صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
طی نشست ظرفیت‌شناسی شبکه تعاملی مراکز قرآنی ایران و جهان اسلام مطرح شد؛

در راستای برگزاری سلسله نشست‌های ظرفیت‌شناسی شبکه تعاملی مراکز قرآنی ایران و جهان اسلام، عصام خازم، مدیر مرکز قرآنی صحف لبنان و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر به تبیین فعالیت‌های این دو مجموعه غیر دولتی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در راستای برگزاری سلسله نشست‌های ظرفیت‌شناسی شبکه تعاملی مراکز قرآنی ایران و جهان اسلام، نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، شامگاه 18 اردیبهشت‌ماه با سخنرانی عصام خازم، مدیر مرکز قرآنی صحف لبنان و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر برگزار شد.

مدیر مرکز قرآنی صحف، درباره فعالیت‌های این مرکز گفت: دغدغه اصلی تأسیس این مرکز غیر دولتی از پدرم، شیخ علی کاظم بود که در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های وحدت اسلامی در کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کرد. وی به جمع‌آوری نمونه‌قرآن‌های چاپ شده از کشورهای مختلف علاقه‌مند بود و در مجموعه شخصی پدرم نگهداری می‌شد. در سال 2018 تصمیم گرفته شد تا این مجموعه شخصی به صورت موزه سیار تبدیل شود که اولین کنفرانس آن با استقبال زیادی در بیروت برگزار شد.

خازم ادامه داد: از اهداف این مرکز، گردآوری تمام نسخه‌ها و چاپ‌های مختلف قرآن، ابزار نگارش آن تا کتابخانه دیجیتال و ... برای خدمت به پژوهشگران قرآنی است. همچنین در نظر گرفتیم تا تمام متعلقات به قرآن، چاپ، انواع روایات‌های مختلف موجود و خط‌های مختلف قرآن را جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر حدود 260 نمونه مختلف از قرائت‌ها و خط‌های مختلف در مرکز صحف موجود است.

مدیر مرکز قرآنی صحف با اشاره به راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن تلفن همراه از سوی این مرکز با عنوان مفاتیح القرآن الکریم به نشانی https://www.quransubjects.com بیان کرد: تمام اهداف برای ترویج اهمیت به ارزش فیزیکی قرآن است. برخی از اوقات به دلیل اینکه توجهی به ظاهر قرآن نمی‌شود، حملاتی مستقیم از سوی دشمنان انجام می‌شود. چنانکه مسئولان چاپخانه‌های قرآن در عربستان اشاره کرده‌اند که درصددند تا در همه دنیا صرفاً صحبت از قرآن عربستان به خط عثمان طه باشد. به همین دلیل در عربستان ورود قرآن‌های غیر از چاپ خودشان ممنوع است، حتی فتوایی صادر شده که داشتن نسخه قرآن غیر از خط عثمان طه و غیر از چاپ عربستان، حرام است.

وی درباره بخش‌های دیگر این نمایشگاه اظهار کرد: کپی از این نسخ مختلف(موضوعی که در کل دنیا رواج دارد و از برخی از آثار که در نمایشگاه‌ها هست، چاپ می‌کنند)، جمع‌آوری قرآن‌ها با ویژگی‌های خاص، جمع‌آوری تمام وسایل مربوط به خوشنویسی و کتابت و تکنیک‌های مختلف مربوط به چاپ و تکثیر کاغذسازی و جلد کردن، خوشنویسی و مرکب و ...  تا جایی که امکان داشت از جمله بخش‌های دیگر این نمایشگاه است.

خازم با اشاره به اینکه در این مجموعه 24 نوع خط قرآنی مختلف جمع‌آوری شده است، افزود: بخشی از این نسخ خطی موجود در مجموعه ما به دلیل منبع محدود ما تهیه و برخی دیگر نیز از سوی سایرین به نمایشگاه اهدا شده است. هر قرآن در این نمایشگاه با شناسنامه‌ای که دربردارنده اطلاعات اصلی آن نسخه است در ویترین قرار گرفته است.

خازم ادامه داد: از دیگر بخش‌های مختلف مجموعه مرکز قرآنی صحف، جمع‌آوری نسخ با قرائت‌های مختلف، گرداوری آثار خوشنویسان مختلف(که تقریبا مجموعه دارای 60 خوشنویس است)، گردآوری کتب علوم قرآن (برخی نیز دارای نسخ خطی هستند چون مجمع البیان)، مجموعه ترجمه‌ها(انواع مختلف ترجمه قرآن چون کلمه به کلمه، آیه به آیه، تحت‌الفظی، ترجمه با تفسیر و ...) و قرآن ملی برخی از کشورها، است.

مدیر مرکز قرآنی صحف افزود: در کشورهای عمان، لیبی، قطر، تونس و ... شاهد قرآن‌هایی هستیم که به عنوان قرآن ملی آن کشور تصویب شده است و امیدواریم روزی ایران به آن برسد.

خازم بیان کرد: نسخه‌های مختلف از کتب عهد قدیم و جدید(تورات و انجیل) نیز در این مجموعه موجود است، البته در این سه سال در هفت شهر مختلف لبنان این نمایشگاه را برگزار کردیم، به طوری که دو روز برای برپا کردن نمایشگاه و جمع‌آوری آن زمان برد.

مدیر مرکز قرآنی صحف ادامه داد: هدف اصلی مرکز قرآنی به جز فعالیت‌های پژوهشی، توجه به قرآن و بها دادن به نسخه‌های خطی و شناسایی ویژگی‌های بومی هر منطقه و توجه مردم به نسخه‌های موجود در خانه‌هاست. البته مرکز قرآنی صحف به دریافت مجوز فعالیت دولتی موفق شد. همچنین با رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت‌وگوهایی داشتیم تا از نظر دوستان ایرانی در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر گفت: فعالیت‌های قرآنی در ایران در چند بخش دنبال می‌شود، یکی از آن بخش‌های قرآنی در نهادهای حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و بخش دیگر فعالیت قرآنی ـ مردمی چون مؤسسات و خانه‌های قرآنی است که مردم، بنیان آن را گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: اما جامعه قرآنی عصر، رسالتش شبکه کردن فعالان قرآنی و فعالیت‌های قرآنی، انتقال تجربیات است، چرا که هزاران مؤسسه و فعال قرآنی، اساتید، قاریان و حافظان و نخبگان قرآن در کشور فعالیت می‌کنند، اما گاهی از اوقات، انتقال تجربیات میان آنها صورت نمی‌گیرد که جامعه عصر یکی از محورهای اصلی فعالیتش توسعه فعالیت قرآنی در بخش مردمی است.

حسینی با اشاره به فعالیت 10 ساله بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج) همراه با 27 مجمع در حوزه قرآن، هیئت، ورزش، فضای مجازی و تربیت و ...، تصریح کرد: جامعه قرآنی عصر، مسئولیت کارگروه قرآن و مجمع قرآن این بنیاد را عهده‌دار است که با عنوان جبهه فرهنگی انقلاب فعالیت می‌کند تا کنشگران مردمی را در حوزه‌های مختلف دور هم جمع کند.

وی تصریح کرد: جامعه قرآنی عصر 10 سالی است که فعالیتش را در حوزه توانمندسازی عناصر قرآنی جبهه انقلاب گذاشته است و به این منظور دوره‌های آموزشی و نخبه‌پروری چون اجرای طرح اسوه با هشت سال سابقه، پویش جلسات خانگی در رمضان امسال و... برگزار کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه اوایل سال 98 بود که رهبر معظم انقلاب بر غفلت از جلسات خانگی تأکید کردند، بیان کرد: شرایط فعلی کشور و محدودیت‌هایی که کرونا به وجود آورد، گرایشی به سمت و سوی تقویت مسئله روضه‌های خانگی پیدا شد تا هر کدام از علاقه‌مندان به قرآن، اگر شده در حد خانواده خود دورهمی قرآنی داشته باشند.

وی ادامه داد: هنگامی که خانه میهمان قرآن شود، فضای خانه نورانی می‌شود و تمام اعضای خانواده درگیر برگزاری هرچه بهتر این مراسم می‌شوند. همچنین روش متفاوتی برای برپایی این جلسات خانگی در این شرایط کرونایی است و موشن‌گرافی‌های مختلفی درباره برپایی نحوه محافل قرآنی در این ایام کرونا از سوی رسانه ملی و بستر فضای مجازی پخش و منتشر شده است.

حسینی بیان کرد: همچنین سایت و سامانه جلسات خانگی قرآن، با هدف بارگذاری محتوا و مسابقات در شب‌های ماه مبارک رمضان فعال است. همچنین تربیت مربی جلسات خانگی لازم است، چرا که هر مربی قرآن، الزاماً توانایی اداره جلسات خانگی را ندارند، بنابر این از علاقه‌مندان به این امر برای حضور در دوره تربیت مربی ثبت نام به عمل می‌آید.

انتهای پیام