صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۷۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

جدیداً مقالاتی منتشر شده‌ است که موضوع «انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح و مواد غذایی» را در اذهان با چالش روبرو کرده‌ است، در این راستا مدیر اورژانس بیمارستان سینا این چالش را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایکنا، موضوع انتقال کرونا از طریق سطوح و مواد غذایی که از سال گذشته همزمان با شیوع کرونا مطرح شده بود، در روز‌های اخیر با شک و شبهه مواجه شده است، چراکه برخی از مراکز علمی همچنان مهمترین راه انتقال ویروس را از طریق هوا دانسته و آن را بیشتر از سطوح واجد اهمیت دانستند به همین دلیل بسیاری را بر این داشته که دیگر ویروس کرونا نمی‌تواند از طریق سطوح به افراد منتقل شود. در همین راستا حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا با انتشار چندین اسلاید آموزشی در اینستاگرام خود به صحیح یا غلط بودن این موضوع پرداخته است.
 
کرمانپور در این رابطه نوشت: جدیداً مقالاتی منتشر شده‌ است که موضوع «انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح و مواد غذایی» را در اذهان با چالش روبرو کرده‌ است. در این چند اسلاید تلاش کردم نظر نزدیک به منطق را هم از دید سازمان جهانی بهداشت و هم تجربیات خود و همکارانم تقدیم کنم.


چند نکته در مورد انتقال ویروس یا بیماری از سطوح

 
1- سطوح در پزشکی و بهداشت همواره به دیده آلوده نگریسته می‌شوند! لکن سطوحی که در مراکز درمانی و اماکنی باشد که احتمال تماس بیماری و محتویات بدن بیمار باشد. مگر آنکه در فواصل منظم تمیز و ضدعفونی شود.

2- به همین خاطر بخش‌های بستری در فواصل منظم و بخش‌های مهم مانند اتاق عمل و فواصل بسیار کوتاه و با روش‌های مدرن گند‌زدایی می‌شود. این را بدانید که برخی عفونت‌های بعد از عمل جراحی ناشی از عدم دقت در گندزدایی صحیح سطوح و ابزار است.
 
3- باز به همین علت است که جراح قبل از عمل، حدود سه دقیقه، اول دست‌های خود را با آب و صابون و سپس با مواد قوی، ضدعفونی می‌کند و بعد روی همان هم دستکش استریل می‌پوشد و کلی لباس و کلاه. این کار‌ها را پزشکان، پرستاران و تکنسین‌ها یک عمر است براساس مطالب دقیق علمی انجام می‌دهند.
 
4- متولیان بهداشت و سلامتی تا قبل از همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ برای انتقال بیماری‌های ویروسی حساسیت چندانی به سطوح خانگی، صنعتی یا تفریحی نداشتند، چرا؟ چون تعداد ویروس در مقیاس سطح آنقدر زیاد نبود که بشود شک کرد ویروس از سطوح به دست از دست به بدن وارد و ایجاد بیماری عفونی کند!
 
5- اما انتشار لجام‌گسیخته کرونا در عرض یک‌ ماه به سراسر جهان باعث شد به هر آنچه شک‌پذیر بود حساس شده، هشدار دهند تا شاید کرونا کنترل شود! اما در عمل آموزش‌های تبلیغی مردم را بیشتر متمرکز روی ضدعفونی سطوح و البسه کرد تا شایع‌ترین راه انتقال که همانا تنفس و انتقال هوایی است.
 
6- اسپری‌های مه‌پاش با مردانی در لباس‌های فضایی، قرار دادن دالان اسپری در ورودی برخی ادارات و ...... باعث شد وسواس شدیدی به ضدعفونی ایجاد شود. یادتان نرفته که! برخی الکل خوردند تا درونشان را هم ضدعفونی کنند که بعضی از آن‌ها یا مردند یا کور شدند. رئیس جمهور آمریکا هم یک پیشنهادات مضحکی داد.
 
7- حالا یک مرکز علمی آمده همین مطالب ساده را در یک مقاله آورده و باعث شده برخی فکر کنند که سطوح فاقد امکان انتقال ویروس است. این مقالات که چند تا بیشتر هم نیست، هشدار داده که اصل راه انتقال ویروس هوایی و نفس به نفس شدن است نه لمس سطوحی که شک به آلودگی هم دارد!
 
8- مفهوم درست این مقالات این است که سطوح معمولی مانند آنچه در خانه یا خرید بسته‌های بیرونی یا لمس دکمه‌های آسانسور، دستگیره‌های تاکسی و .. دیده می‌شود می‌تواند عامل انتقال ویروس افراد به یکدیگر باشد، اما درصد آن در مقابل تنفس آنقدر کم است که نباید نگرانی ایجاد کند. به عبارت خیلی خودمانی اگر امکان انتقال از طریق سطوح منتفی بود دیگر هرگز نیاز به شستشوی دست یا ضدعفونی آن نبود.
 
9- امیدوارکننده‌ترین پیغام مقالات این است که یک شستشوی ساده دست و یا ضدعفونی معمولی انتقال ویروس و سطوح را تقریباً به صفر می‌رساند. اما تمام پیچیدگی و نگرانی‌ها انتقال هوایی است که باعث بیش از ۹۵ درصد انتقال کرونا به فرد دیگر است. این مقالات با زبان بی‌زبانی می‌خواهد بگوید وسواس خود را روی نحوه ماسک زدن، عدم دورهمی، تهویه مناسب و کوتاه کردن زمان خرید در جا‌های شلوغ متمرکز کنیم نه سطوح.
انتهای پیام