صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۴۷۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

یک جامعه‌شناس بیان کرد که متأسفانه بیشتر مطالبی که درباره سیره حضرت زهرا(س) نقل می شود، بیشتر در زمینه مصائب آن حضرت است و سایر ابعاد دیگر شخصیت ایشان بسیار کمرنگ مطرح شد.

الهه موالی‌زاده، مدرس دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره تأسی از حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی زن مسلمان در جامعه امروز گفت: ما بهترین الگوهای جهان بشریت را چه در حضرت فاطمه(س) و چه در حضرت زینب(س) سراغ داریم، اما در بحث الگوپردازی قاعدتاً خیلی موفق نبودیم.

وی اظهار کرد: شخصیت حضرت فاطمه(س) به عنوان دختر رسول الله(ص) و همسر امیرالمؤمنین(ع) ابعاد بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشتند و متأسفانه پردازش ما در طول این مدت بیشتر در زمینه مسائل و مشکلاتی بود که برای حضرت پیش آمد و ابعاد دیگر شخصیت ایشان یا خیلی کمرنگ مطرح شد یا اصلاً بیان نشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه جامعه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم نیازمند الگوی عینی و قابل لمس است، تصریح کرد: متأسفانه ما مادران و زنان نسل قبل که فداکاری‌های بسیاری داشتیم، اینها را به جوانان خود منتقل نکردیم. معتقدم اگر زنان و مادران و همسران نسل ما نبودند، ذوق و شوق و عشق برای دفاع از اسلام، رفتن به جبهه‌ها و فداکاری‌ها وجود نداشت، اما همین را ما به فرزندان خود درست منتقل نکردیم.

این جامعه‌شناس ادامه داد: اگر بحث ساده زیستی‌های دوران اول انقلاب را که حاصل تفکرات ما و نشأت گرفته از نگاه اسلام بود، درست پردازش نکردیم طبیعی است که فرزندان ما هم نتوانند از این الگوها برداشت‌های درستی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سخن من تذکری به بانوان مسئول و همسران مسئولان است، گفت: حضرت زهرا(س) هرگز به عنوان دختر رسول الله(ص) و همسر امیرالمؤمنین(ع) از هیچ امتیازی و به قول امروزی‌ها رانتی برای خود استفاده نکردند. چه طور است که امروز بانوان مسئول ما و مسئولان زن ما نسبت به این مسئله بی اعتنا هستند؟ امروز گاه می‌بینیم دختران برخی از مسئولان یا همسران آنها که مدعی پیروی از الگوهای اسلامی هستند، با حجاب کامل اسلامی به علت رانت، دزدی و اختلاس محکوم به زندان می‌شوند، ولی هرگز تصویری از زنی مسئول یا همسر مسئولی ندیدیم که نسبت به کارکرد غلط همسر خود اعتراض داشته باشد. در این صورت چگونه می‌خواهیم الگوسازی کنیم؟

موالی‌زاده ادامه داد: وقتی ما به عنوان مسئول اسلامی الگوی مناسبی نداریم، چطور از نسل بعد از خود توقع داریم رفتارهای اسلامی یا رفتارهای برگرفته از الگوی شخصیتی حضرت فاطمه(س) داشته باشند. مادامی که همسران مسئولان و زنان مسئول ما به عنوان الگوهایی که مدعی هستیم، رفتارها و سبک زندگی و تربیت‌مان بر اساس منش حضرت زهرا(س) نباشد، چطور از افراد جامعه توقع داریم آنها این الگوها را داشته باشند؟

وی ادامه داد: منکر این نیستیم که الحمدلله عشق به حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) همچنان وجود دارد، اما بحث ما درباره اکثریتی است که متأسفانه از الگوی زن مسلمان ایرانی و فردی که در قبال تک تک افراد جامعه مسئول است، غافل مانده‌اند، یا آنها را غافل کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تصریح به وجود رفتارهایی دور از الگوهای اسلامی در بین مسئولان گفت: بیشترین بحث جامعه امروز ما بر سر مقایسه‌هاست. انسان‌های توانمندی امروز با تحصیلات و هوش و ذکاوت عالی تنها راه خود را خروج از مملکت می‌بینند، یا در خانه بیکار می‌مانند، اما در مقابل فرزندان کسانی که ذره‌ای از این لیاقت‌ها را ندارند به عنوان افراد موثر بر سیستم‌های اداری فعالیت می‌کنند. در این شرایط از چه الگویی می‌توان سخن گفت؟

این جامعه‌شناس به بیان مصادیقی از رفتارهای حضرت فاطمه(س) در زمینه حق مداری پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در تمام ابعاد به عنوان همسر، مادر، فرزند و یک زن مسلمان برای ما الگو هستند. زمانی که بحث فدک مطرح شد، حضرت به عنوان حق مسلم خود در مقابل غصب آن مقاومت کردند و به این فکر نکردند که ممکن است عده‌ای بگویند دختر رسول الله(ص) به دنبال منافع فردی خود است و باکی از این مسئله ندارد. فقط به این نکته متکی است که حقی از ایشان ضایع می‌شود و به عنوان یک زن مسلمان باید مقاومت کند. در بُعد اجتماعی پا به پای حضرت علی(ع) فعالیت می‌کنند. همچنین نقش حضرت زینب(س) در این بعد مهم است. نقشی که ایشان ایفا می‌کنند یک نقش معمولی نیست. ایشان به عنوان دختر امیرالمؤمنین(ع) نقش پررنگی در مسائل اجتماعی دارند و به مسائل جامعه رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام