صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۵۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
آیت‌الله غرویان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه اگر مناظرات تبدیل به یک میدان جنگ و منازعه شود تأثیر منفی بر مردم می‌گذارد، گفت: مردم باید در این مناظرات امیدوار به آینده و مشارکت در سیاست و انتخابات شوند، اگر اخلاقیات رعایت نشود مردم مأیوس می‌شوند و مشارکت آن‌ها ضعیف می‌شود پس باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مسائل اخلاقی رعایت شود تا مردم انگیزه رأی دادن داشته باشند.

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم در ارتباط با رعایت اخلاق در مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: کاندیداها باید توجه داشته باشند که سیاست در جهت اخلاق باشد و اخلاق حاکم بر سیاست باشد درست است که احکام عقل عملی تدبیر منزل، سیاست مُدُن و اخلاق است و همه این‌ها باید در جهت تقرب به خداوند و کمال نهایی انسان که کمال اخلاقی است جهت‌دهی شود، بنابراین مناظرات به‌گونه‌ای نباشد که در ذهن مردم چنین نشان داده شود که اخلاق فدای سیاست می‌شود.

وی ادامه داد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید بدانند این مقامات دنیوی موقت و زودگذر است اما آثار و پیامدهای اخلاقی این مناظرات در ذهن مردم پایدار است و در پرونده اعمال خود کاندیداها ثبت می‌شود و در حافظه تاریخ می‌ماند؛ بنابراین مطالبی که بیان می‌شود به‌گونه‌ای باشد که پرونده نامناسبی را برای رفتار و اخلاق کاندیداها در ذهن مردم تشکیل ندهد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم باید در این مناظرات امیدوار به آینده و مشارکت در سیاست انتخابات شوند، افزود: اگر اخلاقیات رعایت نشود مردم مأیوس می‌شوند و مشارکت آن‌ها ضعیف می‌شود پس باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مسائل اخلاقی رعایت شود تا جاذبه داشته باشد و مردم انگیزه رأی دادن داشته باشند.

وی بیان کرد: مناظرات برای این است که مردم بتوانند برنامه‌های کاندیداها را بشناسند، با هم مقایسه کرده و بعد انتخاب کنند و اگر این مناظرات تبدیل به یک میدان جنگ و تبدیل به منازعه شود تأثیر منفی در مردم می‌گذارد و مردم توقع دارند هر یک از کاندیداها برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خودشان را ارائه دهند و از آن دفاع و تبیین کنند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: جو حاکم بر مناظره نباید به جنگ و جدال تبدیل شود، چراکه این فضای جدال به درون اجتماع سرریز می‌شود و مقام معظم رهبری نیز فرمودند: باید مسائل اخلاقی رعایت شود تا آنچه که به درون جامعه سر‌ ریز می‌شود فضائل و محاسن اخلاقی باشد.

رعایت اخلاق و ادب در رأس مناظرات باشد

غرویان تصریح کرد: در مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری که مردم در صدا و سیما مشاهده کردند متأسفانه توهین، تحقیر، تهدید، تخفیف و امثال این رذایل زیاد دیده شد و متأسفانه اثرات سویی در روحیه مردم و نگاه مردم در کاندیداها دارد و امیدواریم در مناظرات بعدی شاهد این مسائل نباشیم.

وی افزود: مسائل اخلاقی و رعایت ادب و احترام افراد کاندیدا نسبت به یکدیگر  باید در رأس همه مسائل باشد تا مردم با روحیه خوب و با انگیزه در انتخابات شرکت کنند. مردم باید در همین مناظرات احساس کنند که رئیس جمهور در خدمت مردم است و برای مردم خدمت می‌کند و به فکر منافع گروهی و شخصی نباشد و این باید در مناظرات احساس شود.

غرویان ادامه داد: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید در همین مناظرات نشان دهند که خدمتگزار و امانتدار مردم هستند و یکی از بزرگترین امانت‌ها حفظ اخلاق اجتماعی و حفظ اخلاقیات، معنویات و فرهنگ جامعه است و اگر قرار باشد کاندیداها بداخلاقی کنند و بی‌فرهنگی نشان دهند خیانت به حق مردم و امنیت اجتماعی است و معنایش تضییع حقوق مردم است.

وی در پایان یادآور شد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید جو عمومی را متشنج نکنند و آرامش مردم و جامعه را حفظ کنند و به مردم نشاط و شادابی معنوی و ایمانی تزریق کنند.

انتهای پیام