاسدار دین شاخصه‌هایی که قرآن مدنظر دارد را در حد بعُد انسانی عملی کرده است. این شهید در کنار طبع لطیف بسیار دشمن‌شناس و کفرستیز بوده و همین ویژگی‌ها از ایشان الگویی کم‌نظیر ساخته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کنیم مبانی مکتب سلیمانی در دل خانواده‌ها نهادینه شود؟ بیان کرد: اگر مردم و خانواده‌ها با مفاهیم و مبانی مکتب سلیمانی آشنا شوند، قطعاً روزی شاهد از بین رفتن آسیب‌ها خواهیم بود. خانواده‌ها موظف هستند جدول خانه خود را از مبانی فرهنگی و قرآنی پُر کنند و نقش‌آفرین حدود و نقشه جغرافیای موقعیت خود باشند.

مختاری از اجرای طرحی در یکی از دبیرستان اراک خبر داد و افزود: امسال توفیق تدریس در مدرسه‌ای برای بنده حاصل شد، من از شاگردان خود خواستم تصویری از سردار را پیدا کرده و دلنوشته‌هایی به زبان عربی بنویسند، این طرح موج زیبایی بین دانش‌آموزان ریاضی و تجربی ایجاد کرد، این مشارکت به معنای آن است که روح زیبا و پاک نوجوانان هنوز همان‌قدر پاک مانده است و بسته به هنر ما دارد تا از این فطرت زیبا چگونه استفاده کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: برای معرفی سردار باید برنامه طولانی‌مدت داشته باشیم. برای سال‌ها و روزهای پساکرونا باید برنامه‌ریزی کرد. جلسات هم‌اندیشی، تبیین شخصیت سردار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضروری است تا بدانیم جایگاه سردار در دل نوجوان و جوان امروز کجاست. برای دوران کرونا باید بهترین استفاده را از فضای مجازی و انتقال ارزش‌های معنوی مدنظر سردار به خانواده‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام