صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۶۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
حجت‌‌الاسلام رستم‌نژاد:

استاد حوزه علمیه گفت: تا فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه زنده هست، مسیر تکاملی خود را می‌پیماید و این مسیر اگر بمیرد، جامعه رو به زوال خواهد رفت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)، 4 اردیبهشت‌ماه در ادامه جلسات تفسیر خود به آیه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» اشاره کرد و گفت: مسیر خدا، مسیر مجاهدت و خون دادن و کشتن و جهاد است؛ ملت‌هایی که از فرهنگ جهاد و شهادت به دور هستند، ولو اینکه ظاهراً مسلمان هم هستند، اما در صراط مستقیم قرار نگرفته‌اند و زیر پرچم کفار و ملحدین نفس می‌کشند و آزادی و اختیار و استقلال فکری و فرهنگی ندارند.

وی افزود: یکی از دقیق‌ترین رازهای این سرسپردگی است که از فرهنگ جهاد و شهادت استفاده نکرده‌اند، اما کسانی که فرهنگ شهادت دارند، با افتخار در این عالم و با سربلندی زندگی می‌کنند؛ قرآن در باب شهیدان آیات و تعابیری استثنایی دارد که آیه 111 توبه یکی از آنهاست؛ در آیه 154 بقره فرموده است: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ»؛ یعنی اصلاً در ادبیات گفتاری خود این تعبیر را به کار نبرید که شهدا مانند مردگان هستند.

رستم‌نژاد تصریح کرد: همچنین در آیه 169 آل عمران، «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» فرموده است که در مخیله خود هم نیاورید که به شهدا اموات بگویید، اینها زندگان هستند و مقام عندیت عند رب دارند. در آیه 100 سوره نساء فرمود: «وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»؛ کسی که از آستانه خانه خود به نیت هجرت برای خدا خارج شود، حتی اگر به هدف نرسد و مرگ را درک کند، اجرش بر عهده خدا واقع شده است؛ خدا این ضمانت را بالا می‌برد؛ در آیه مورد بحث 111 توبه هم فرموده که خدا مشتری است و ثمن ایشان بهشت است.

معاون آموزش حوزه خواهران بیان کرد: در این آیه تصریح دارد که خداوند مال و نفس و جان آنها را می‌خرد و برای تأکید بیشتر ادامه می‌دهد که وعده خدا حق است، یعنی بار مثبت را اضافه کرده است. سندهای دیگری هم بر آن افزوده و فرموده است که در تورات و انجیل هم این معامله وجود دارد؛ و چه کسی باوفاتر از خداوند در انجام عهد است.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی اظهار کرد: در آیات متعدد دیگر هم فرموده است که «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا، وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا»؛ و در ادامه آیه هم فرموده است که مژدگانی باشد شما را بر چنین معامله‌ای؛ این همه تعابیر استثنایی در مورد شهادت برای این است که حفظ جامعه دینی و رسیدن به گام‌هایی که رهبری معظم در بیانیه گام دوم برای تکامل و تمدن نوین اسلامی بیان فرمودند، جز با شهادت میسر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: ما هم باید مبلغ این فرهنگ باشیم و تا این فرهنگ زنده هست، جامعه مسیر تکاملی خود را می‌پیماید و این مسیر اگر بمیرد، جامعه رو به زوال خواهد رفت.

انتهای پیام