صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
حجت‌الاسلام تقوی:

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: سندی که در بحث خانواده با عنوان سند ملی ازدواج و خانواده تدوین کردیم، سند بسیار بزرگی است و خوشبختانه موافقت اولیه آن در شورای اسلامی شدن انجام شده و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مکلف به تهیه اساسنامه آن شده است. کارهای حقوقی آن نیز انجام شده و در روزهای آتی ستاد لازم شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «توانمندسازی خانواده‌ها در بحران کرونا» ظهر امروز دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام علی تقوی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سیماسادات لاری، معاون و سخنگوی وزارت بهداشت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه، در این نشست اظهار کرد: موضوع خانواده و آموزش‌هایی که در این زمینه نیاز است، از اولویت‌های اصلی برنامه مجموعه‌های فرهنگی باید قرار بگیرد و به ویژه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت در این زمینه نقشی اساسی بر عهده دارند. موضوع کرونا همه دنیا همچنین ایران را با چالشی عظیم مواجه مرد و به ما فهماند که باید روش‌های جدیدی را در پیش بگیریم که بتوانیم امورات خود را پیش ببریم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم با روش‌های صرفاً سنتی مشکلات خودمان را حل کنیم به ویژه در زمینه مسائل اجتماعی و خانواده که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است نیازمند اقدامات جدی هستیم. در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، حوزه خانواده از اداره به مدیریت تبدیل شد و این نشانه اهتمامی است که این نهاد با آن دارد. مرکز آموزش‌های مجازی و معاونت فرهنگی در نهاد رهبری به عنوان مجری این برنامه را به خوبی پیش بردند تا بتوانیم کارهای شاخص و اثرگذاری را در این زمینه انجام دهیم.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار کرد: از سوی دیگر سندی که در بحث خانواده با عنوان سند ملی ازدواج و خانواده تدوین کردیم سند بسیار بزرگی است و خوشبختانه موافقت اولیه آن در شورای اسلامی شدن انجام شده و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مکلف به تهیه اساسنامه آن شده است. کارهای حقوقی آن نیز انجام شده و در روزهای آتی ستاد لازم شکل می‌گیرد که می‌تواند کارهای بزرگی در حوزه خانواده در کنار سایر مجموعه‌های هم افزار همانند چند وزارتخانه و دانشگاه آزاد و سایر نهادها انجام دهد و ان‌شاءالله کارهای شاخص و خوبی را در سال‌های آتی شاهد باشیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در بحث آموزش‌های مهارتی باید تلاش بیشتری به خرج بدهیم برای مثال وقتی می‌خواهیم پشت فرمان ماشین نشسته و رانندگی کنیم ما را ملزم می‌کند که ساعت‌ها آموزش رانندگی ببینیم، اما وقتی قرار است یک زندگی شکل بگیرد، شاید فقط یکی دو ساعت آموزش داده می‌شود، در حالی که معتقدم در این حوزه نیازمند به صدها ساعت آموزش هستیم تا یک زندگی خوب داشته باشیم، اما متاسفانه چنین برنامه‌ای در حال حاضر وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: گاهی اوقات بعضی خانواده‌ها سر مسائل بسیار کوچک دچار اختلاف می‌شوند، در حالی که با آموزش‌های لازم به راحتی می‌توانستیم آنها را حل کنیم، بنابراین امیدواریم با این کار که در ابعاد ملی انجام می‌شود بتوانیم کارهای اساسی انجام دهیم. از همه مجموعه‌هایی هم که به کمک ما آمدند تا بتوانیم در حوزه دانشگاهی اثرگذار باشیم و مشکلات را به حداقل برسانیم، تشکر می‌کنیم.

سیماسادات لاری، معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار مفتخریم که در جلسه حضور پیدا می‌کنیم که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به عنوان یک مسئولیت اجتماعی با یک رویکرد مشارکت اجتماعی برگزار می‌شود، چرا که کرونا به مدت حدود ۱۴ ماه است که تمام دنیا را درگیر خود کرده و در همه ابعاد زندگی ما همانند اقتصادی و اجتماعی اثر گذاشته و همه‌چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی ادامه داد: قطعاً با طولانی شدن این بحران سلامت روانی جامعه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، همان گونه که مشکلات اقتصادی را نیز در پی داشته است. هدف‌گذاری‌ای که ما انجام داده‌ایم در بحث خانواده به عنوان یک بنیان مهم اجتماع است که اگر آرامش و سلامت روان آن حفظ شود، قطعاً سلامت جامعه تضمین می‌شود. با این شرایطی که موجود است بسیاری از مناسبات به هم ریخته و به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد افراد ناچار هستند زمان‌های طولانی‌تری را در منزل باشند و حتی دانش‌آموزانی که قبلاً در مدرسه بودند، اکنون در منزل هستند، لذا خانم‌های شاغل باید زمان‌های بیشتری را با کودکان و دانش‌آموزان خود سپری کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: مشکلات اقتصادی نیز مزید بر علت شده است و مواردی مانند سفرهای زیارتی و سیاحتی و حتی مراسم مذهبی و ورزشی که باعث کاهش تنش‌های زندگی می‌شود در همه جای دنیا و از جمله کشور ما مختل شده است. انسان‌های باهوش و نهادهای تاثیرگذار در این برهه باید به مسئولیت خود عمل کنند و خوشبختانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه جلو آمده و این بهترین کار است که یک دغدغه مندی از سوی نهاد نمایندگی رهبری ایجاد شده و لازم است که از حاج آقا رستمی و جناب تقوی و بقیه مسئولان تشکر کنم که در این زمینه کمک کردند.

وی گفت: قطعاً مسیری طولانی در این زمینه طی شده است چراکه تهیه محتوای آموزشی کاری زمان‌بر است تا بتواند مخاطب را جذب کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که رئیس سازمان بهداشت جهانی جمله جالبی دارند و می‌گویند آموزش بر سلامت مقدم است. ما هم به این نتیجه رسیده‌ایم که واقعا اگر آموزش نباشد سلامتی هم نیست بنابراین سواد مردم بسیار مهم است، چرا که نقش زیادی در تاب آوری آنها دارد لذا لازم است الگوهایی را معرفی کنیم تا در خانواده و بین زوجین و والدین و فرزندان روابط مناسبی شکل گرفته و تسلط لازم و سواد رسانه‌ای را پیدا کنند تا در تربیت فرزندان خود نقش بهتری را ایفا کنند.

لاری گفت: همیشه بحران‌ها مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کند، اما همه ما در سختی‌ها است که ساخته می‌شویم. درست است که کرونا در تمام دنیا سختی‌های زیادی داشت، اما درس‌های زیادی گرفتیم و یکی از موارد این بود که ظرفیت فضای مجازی را جدی گرفتیم و این فضای مجازی پتانسیل مناسبی است که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم اکنون ابعاد فضای مجازی و مزایا و معایب و آن را به خوبی شناخته و از سوی دیگر قدر زندگی خود را بیشتر می دانیم و ان‌شاءلله بعد از واکسیناسیون که شرایط عادی‌تر شود، به میزان بیشتری از این ظرفیت بهره ببریم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: معتقدم الان که در دومین سال این بحران هستیم، بیش از هر چیز موضوع سلامت روان اهمیت پیدا کرده است و ما هم در وزارت بهداشت تمام قد در خدمت شما هستیم و هر مشارکتی که لازم باشد با استفاده از اساتید مجرب انجام خواهیم داد. کار شما که بسیار ارزشمند است به خوبی پیش برود.

در پایان این مراسم از جشنواره فرهنگی- آموزشی «خانواده تا همیشه» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام