صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند با بیان اینکه سطحی‌نگری در حوزه آموزش قرآن به ما آسیب می‌زند، گفت:‌ گاهی علاوه بر ادامه‌دار بودن سبک روتین فعالیت‌های قرآنی، حتی سطح‌بندی خاصی نیز برای گروه‌های سنی مختلف در نظر نمی‌گیریم که این امر به ضرر آینده قرآن‌آموزان است.

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تردیدی نیست که با تغییر سبک زندگی در جوامع باید سبک آموزش‌ها نیز تغییر کرده و مبتنی بر اصول تعریف شده زمان باشد.

وی با بیان اینکه سطحی‌نگری در حوزه آموزش قرآن به ما آسیب می‌زند، بیان کرد: برنامه‌های قرآنی باید با یک تغییر باور نسبت به گذشته و خروج از حالت روتین و معمولی در این سال‌ها ادامه یابد.

این فعال و حافظ قرآن افزود: گاهی علاوه بر ادامه‌دار بودن سبک روتین فعالیت‌های قرآنی، حتی سطح‌بندی خاصی نیز برای گروه‌های سنی مختلف درنظر نمی‌گیریم که این امر به ضرر آینده قرآن‌آموزان است.

جعفری اظهار کرد: گاهی به‌دلیل اینکه تنوع کتاب‌های آموزشی در دست نیست، برای همه گروه‌های سنی از یک کتاب استفاده می‌شود و این آفتی برای برنامه‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه البته در سال‌های اخیر کارهایی انجام شده، اما کافی نیست، افزود: در حقیقت اداراتی نیز که می‌توانند کمک‌کننده باشند، دغدغه خاصی برای آموزش قرآن ندارند.

این فعال و حافظ قرآن تصریح کرد: حقیقت این است که ما برای آموزش‌های قرآنی به کتاب‌های آموزشی متناسب با سن قرآن‌آموز و مربیانی متناسب با این سنین نیاز داریم.

جعفری اظهار کرد: یک مربی و معلم نمی‌تواند و قابلیت این امر را ندارد که برای همه گروه‌های سنی تدریس کند، اما گاهی به‌دلیل اینکه ما ظرفیت‌ها را نادیده می‌گیریم به هر مربی اجازه بروز استعداد خود را نمی‌دهیم در نتیجه با این وضع نباید به‌دنبال آموزش اصولی قرآن باشیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از موانع آموزش اصولی در حوزه قرآن این است که استعدادها را درست شناسایی نکرده و در حقیقت استعدادسوزی می‌کنیم که این امر در هدایت آینده قرآن‌آموز تأثیر بسزایی دارد.

این فعال و حافظ قرآن یادآور شد: اگر می‌خواهیم به آموزش اصولی دست یابیم، باید ابتدا به شناسایی درست استعدادها با بهره‌گیری از فعالان این حوزه که سال‌ها کار کرده‌اند، بپردازیم و سپس با بهره‌گیری از اصول مختص به سن و متناسب با روش‌های بروز و متناسب با زمان به آموزش بپردازیم.

جعفری ادامه داد: در حوزه مسابقات قرآنی نیز باید بیش از همه به این استعدادها و یا سن توجه کنیم چراکه این مسابقات ملجأ مهم تمرکز استعدادها و بهره‌گیری از آنان برای ادامه آموزش‌ها و هدایت‌هاست.

وی یادآور شد: بررسی پژوهشی بازدهی مسابقات قرآن در این سال‌ها و همچنین آموزش قرآنی به آسیب‌شناسی رفتارها و کارکردها کمک خواهد کرد.

انتهای پیام