صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۰۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان این است که مواظب باشیم گناه نکنیم؛ گناه بدترین و خطرناک‌ترین اعمال است؛ یعنی بهترین کار در این ماه مبارک ترک گناه است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن انسان را به خود مشغول کرده، مسئله رهایی از گناهان و نجات از عذاب ابدی است؛ بنابراین، سعی انسان در طول تاریخ این بوده که راهی برای آن بجوید. قرآن، به این نیاز انسان به‌صورت ویژه‌ای پرداخته و در موقعیت‌های گوناگون از امکان جبران گناهان گذشته و امید به عفو خداوند سخن به میان آورده است، تا روزنه امیدی به قلب انسان باز کند، آن‌چنان که در آیات بی‌شماری، به صفات خداوند که با این مسئله ارتباط تنگاتنگ دارد، پرداخته است و حتی به این اندازه اکتفا نشده، بلکه انسان‌ها را برای دستیابی به مغفرت الهی به مسابقه تشویق کرده تا جهت رفع موانع نزول مغفرت و ایجاد مقتضیات دریافت مغفرت گام بردارند.

خداوند متعال راه‌های فراوانی را برای غفران و بخشوده شدن انسان قرار داده است. گویا او منتظر است تا انسان‌ها به سویش بازگردند و مسیر بندگی و اطاعت او را در پیش گیرند و این ماه مبارک که ماه میهمانی خداوند است، یکی از بهترین زمان‌ها برای جلب رحمت و مغفرت الهی است؛ چرا که شیاطین در بند هستند و با انجام عباداتی مثل روزه و قرائت قرآن، شرایط بازگشت انسان به‌سوی پروردگار و انتخاب درست که همان مسیر بندگی است بیشتر و بهتر فراهم است؛ بنابراین می‌توان به مغفرت الهی دست یافت.

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بهترین اعمال در این ماه این است که مواظب باشیم گناه نکنیم؛ گناه بدترین و خطرناک‌ترین اعمال است؛ یعنی بهترین کار در این ماه مبارک ترک گناه است. تمرین کنیم برای آن که گناه نکنیم؛ گناهان آثار بدی در زندگی دنیا و جسم و روحمان و در خانواده مان باقی می‌گذارد؛ اگر می‌خواهیم عاقبت بخیر شویم باید از گناه پرهیز کنیم. 

وی با استناد به آیه 49 سوره حجر «نَبِّئْ عِبادی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحیمُ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: به بندگانم خبر ده که یقیناً من نسبت به مؤمنان بسیار آمرزنده و مهربانم. ماه رمضان، ماه بهار قرآن و ماه مغفرت است که انسان با توجه به شرایط روحانی و معنوی حاکم در جامعه به‌سوی حق تعالی تقرب می‌جوید و در مسیر خوبی‌ها قدم بر می‌دارد.

زمانی یادآور شد: انوار رحمت و مغفرت الهی به‌صورت دائمی در حال تابیدن به انسان‌هاست، اما نحوه و میزان دریافت این انوار در آن‌ها متفاوت بوده و به شایستگی و تلاش افراد وابسته است؛ چراکه برای دریافت این انوار قدسی، قابلیت نیز لازم بوده و این قابلیت به معنی دارا بودن شرایط آن است.

امام جمعه ملکان، با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: هر کس رمضان را از روى ایمان و براى خدا و پاداش او، روزه بگیرد و به عبادت برخیزد، گناهان گذشته‌اش آمرزیده مى‌شود و هر کس شب قدر را از روى ایمان و به امید پاداش الهى، به عبادت بایستد، گناهان گذشته‌اش بخشوده مى‌شود. خداوند در ماه مبارک رمضان تفضل و عنایت ویژ‏ه‏‌ای به بندگان خود دارد.

ماه رمضان؛ فرصتی برای تولد دوباره

در ادامه حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، نیز اظهار کرد: تا جایی که امکان دارد در خانه هایمان قرآن بخوانیم؛ فضای خانه با خواندن قرآن معطر می‌شود و ملائکه نازل می‌شوند. خواندن قرآن برکات عجیبی دارد و در زندگی تاثیر شگفتی می‌گذارد.

وی با استناد به آیه 112سوره توبه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آن مؤمنان، همان توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، سپاسگزاران، روزه‌داران، رکوع‌کنندگان، سجده‌کنندگان، فرمان‌دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقرّرات خدایند؛ و مؤمنان را به رحمت و رضوان خدا مژده ده.

امام جمعه صوفیان، یادآور شد: از عواملی که زمینه نزول رحمت و مغفرت الهی را فراهم می‌آورد، عمل صالح است؛ چرا که عمل صالح دل را نرم کرده و مانع رفتن به‌سوی سیئات می‌شود و همچنین موجب بخشش گناهان گذشته از سوی خداوند متعال می‌شود. رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: خودتان را آزاد کنید از جهنم و در زُمره بهشتیان باشید با افطاری دادن و اطعام به فقرا و نیازمندان.

مرسلی، ماه رمضان را فرصتی برای تولد دوباره دانست و تأکید کرد: ماه رمضان فرصتی است برای نو شدن و تولد دوباره؛ چرا که در این ماه درهای رحمت خدا باز است و شیطان در غل و زنجیر است، پس شایسته است که انسان از این فرصت استثنایی برای جلب رحمت واسعه الهی استفاده کند.

انتهای پیام