صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۲۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه؛

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة توجه به ابعاد باطنی رشد و سلوک معنوی را بسیار مهم دانست و گفت: فقه متناسب با این سلوک، سرزنده، دارای محتوا و زمینه‌ساز سلوک معنوی انسان است. در این صورت، شریعت در کنار سلوک معنوی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، امروز در نشست علمی «بررسی ابعاد شخصیت مرحوم دکتر جلال‌الدین رحمت» که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به آشنایی این شخصیت با جریان‌های مختلف فکری، بیان کرد: دکتر جلال‌الدین رحمت عمر خویش را علاوه بر خدمات علمی، در مسیر خدمات اجتماعی و آگاهی‌بخشی اجتماعی صرف کرد.

وی دلبستگی شدید به قرآن کریم، سنت پیامبر مکرم(ص) و معارف اهل‌البیت(ع) و تلاش برای فهم قرآن کریم را از ویژگی‌های آن مرحوم برشمرد و تصریح کرد: دلبستگی وی به گفتمان اسلام ناب، نکته بسیار برجسته‌ای در زندگی ایشان به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام عباسی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به شاخصه‌های اصلی اسلام ناب شامل «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت»، بر توجه ویژه اسلام به علم‌آموزی در مقایسه با ادیان دیگر تأکید کرد و افزود: خردورزی، مورد تأکید اسلام است و اسلام در همه جا انسان را به تعقل، عقلانیت و خردورزی دعوت می‌کند، برخلاف تصور و اندیشه‌ای که ایمان را در برابر تعقل قرار می‌دهد.

وی افزود: امروزه افرادی ادعا می‌کنند که ایمان جدا از عقل و عقلانیت است، در حالی که اسلام اصیل، که اهل بیت(ع) نماد آن است، بر خردورزی تأکید می‌کنند. اسلام، ایمان را همپای عقل و علم معرفی می‌کند. تفکری که ایمان، علم و عقلانیت را بسیار مهم می‌داند، در برابر اندیشه و قرائتی قرار می‌گیرد که تحجر، ظاهرگرایی و نادیده گرفتن باطن و حقیقت اندیشه دینی را ترویج می‌کند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) دعوت به تکفیر و ترویج دشمنی بین مسلمانان را محصول تفکری دانست که به عقلانیت بی‌توجه است و تصریح کرد: در دامان اندیشه‌ای که قائل به عقلانیت و خردورزی است، علومی مانند حکمت و فلسفه رشد می‌کند. دکتر جلال‌الدین رحمت نیز به جنبه عقلانی دین بسیار دلبسته بود.

وی توجه به ابعاد باطنی و رشد و سلوک معنوی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: فقه متناسب با این سلوک، سرزنده، دارای محتوا و زمینه‌ساز سلوک معنوی انسان است. در این صورت، شریعت در کنار سلوک معنوی قرار می‌گیرد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) امام خمینی(ره) را فقیهی صاحب‌نام و مجتهدی طراز اول برشمرد که سلوک در مسیر حقانیت و معنویت از ویژگی‌های ایشان بود و تصریح کرد: رشد اخلاقی همراه با سلوک معنوی و دل نبستن به ظواهر عالم، یکی از شاخصه‌های مهم اسلام ناب محمدی(ص) است. افرادی مانند جلال‌الدین رحمت نیز مروج چنین قرائتی از دین بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی شاخصه عدالت، شاخصه دیگری از گفتمان اسلام ناب و اندیشه ناب بزرگانی مانند امام (ره) و مقام معظم رهبری دانست و گفت: افرادی که از دین و ارزش‌های دینی و معنوی دم می‌زنند، ولی در قبال اجتماع، مسلمانان و سرنوشت جوامع اسلامی احساس مسئولیت نمی‌کنند، با اندیشه اسلام حقیقی مخالفت‌اند.

وی ادامه داد: امروزه افرادی به نام اسلام و دولت‌های اسلامی، با اشغالگران دنیای اسلام دم از سازش می‌زنند و مصالح دنیای اسلام و مسلمانان را فدای حکومت دنیوی خویش می‌کنند. این رویکرد با اندیشه اسلام ناب سازگاری ندارد و زمینه‌ساز نسخه‌های تحریف‌شده اسلامی مانند داعش، النصره، الشباب و بوکوحرام است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) وظیفه نسل جدید و جوانان کشور‌های اسلامی را معرفی اسلام حقیقی در برابر اسلام کاذب و غیرواقعی به جامعه اسلامی دانست و ابراز کرد: تلاش شخصیت‌های برجسته‌ای مانند دکتر جلال‌الدین رحمت، عرضه این تفکر و اندیشه ناب بود.

انتهای پیام