صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۸۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
انتخابات ۱۴۰۰؛ اخلاق حکمرانی /۳

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق در انتخابات، آیه ۸ سوره مائده را در این رابطه یادآور شد و گفت: این آیه شریفه به زیبایی اوج اخلاق‌محوری، انصاف‌ورزی و عدالت‌پیشگی را نمایش می‌دهد.

حمید ایماندار، داور مسابقات قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق در انتخابات گفت: هر گاه سخن از اخلاق انتخاباتی می‌شود بی‌درنگ اذهان به سمت تبلیغات انتخاباتی سوق پیدا می‌کند صد البته یکی از مظاهر بارز رعایت اخلاق انتخاباتی عدالت‌محوری، شفافیت و انصاف‌ورزی نامزدها و طرفدارانشان است.

وی با اشاره به آیه ۸ سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت‏ شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد آگاه است»، افزود: این آیه شریفه به زیبایی اوج اخلاق‌محوری، انصاف‌ورزی و عدالت‌پیشگی را نمایش می‌دهد.

ایماندار ادامه داد: در این آیه شریفه بیان شده است حتی اگر از فرد و گروهی متنفرید این تنفر سبب نشود، در قضاوت کردن در خصوص آن‌ها از عدالت خارج شوید، از این‌رو کاندیداهای انتخاباتی و مردم به‌عنوان طرفداران آن‌ها هر چقدر هم با هم به لحاظ اندیشه و استراتژی زاویه داشته باشند نباید این تمایز سبب خروج از دایره عدالت و انصاف شود.

این حافظ کل قرآن کریم اضافه کرد: اما نکته مهمی که در شرایط کنونی کشور جلوه بیشتری پیدا کرده، دغدغه سران احزاب و جناح‌ها و بزرگان نظام در خصوص مشارکت گسترده در انتخابات۱۴۰۰ است لذا به نظر می‌رسد اخلاق انتخاباتی را باید بیشتر در جهت افزایش مشارکت مردمی تعریف کرد، به این صورت که اخلاق انتخاباتی نامزدها و مردم چگونه می‌تواند مشارکت گسترده آحاد مردم را رقم بزند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد دلسردی اقشاری از جامعه نسبت به کارآمدی احزاب و جناح‌های سیاسی در سامان‌دهی اقتصاد اساس دغدغه بحران مشارکت‌ورزی مردم باشد، از این منظر اخلاق انتخاباتی مجموعه نهادهای حاکمیتی احزاب و نامزدها در عملکرد صحیح در راستای افزایش مشارکت تعریف می‌شود.

ایماندار گفت: در این میان عده‌ای بی‌پشتوانه ادعای سامان یافتن تمام و کمال  اوضاع با یک تفکر خاص و سیاه و سفید دیدن نامزدها و جناح‌ها... دارند که این مسئله زیر پا گذاشتن اخلاق انتخاباتی است و طبعاً با تجربه‌های پیشین مردم کاهش مشارکت را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه مردم به این نتیجه رسیده‌اند کارآمدی و عمل‌گرایی و تخصص‌گرایی و دوری از سیاست‌زدگی در حوزه اقتصاد و فرهنگ و وحدت ملی به معنای واقعی چاره کار است، گفت: اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند نامزدها و نهادهای اثرگذار به این تلقی مردم احترام گذاشته و زمینه را برای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح فراهم آورند.

انتهای پیام