صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۸۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
جرعه‌ای از زلال وحی/16

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک اظهار کرد: گاهی تنها دغدغه خانواده‌ها دکتر و مهندس فرزندانشان است و به تربیت دینی و بنده خدا بودن آنان توجه ندارند و همین بی‌توجهی آسیب‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: نزول قرآن و دستورات الهی برای هدایت بشر نازل شده است و عموم مردم مکلف به پیروی هستند. پیامبر اکرم(ص) با توجه به اینکه نسبت به مردم بسیار مهربان بودند. ازاین رو برای هدایت بشر خود را به زحمت و مشقت می‌انداختند و خداوند در آیه دوم سوره«طه»: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ، ما قرآن را از آن بر تو نازل نکردیم که (از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق) خویشتن را به رنج درافکنی به این مهم اشاره فرمودند.

وی اضافه کرد: قرآن، برای مردم یادآور اصل خلقت و داشتن فطرتی پاک است. دستورات الهی برای تذکره و داشتن خشیت که در آیه سوم از سوره«طه»: «إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى، تنها غرض از نزول قرآن آن است که مردم خداترس را متذکر و بیدار سازی» به آن استناد شده است.

میرمهدی ادامه داد: قرآن در افرادی موجب هدایت می‌شود که آنان قرآن را عظیم دانسته و در برابر آن خضوع و خشوع داشته باشند که مبادا از هدایت الهی عقب بمانند. قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست و در رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌توان از آموزه‌های الهی بهره برد. قرآن برای ما دستورات روابط بین‌المللی معین کرده است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره)اراک در ادامه به آیه 132 سوره «طه»: «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا ۖ لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا ۖ نَحْنُ نَرْزُقُكَ ۗ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ» اشاره و تصریح کرد: امر به نماز یکی از مهم‌ترین مواردی است که به آن تأکید شده است. خانواده موظف به دعوت اعضای خانواده خود به نماز هستند و در این امر باید صبور باشند.

وی با بیان اینکه نسبت به عبادت نباید نگاه عادی و پیش پا افتاده داشت، اظهار کرد: برای حاضر شدن در مقابل خدا باید خود را آماده کرد. در همه حال باید از مسئله مهم نماز دفاع کرد و انجام این فریضه الهی زیباترین راه ارتباط با خداست. چراکه تمام ارکان و ابزار عبادت و خضوع در برابر پروردگار در نماز وجود دارد.

این مقام مسئول از عدم توجه یا کم‌توجهی عموم مردم به مسئله نماز گلایه کرد و افزود: خانواده‌ها نسبت به اقامه نماز و تشویق فرزندان به انجام این فریضه الهی توجه ندارند. راه سعادت انسان ارتباط با خداست و اگر والدین خود اهل نماز باشند، قطعاً فرزندانشان را در این مسیر هدایت می‌کنند. نماز کلید ارتباط است و از این امر مهم نباید غفلت کرد. گاهی تنها دغدغه خانواده‌ها دکتر و مهندس فرزندانشان است و به تربیت دینی و بنده خدا بودن آنان توجه ندارند و همین بی‌توجهی آسیب‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام